Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › május 25.
1989  1990
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Közigazgatási Kamara állásfoglalása

"A Magyar Közigazgatási Kamara szükségesnek tartja, hogy a jogállamiság és a helyi önkormányzatiság kiterjesztése érdekében az Országgyűlés mielőbb alkossa meg - a helyhatósági választásokról és a helyi önkormányzatokról szóló törvényekkel összhangban - a közszolgálatról szóló törvényt. "
SZER, Magyar híradó:

Újabb megújulás az MSZP soraiban?

"... nem lett igazuk azoknak, akik azt mondták, hogy csupán címtáblát mázoltak át. Nem, ez a párt más, más akkor is, ha tagjai, vezetői ugyanazok, de mert ugyanazok, nekik sokkal jobban meg kell küzdeniük hitelességükért, mint bármelyik más párt vezetőinek, tagságának. Azok is tévedtek, akik úgy gondolták, hogy új, nagysikerű tömegpárt lesz az MSZP. Voltak olyan, akik az októberi kongresszuson azt mondták, százezer lesz három hónap alatt a taglétszám - máig sincs annyi. Mostanra világossá vált, hogy azoknak a feltehetően keveseknek lett igazuk, akik tartózkodtak a szélsőséges elvárásoktól. A Magyar Szocialista Párt sok mindent tett annak érdekében, hogy szakítson a múlttal. Ez több tekintetben sikerült, máskor nem, és vannak olyan területek, ahol meg sem próbálta."

Vita a nemzeti alaptantervről


-----------------------------


München, 1990. május 25. (SZER, Magyar híradó) - Győriványi
Sándor munkaügyi miniszternek igaza van: a kelet-ázsiai országok
példája mutatja, hogy a gazdasági sikerek tekintélyes részben
köszönhetők a nevelésre, oktatásra szánt beruházásoknak és ezt igen
hasznos lenne nálunk is figyelembe venni - mondta a miniszter a
nemzeti alaptanterv Székesfehérváron zajló vitáján.

    Két napon át, mintegy 1.700 gyakorló tanár és pedagógiai
szakember foglalkozik az első vázlatában 140 oldalas alaptanterv
megvitatásával. Az előzetes hírek szerint a nemzeti alaptanterv első
lépés lesz az oktatás szabadsága felé: felszabadítja az iskolát a
központi állami befolyás alól és módot ad - sőt megkívánja - a
tanári önállóság kiterjesztését.

    Ez nagyon ígéretesen hangzik. De vajon a négy évtized alatt
ennek ellenkezőjéhez szoktatott pedagógusok autonómiájának
kialakalásához elegendő lesz-e az új tanterv irányelveinek a hatása?
- ezt kérdeztem telefonon Székesfehérvárról Báthori Zoltántól, aki
az alaptanterv egyik kidolgozója, az előkészítő bizottság vezetője.

    - Való igaz az, hogy az elmúlt 40 évben kontraszelektálódott a
magyar tanítóság és tanárság is, más értelmiségi rétegekhez
hasonlóan. Tehát a magyar pedagógusok önállósága, ennek
visszaállítása tényleg megkérdőjelezhető. Azt gondolom azonban, hogy
a tanári önállóság, ha nem is teljes mértékben rendeződik a
közeljövőben, de helyreállhat.

    Talán elsőként azt mondanám, hogy a politikai rendszerváltozás
Magyarországon olyan elemi erejű változásokat okoz az értelmiség
soraiban és így feltehetően a tanárság soraiban is, hogy ez
egyszerűen arra késztet minket, hogy feltételezzük azt, hogy nagyon
sok tanárkollégánk hajlandó a hivatalnoki köpenyt levenni és egy
független értelmi szerepkörbe kerülni. (folyt.)



1990. május 25., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Vita a nemzeti alaptantervről - 1. folyt.


A tanári önállóság irányába mutatnak az utóbbi 10 évben végzett
kísérletek, alternatív programok szerint szerveződő iskolák. Hogy a
különböző pályázatokon a magyar tanítóságnak körülbelül a 10
százaléka vesz részt. Ez tehát egy aktív innovációra beállított
réteg.

    - Mennyire lesz kötelező ez a nemzeti alaptanterv? Lesz-e
valamilyen ellenőrzési rendszer, hogy betartják-e a tanárok?

    - Javasolni fogjuk az oktatáspolitikának azt, hogy minden
iskolafenntartó számára írja elő az alaptanterv szerint való
tanítást. Ami tehát nem azt jelenti, hgoy beleszól az állam a
különböző iskolafenntartók - egyházak, alapítványok, magánszemélyek
- iskoláiba, hanem azt jelenti, hogy lerögzíti, hogy mi az minimális
tudás, amit minden iskolában tanítani kell.

    Az egyik vita éppen az ellenőrzés körül folyik, hogy sokan már
itt, a mai délelőtti vitákban azt mondták, hogy egy vizsgarendszert
kellene hozzászervezni. Tehát hogy az alaptantervben leírt
alapműveltséghez hozzá kellene írni a fontosabb követelményeket. Azt
gondolom, hogy a második fogalmazványban már ezeket a
követelményeket is be kell fogalmazni.

    - Az ellenőrzési rendszer a diákok tudását ellenőrizné, vagy
pedig a tanárok tanítási módszerét?

    - Nem. A diákok tanulási eredményeit. Úgy tervezzük, hogy
javasolni fogjuk az oktatási kormányzatnak, hogy hozzon létre egy
szolgáltató rendszert, amelyben tankönyvek, programok készülnek és
ezt adják a tanárok és az iskolák segítségére. De ugye ez önmagában
még csak a tanítást jelenti, nem jelenti az ellenőrzést. Mi tehát
azt képzeljük, hogy az alaptantervben leírt tartalmakhoz
követelményeket írunk, a követelményekre egy vizsgarendszert
szervezünk meg és ilyen módon a tanulók tudása - legalábbis a
fontosabb tantárgyi körökben - ellenőrizhetővé válik. Tehát nem
kívánjuk a tanárokat különösebben ellenőrizni, értékelni, csak a
tanítványaiknak a tanulási eredményei alapján. (folyt.)



1990. május 25., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Vita a nemzeti alaptantervről - 2. folyt.


- Mi a jelentősége annak, hogy mindig hozzáteszik a "nemzeti"
jelzőt az alaptanterv elé?

    - Igen, ez egy némileg félreérthető jelző. Nemzetinek azért
hívjuk, mert azt gondoljuk, hogy csak akkor legitimálódik, csak
akkor fogadható el ez az alaptanterv, hogyha az iskolázásban
érdekelt minden lényeges szervezet, társaság, politikai párt, egyház
egyetért vele. Tehát a konszenzusra értjük azt, hogy nemzeti. +++



1990. május 25., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD