|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MSZP Szeged városi elnökségének nyilatkozata
" Történelmi tanulság, hogy csak akkor erős és független
nemzetünk, ha a velünk élő szerbek, románok, szlávok, németek és
mások és mi valamennyien demokratikus otthonra lelünk e hazában.
Elodázhatatlan kötelességünk az Európa-ház felépítése, elsőként
itthoni, köznapi dolgainkban, - hogy az Országház valóban legyen az
ország háza."
SZER, Világhíradó:
Románia a választások küszöbén
"A választóknak nem lesz könnyű dolguk vasárnap. Nemcsak azért,
mert 53 évig egypártrendszerű uralom volt Romániában, hanem azért
is, mert nem kevesebb, mint 82 párt indul a választáson. Ezek közül
37-nek a nevében szerepel a demokrácia, vagy a demokratikus szó. Van
Demokratikus Párt, de van Románia Demokratikus Pártja is. Ezeket
meg kell különböztetni a Nemzeti Demokratikus Párttól és a Szabad
Demokratikus Párttól.
A másik gyakran előforduló szó az egység."
|
|
|
|
|
|
|
Az alkotmánymódosítás a rendszerváltás útján
|
A miniszterelnök tehát a kormányban nem primus inter pares - első az egyenlők között -, hanem a kormány vezetője, aki nemcsak meghatározhatja az egyes miniszterek tevékenységének fő politikai irányait, de aki mindenki mást megelőzően igényt tarthat kormánya tagjainak iránta való lojalitására. A KORMÁNYNAK EZ, A MINISZTERELNÖK POLITIKÁJA KÖRÜL KIALAKULÓ EGYSÉGE OLYAN LEHETŐSÉG, AMELYET 1949 ÓTA A MOSTANI ALKOTMÁNY TEREMTETT MEG ELŐSZÖR, s amely egység birtokában a kormány nemcsak hatékony partnere lehet a parlamentnek, hanem alkalmanként erős ellenfele is. Természetesen A KORMÁNY A PARLAMENT BIZALMÁBÓL KORMÁNYOZ. A politikai bizalom azonban nem parcellázható fel az egyes kormánytagok között, hanem azt a miniszterelnök testesíti meg. A KORMÁNYTÓL VAGY BÁRMELY MINISZTERTŐL CSAK A MINISZTERELNÖK MEGBUKTATÁSA ÚTJÁN LEHET A BIZALMAT MEGVONNI, a miniszterelnök bukása azonban egyértelmű a kormány bukásával. A kormány felelősségével kapcsolatos politikai rizikó meglehetősen nagy, ezért a testület elég tág határok között biztonságban érezheti magát a parlament politikai felelősségre vonásával szemben. Tovább növeli a kormány biztonságát, hogy AZ ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁS A KORMÁNY BUKÁSÁHOZ VEZETŐ BIZALMATLANSÁG KÉRDÉSÉT ÚN. KONSTRUKTÍV MÓDON SZABÁLYOZZA. Eszerint a miniszterelnököt - s személyén keresztül a kormányt - bizalmatlansági úton csak akkor lehet megbuktatni, ha a parlament egyszersmind az új miniszterelnök személyéről is dönteni tud. Ez a megoldás elkerülhetővé teszi az alkotmányos válság olyan fajtáit, amelyekben az országnak nincs kormánya, de a kormánymegbuktatásban kifejezésre jutó felelősségrevonás politikai terheit is annyira megnöveli, hogy a bukás inkább csak jelképes fenyegetést jelent a miniszterelnök és kormánya számára.
Alcím: Milyen hatalommal rendelkezik az elnök?
Bár az államfői tisztség, a köztársasági elnök méltósága az elmúlt év őszétől a politikai küzdelmek homlokterében állott, és az azóta történt alkotmánymódosításokhoz képest a mostani módosítás tartalmazza számára a legszélesebb jogkört, a köztársasági elnök szerepe mégis a parlament és a kormány erőterében alakuló kapcsolatoknak alárendelt. A kormányzati rendszert az alkotmánymódosítás nem fejlesztette a valóságos hatalommegosztás irányába, hanem megmaradt a parlamentalizmus keretei között. Az alkotmány módosítása szerint A KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKÖT AZ ORSZÁGGYŰLÉS VÁLASZTJA. /folyt./
1990. május 17., csütörtök 14:01
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|