Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › június 10.
1989  1990
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Alapítvány munkanélkülieknek

"A munkanélküliséggel járó gondok enyhitésére az Építő-, Fa- és Építőanyagipari Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége 5 millió forintos kezdő tőkével alapítványt létesített. A nyitott alapítvány akkor tölti be igazán szerepét, ha - anyagi lehetőségüktől függően - mind többen csatlakoznak hozzá. "
BBC, A világ minden tájáról:

A csehszlovákiai választás

" A csehszlovákiai magyar kisebbség Együttélés elnevezésű szervezete 2,8 százalékkal a hatodik helyen végzett. Az egyes pártok parlamenti mandátumainak pontos száma csak néhány nap múlva derül ki, hiszen az 5 százalékos arányt el nem ért pártok szavazatait el kell osztani a parlamentbe került pártok között. A csehszlovák televízió nem hivatalos számítógépes előrejelzése szerint a Népek Házának nevezett 150 tagú felsőházban a Polgári Fórum 87 helyet kap majd. A kommunisták 24-et, a kereszténydemokraták 20-at. "

Interjú Pozsgay Imrével

München, 1989. március 24. (BBC, Panoráma) - Március közepén
Budapesten járt munkatársunk Jotisky László, és Pozsgay Imre
államminiszter nyilatkozott neki. Ezt az interjút közvetítjük most:
- Államminiszter Úr! Elsősorban azt szeretném megkérdezni, mennyire
aggasztja Önt részben személy szerint is, mint magyar állampolgárt,
részben mint az ország egyik vezetőjét a jelenlegi gazdasági
helyzet?
    
    - Aggaszt nagyon. Válság van a gazdaságban. De mások illúzióival
szemben, akik úgy vélik, hogy egy kis rendcsinálással és néhány
racionalizációs programmal ez a válság leküzdhető, én vallom, hogy
ennek a válságnak nem gazdasági eredete van. Ennek a válságnak az
alapvető oka az a politikai rendszer, amelyben élünk, amely itt
berendezkedett 1948-49 fordulóján -, és bár Magyarország sok
tekintetben meghaladta ennek a politikai rendszernek az
alapintencióit-követelményeit, azért az működik. Magává olvasztja,
átpolitizálja a gazdaságot, kioltja a motivációkat, a
mozgatórugókat hatástalanítja, megszünteti a civiltársadalmat, vele
az önrendelkezésre képes állampolgárt. Így nem várható teljesítmény
tőle. Úgy is mondhatnám, hogy ez ebben a formában inkább kvázi-
gazdaság, amelyben javakat, termékeket állítanak elő, de azok nem a
normális gazdasági törvényszerűségek szerint kommunikálnak
egymással, hanem egy bürokratikus koordináció próbálja célba
juttatni őket.
    
    Ez a koordináció a csődbe jutott, kétségtelen. Tehát gazdasági
fellendülés csak gazdasági szabadsággal együtt képzelhető el. Az
állam vonuljon vissza a közhatalmi funkcióiba, ne kívánjon
tulajdonosként és igazgatóként részt venni a gazdaság
működtetésében. Ettől még ez nem zárja ki, hogy állami tulajdon is
legyen - de a tulajdonreform előfeltétele a gazdasági reformnak - a
tulajdonreformnak pedig előfeltétele a politikai átalakulás.
    
    - Tehát tulajdonképpen mondjuk Ön valószínűleg ezek szerint
egyetért azzal, hogyha a politika megteremti a gazdaság számára azt
a lehetőséget, hogy a gazdaság öntevékennyé váljék, akkor ez
bizonyos fokig felmenti a politikusokat az alól, hogy egyedi
intézkedésekkel próbáljanak valamilyen gyógyírt találni a
gazdaságra.
    
    - Én erre gondolok. Ha a gazdasági szabadságot megteremtjük, akkor
a gazdaság hosszú évtizedek veszteségei és pazarlásai után önmagára
talál és rekonstruálja, helyreállítja saját törvényszerűségeit.
    
    Kétségtelenül ez egy gyötrelmes, átmeneti időszak lesz, és azt a
kínos mozzanatot mindenképpen tartalmazza, hogy amíg az állam
előkészíti önmaga visszavonulásának egész stratégiáját, azalatt még
bizonyos egyensúlyt fenn kell tartania.
    
    Fenn kell tartania ebben a gazdaságban ezt az egyensúlyt, a
lakosság vállára áthárított terhekkel tudja csak fenntartani,
restriktív kormányzati politikával és hát bizonyos pénzügyi
nehézségekkel szembenézve. Vagyis számítania kell - remélem nem
hiába számít rá -, hogy külföldi erőforrások is, elsősorban működő
tőke formájában részt vesznek ebben az átalakulási folyamatban.
    
    - És természetesen a felszabadultabb politikai élet ebben is segít,
mert hiszen a külföldi tőke az rendszerint olyan országba megy,
amely iránt bizalmat érez a tőkés.
    
