|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
A pápai látogatás
"A pápa, aki
Csehszlovákiában tartózkodik, bejelentette, hogy rendkívüli püspöki
szinódust hív egybe a kommunizmus bukása után kialakuló európai
helyzet áttekintésére. A Szentatya ezekben az órákban misét celebrál
(sic
) Pozsonyban, ahonnan az előkészületekről jelentette Kovács
Ágnes:
Az előkészületek óriásiak, a zászlók és a pápai fényképek
elárasztották a várost. A mise helyét csak gyalog és az ide kijelölt
autóbuszokon lehet megközelíteni. Sajnos az időjárás nem kedvez,
mert tegnap délutántól ma reggelig egyfolytában esik az eső, mégis
körülbelül egymillió emberre számítanak. Rengeteg az osztrák és az
olasz autós.
Az előkészületek szokatlanul rövidek voltak, és ebből egyesek
arra következtetnek, hogy a pápa gyors látogatása az idős Tomasek
bíboros tiszteletének szól. Az utódlás kérdéséről valószínűleg nem
esik majd szó, de a Hável elnökkel folytatott tárgyalások végre
tiszta helyzetet teremtenek az invesztitúra és az egyházi jelen
tekintetében."
|
|
|
|
|
|
|
Átszervezik a francia alapfokú oktatást (1. rész)
|
1990. április 22. (MTI-Panoráma) - Nincs béke a francia
iskolákban: itt is forronganak a pedagógusok a tervezett új oktatási
reform miatt: van aki lelkesen támogatja az oktatásügyi miniszter
által nemrég előterjesztett elképzelést, van, aki lesújtó
véleménnyel van arról. Tetszik, nem tetszik: a reformkísérlet a jövő
év januárjában néhány iskolakörzetben megkezdődik, s általános
bevezetését már az 1991-1992-es tanévre javasolják.
Az ok: a minisztérium szerint az általanos iskolai oktatás jelenlegi rendszere nem ad megfelelő alapot az anyanyvelv és néhány alapvető ismeret megtanulásához, s ennek hátrányai azután később derülnek csak ki. Ugyanakkor azonban a gyerekek túlterheltek, az óraszám a legkisebbek számára viszonylag magas, az általános iskola alsó tagozatában heti 27 óra.
Jelenleg az alapvető ismereteket az első öt osztályban kell megszerezni. A tanítás tulajdonképpen három ,,ciklusra,, oszlik: az első osztály előkészítő jellegű, a második-harmadik az elemi ismereteket, a negyedik-ötödik már a ,,középfokű,, ismerteket adja meg a gyerekek számára a tantárgyakon belül. Az alapvető ismeretek: az írás-olvasás, a matematika, a földrajz, a természettudományok alapjait ebben az öt évben kell megtanulniok, természetesen az órarend kiegészül a testneveléssel, az ének-zenei alapismeretekkel, a kézügyességfejlesztői technikai órákkal. Ezen belül az óraszám eddig is az anyanyelvi ismeretekre, az írás-olvasásra helyezte a hangsúlyt: erre az első öt évben átlagosan heti nyolc órát fordítanak.
A reform az ismeretek megszerzését most két ciklusra vonja össze, viszont hat évre egészíti ki, bevonva az utolsó óvodai évet is. A két hároméves ciklus anyaga összfüggő egészet képez. A tanterven belül megnövelnék az anyanyelvi ismeretekre szánt órák számát, valamelyest csökkentenék viszont azt az olyan tantárgyak terén, amelyek az oktatási programban később ismét előkerülnek - s ahol éppenséggel komoly szerepe van a megalapozott nyelvi tudásnak. Az óraszámot általában is csökkentenék: hetente maximálisan 26 órára. Megszűnne az osztályok eddigi merev elhatároltsága: az egyes programokon belül csoportokat alakítanának ki, a gyermekek tudásának szintje szerint, így a legjobbaknak lehetőségük nyílna arra, hogy a ciklus programját akár két év alatt elvégezzék és tovább léphessenek. (folyt.)
1990. április 22., vasárnap 12:54
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|