|
|
|
|
Kötelező gépkocsi vizsgálat a légszennyezés-csökkentésére (1.
rész)
|
1990. június 17., vasárnap - A Környezetvédelmi Minisztérium
tervezi, hogy kezdeményezi a gépkocsik évenkénti kötelező
füstgáz-vizsgálatát, illetve beszabályozását. Ez a cél egybeesik az
MDF környezetvédőinek régóta hangoztatott igényével. Eszerint
megvalósul mindaz, amit különféle szakmai fórumokon sürgettek? -
kérdezte Szommer Ferencet, az MDF környezetvédők egyik aktivistáját,
gépkocsimotorok mérésével foglalkozó szakembert az MTI munkatársa.
- A szervízekben ottvannak a műszerek, nincs tehát gyakorlati akadálya egy ilyen rendelkezés kiadásának. Minden különösebb beruházás nélkül, csupán a beállításokkal 20-30 százalékkal lehetne csökkenteni a gépkocsi kibocsátotta légszennyezést. A katalizátorok felszerelése gépkocsinként valóban 10 ezer forint körüli összeget jelent, sokan ezért azt hiszik, hogy csak nagy ráfordításokkal lehet eredményt elérni. Elsőként pedig elegendő volna az üzembentartás feltételeinek szigorítása is. Az Egyesült Államok néhány államában például a rendőr egyszerűen megállítja azokat, akik látható füsttel közlekednek, s a helyszínen jelentős pénzbüntetést szab ki mindenféle mérés nélkül, hiszen az a gépjármű, amelyik füstöl, biztosan nem megfelelő műszaki állapotú, vagy nincs jól beállítva.
- Ezt nálunk is be lehetne vezetni?
- A négyütemű és a dízel üzemű járműveknél igen, de a kétüteműeknél nem. Ezek ugyanis a legoptimálisabb beállítás esetén is szennyezik a levegőt. Aki viszont füstölő négyütemű, vagy dízel járművel közlekedik, az egyértelműen hibás. A füstölés mértéke természetesen a kétütemű járműveknél is csökkenthető. Hozzájárulhat ehhez a megfelelő műszaki állapoton, beállításon túl az, ha például speciális motorkenő anyagok használatával 1:100 arányra szorítanák le a benzinbe kevert olaj mennyiségét. Ha kétütemű járművekről szólunk, nem kerülhető meg a felelősség kérdése sem. Szerintünk mindenképpen kérdőre kell vonni azokat, akik - bár pontosan tisztában voltak azzal, milyen komoly egészségkárosítást okoznak ezek a konstrukciók - évtizedeken át engedélyt adtak az importra.
- Mi ösztönözné az autósokat arra, hogy évenként elvégeztessék a beszabályoztatást, a szükséges javításokat?
- Támogatást igényelni senkinek nincs jogalapja. (folyt.köv.)
1990. június 16., szombat 18:00
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|