    - Igaza van. A tőke csak racionálisan viselkedhet ezek között a
viszonyok között. Csak nem mindegy: a tőke képviselőinek milyen
információi vannak erről a helyzetről. Mert gyakran hallunk nyugati
barátainktól intelmeket arról, hogy igen, haladni, de azért nagy
önmérséklettel váltani lépést - ezek mind nagyon szép, bölcs
dolgok. Csak nyilván az a tapasztalat áll mögötte, amit saját
világukban megszereztek, ahol működik a piac, ahol működik az
árutermelés, ahol az áru realizálásának az egész folyamatában
konvertibilis valuták vesznek részt. Mindez itt hiányzik. Tehát itt
egész másról van szó: egy radikális politikai reform teremtheti meg
a tőke bizalmát is tulajdonképpen.
    
    - Ráadásul néha megütközöm azon, hogy az otthon üdvözölt és
rendkívül büszkén vallott liberális és szabad megnyilvánulási
formákat itt valami riasztó jelnek tekintik, amely anarchiához
vezethet. Én azt hiszem, hogy - persze előfordulhatnak
bomlástermékek is egy ilyen nem túl megszokott átalakulási
folyamatban - de én az irányt bizalomkeltőnek tartom, a demokrácia
helyreállítását pedig a vállalkozás szempontjából is az egyetlen
komoly garanciának.
    
    - Amennyire én, mint Nyugaton élő politikai megfigyelő meg tudom
ítélni, ebben a nyugati, egyes nyugatiak aggodalmaskodásában helye
van annak is, hogy talán félreismerik, helyesebben úgy érzik, hogy
a varsói szövetség, a mai Szovjetunió ugyanaz, mint az 1956-os
Szovjetunió, és attól tartanak, hogy a mai szovjet vezetőség éppen
olyan intervenciókész mint akkor volt, és éppen olyan érzékeny,
mint akkor volt.
    
    - Ott is más helyzet van és ezt látni kellene. A Szovjetunió
reformelkötelezettségű ország lett. Éppen azért, mert nem kisebb
bajokkal küszködik, mint a környezetében lévő többi kelet-európai
ország. Úgy vélem tehát, hogy a Szovjetunió számára egy biztonságos
közép-európai, kelet-európai kibontakozás, fejlődés csakis
erőforrás és bíztatást adó jel lehet, nem pedig intervencióra okot
adó jel.
    
    - A mai szovjet vezetést én úgy ítélem meg, hogy ennek teljes
mértékben tudatában van és ezért is támogatja - politikai szándékai
szerint például a magyarországi folyamatokat -, egyébként pedig
megismétlem: a Szovjetunió elsősorban és főként saját
peresztrojkájával van elfoglalva, annak összes ellentmondását meg
kell oldania.
    
    - Visszakanyarodva mármost a magyar politikai életre, hadd tegyem
azt a talán könnyelmű kijelentést, hogy azt most már többé-kevésbé
letárgyaltnak tekinthetjük, hogy Magyarországon több párt
részvételével lesz olyan választás, amely kifejezésre juttathatja
az emberek politikai szándékait. Ön szerint milyen erők fognak
ebből a választásból kikerekedni, milyen lesz a magyar politikai
spektrum itt, ebben az épületben, az Országgyűlésben?
    
    - Én egy olyan politikai színképre gondolok, amelyben három nagyobb
színcsoport jelenik meg. Az első körbe mindenképpen a szocialista
baloldalt sorolnám, amelynek alkotórésze lehetne az MSZMP megújult
reformcentruma, és a most újra feltámadt, életre kelt
szociáldemokrácia.
    
    - A másik nagyobb politikai erőcsoport egy amolyan centrumpárti kör
lenne, vagy a színkép-hasonlatot használva: másik színcsoport.
    
    Olyan kifejezőeszközökkel-erőkkel, amilyenek a Magyar Demokrata
Fórumban megjelentek, s ebben a térségben színcsoportban tisztázná
az önnön helyzetét mondjuk egy Kisgazdapárt, egy Néppárt, egy erős
kereszténymozgalom.
    
    - S a harmadik: ez a csoport erősen nemzeti-liberális
gondolkodásmóddal közelítené meg Magyarország problémáit, és a
harmadik színcsoportba azok az európai liberális eszméken
nevelkedett és már régtől a mi rendszerünket kritikusan néző
szervezetek lennének, amelyeknek a legteljesebb kifejezője a Szabad
Demokraták Szövetsége. Ez egy erősen intellektuális töltetű, jól
felkészült vezető személyiségekből álló csoport, amelyik azt hiszem
hogy a parlamentben hosszú időn át az ellenzék szerepét játszaná.
    
    De ott kell lennie a parlamentben.
    
    - És olyan értelemben is ott kell lennie, hogyha mondjuk
történetesen nagy választói többségre tenne szert - ami talán
kevésbé látszik valószínűnek - vagy ami nagyon könnyen
elképzelhető, olyan patthelyzet alakulna ki, amelyben egy aránylag
számszerűleg gyengébb párt ha a mérleg nyelvét billenthetné egyik,
vagy másik irányba, akkor Ön ezt még elfogadná, mint koalíciós
partnert?
    
