|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Békés megyei képviselők nyilatkozata
"Magyarország megváltozott, de a Békés Megyei Népújság sajnos még
nem. Megyénk egyetlen napilapja elvben ugyan deklarálta
függetlenségét, ennek azonban nem teremtette meg szervezeti és
személyi feltételeit. A lap élén még az MSZMP által kinevezett
igazgató-főszerkesztő áll, aki munkatársai szakmai önállóságát sem
biztosítja.
"
SZER, Késő esti mai nap:
Kelet-Európai Fejlesztési Bank
"A 42 alapító, kiknek sorában az Egyesült Államokon, Japánon, a
nyugat-európai országokon kívül ott található a Varsói Szerződés hét
állama és Jugoszlávia, de az újonnan jöttekkel, még például Marokko,
Egyiptom, Dél-Korea vagy Mexió is majdnem minden eddig hevesen
vitatott ütköző kérdésben egyezségre jutott. Ha minden jól megy,
május 30-ikáig, a születési bizonyítvány ünnepélyes kiállításáig már
csak két diplomáciai problémát kell megoldani. Az egyik a bank
elnökének kiválasztása, gyakorlatilag a két legambicíózusabb jelölt
közül, aki Atari(?), Francois Mitterrand tanácsadója és házi
gondolkodója, illetve Ruding, volt holland pénzügyminiszter.
A másik protokoll probléma: hol legyen majd az intézmény
székhelye, Londonban, Párizsban, esetleg Bécsben, Amszterdamban vagy
Prágában."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - harmadik nap (18. rész)
|
Békesi László pénzügyminiszter a vitában elhangzottakra szintén ------------- drámai hangon reagált, és konkrét adatokkal igyekezett alátámasztani a kormány határozottságát a már korábban eldöntött lépések fenntartását illetően. Elmondta, hogy a költségvetés a kamatadóval 6,5 milliárd, a lakbéremeléssel 4,5 milliárd forint bevételre tesz szert. Ugyanakkor 5 milliárd forintos kiadást jelent a fiatalok lakáshoz jutásának támogatása és a szociális jellegű lakásépítkezések differenciált segítése. Amennyiben a kamatadót a Parlament hatályon kívül helyezné, a kormány arra kényszerülne, hogy a támogatási tételeket is visszavonja. Nem kétséges, hogy a társadalom a kamatadó terhét elutasítja, és ha az Alkotmánybíróság netán hatályon kívül helyezné, mert azt törvényellenesnek minősítené, súlyos helyzetbe kerülne a költségvetés. Ráadásul tetemes igényekkel jelentkeznek a kormánynál a tanácsok is, az oktatási, a kulturális és a sportintézmények, sokan petíciók átadásával igyekeznek nyomást gyakorolni. Összesen 40-45 milliárd forint a tét, de a kormány nem tud alternatívát adni egy ilyen órási összegű csomag kezelésére, két hónappal a költségvetés elfogadása után. Ráadásul a termelés is csökkent, januárban és februárban az iparé 9 százalékkal. Nehézségek mutatkoznak a Szovjetunióval való gazdasági kapcsolatokban. Bár a kormány korábban kiegyensúlyozott külkereskedelmi forgalommal számolt, nem számított arra, hogy esetleg nem kapjuk meg a szükséges alapanyagot és energiát partnereinktől. Így nem tudunk szállítani, főleg a gépiparban kényszerülünk visszafogni az exportot. Mindez további termelésvisszaeséssel, elbocsátásokkal jár. Az országnak nincs tartaléka, de ha lenne, akkor sem lenne célszerű azt felosztani.
Válaszolva azokra a képviselői felvetésekre, amelyek a bérlakások értékesítésével foglalkoztak, Békesi László hangsúlyozta: a bevételt az államadósság csökkentésére fordítja a kormány, bár a folyó költségvetési kiadások fedezésére is lehetne fordítani. De mi lesz a következő években, ha az állami tulajdon eladásából származó bevételt szociális célokra fordítjuk - tette föl a kérdést, rögvest válaszolva is: ezzel semmit nem oldanánk meg.
A miniszter végül elmondta, hogy a nyugati pénzvilág ma még bízik a magyar gazdaságban, bár gyakran megkérdezik, hogy a Parlament képes lesz-e korábbi döntéseinek érvényt szerezni. A kormány nem saját népszerűsítésére törekszik, hanem utódjának szeretné úgy átadni a kormányzást, hogy az ne okozzon nagyobb megrázkódtatást. Így a Minisztertanács nem vonul vissza e kérdésben. (folyt.köv.)
1990. március 1., csütörtök 17:30
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|