    - Én elfogadnám, mint koalíciós partnert, egy biztonságos és
határozott kormányzás fontosabb, mint a pártok bázisépítő szándéka
az én szememben.
    
    - És elnézését kérem, amiért ezt én is most megkérdezem, hiszen Ön
ezt már több ízben más körülmények között és fórum előtt
hangoztatta: Ön a maga részéről úgy érzi, hogy a kommunista párt,
az MSZMP reformcentruma szempontjából feltétlenül elfogadható az a
politikai kockázat, hogy időnként az ország élére más pártformációk
kerülnének - és az MSZMP ellenzék lenne.
    
    - Ezt a kockázatot el kell fogadni. Ennek a vállalása nélkül
egyetlen komoly politikai partnere nem akadna az új pártok közül az
MSZMP-nek, mert spekulációnak, hatalomátmentésnek tekintenék, és
egy rövid távú taktikai lépésnek az egész többpártrendszert.
    
    Garanciákat adni a tárgyalásokon és a kiegyezéses folyamatban a
most következő és megerősödő politikai mozgalmaknak arra, hogy az
MSZMP ebbe a versenyhelyzetbe az Ön által említett esélyt is
belekalkulálja.
    
    - És az Ön véleménye szerint a választók -, akik gondolom egy-két
éven belül az urnák elé fognak járulni -, a választók megbíznak
ebben és úgy fognak szavazni, hogy pontosan tudják, hogy a
szavazataiknak olyan eredménye lesz, mintha mondjuk Svédországban
szavaznának?
    
    - Igen, ezt tudniuk kell. Különben úgy erezhetnék, hogy
színjátékban vesznek részt, és bár a felszínen sokszínűnek
mutatkozik a magyar politikai helyzet - nem valódi pluralizmus,
hanem egy kierőszakolt, látszatkonszenzus működik.
    
    - Ehhez természetesen az is hozzátartozik - de az elmondottakból
gondolom helyesen feltételezem - hogy az MSZMP hajlandó mielőtt a
választás sorra kerülne megadni, megosztani a rendelkezésére álló -
jelenleg monopolhelyzetben rendelkezésére álló - gyakorlati
eszközöket is a pártoknak korteskedéshez.
    
    - Igen. Most készül az új párttörvény, amely éppen ez okból nem
egyszerűen csak regisztrálási törvény lesz, hanem rendelkezik a
pártok infrastruktúrája felől is. Egészen addig, hogy a pártok
működésének milyen feltételeit köteles az állam biztosítani.
    
    - Itt nyilván majd törvényszabta keretek között normatívákat kell
megállapítani, és e tekintetben sem kíván az MSZMP semmiféle
privilegizált helyzetet. Beleértve olyasmiket is, hogy el kell majd
dönteni üzemekben, vállalatoknál, intézményekben működhetnek-e
pártszervezetek. Ha a törvényhozó úgy dönt, hogy működhetnek -
akkor az azt jelenti, hogy nemcsak az MSZMP szervezetei
működhetnek. Ha úgy dönt, hogy nem működhetnek, akkor viszont az
MSZMP sem maradhat meg ezekben az intézményekben, vállalatokban.
    
    - És ez áll a fegyveres erőkre is?
    
    - A fegyveres erőkre is áll, a fegyveres erők szempontjából is újra
kell gondolni. Természetesen pártok tagjai lehetnek a fegyveres
erők és testületek tagjai is, de pártszervezeti életet ugyanezen
elvek szerint kell átgondolni a fegyveres erőknél is, mint amit az
előbb az üzemekre elmondtam.
    
    - Még egyetlen, utolsó kérdés: március 15-ét minden oldalon
külföldön és belföldön is sokan óriási próbának tekintették. Sokan
- Magyarországon mindkét oldalról - némi szorongással várták. Mik
voltak az Ön tapasztalatai?
    
    - Nagyon jó tapasztalataim voltak március 15-én. Nemcsak a
személyes tapasztalataimra gondolok. Érettségről tett
tanúbizonyságot ez az ország, bebizonyította, hogy a magyar nép
képes önmagát kormányozni, méltósággal, és nemcsak az emlékezés,
hanem az új politikai programok jegyében is ünnepelt március 15-én.
    
    - Nekem abban a kivételes szerencsében volt részem, hogy egy
dunántúli nagyvárosunk hívott meg ünnepi szónoknak. Ez a
szülőföldemen van: Győr, ahol - talán némi szerepem nekem is
lehetett ebben - teljes közmegegyezéses, kiegyezéses alapon zajlott
le több tízezer ember ünnepi jelenlétével és örömujjongásával ez az
ünnep, a Fidesztől és a Magyar Demokrata Fórumtól az MSZMP-ig és a
Népfrontig mindenki aláírta közösen a felhívást és együtt
ünnepeltek Győrben - anélkül, hogy a politikai polémiát
feleslegesnek tartanák. Erre a napra félrerakták.
    
    - Pozsgay Imre államminiszter -, köszönöm szépen.+++


1989. március 24., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD