Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › április 03.
1989  1990
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Fidesz felhívás a marosvásárhelyi cigányokért

"A marosvásárhelyi pogrom idején a romániai cigányság a védtelen magyarok mellett állt ki. Ezért sok helyi cigányt letartóztattak, s hetet közülük máris több hónapos börtönbüntetésre ítéltek. Napokon belül további koncepciós ítéletek várhatók. A Fidesz radikális frakciója és nemzeti-kisebbségi csoportja tiltakozik ez ellen, és szolidaritásáról biztosítja az elítélteket. "
BBC, Panoráma:

Hegedűs András a választásokról

"Az is a centrumra szavazott, aki az MDF-re szavazott, és az is, aki az SZDSZ-re. Azonban ismert ez a dichotómia a két nagy párt között: nem több győztese van eddig a választásoknak - és azt hiszem, hogy vasárnap ez méginkább megerősödik - hanem két győztese van. A felelősség tehát a két győztesre hárul a kormány megalakításáért, és azért hogy milyen politikát folytatnak a jövőben. "

A szükségesnél kevesebb pénz az útalapra


Március közepén ülésezett az Útalap Társadalmi Bizottság.
Napirendjükön az elmúlt évi programjuk végrehajtásáról készült
tételes beszámoló elfogadása és az 1990-re kialakított útépítési-,
fenntartási-, és fejlesztési terv ismertetése is szerepelt. Mi is
voltaképpen az útalap? Mi szerepel az idei tervekben és az ország
mintegy 90 ezer kilométernyi úthálózatának egyharmadát jelentő
állami utakon közlekedők milyen változásokra számíthatnak? - Ezekre
a kérdésekre kértünk választ a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi
Minisztériumban Kálnoki Kis Sándor miniszterhelyettestől.

    - Az útalap egy 1989. májusi kormányhatározatnak megfelelően
jött létre, mondhatnám afféle mentőövként, a folyamatban lévő munkák
befejezésének segítésére. Ám ennél többre hivatott s a közlekedési
tárca - ezt felismerve - igyekezett is a továbblépés feltételeit
megteremteni. Tavaly az üzemanyag árának májusi emeléséből az
útalapba jutó literenkénti két forintokból 2,8 milliárddal
számolhatunk. Ehhez az útkarbantartásra 5,2 milliárdnyi
költségvetési összeg és körülbelül 1 milliárd forintnyi hitel járult
- ennyivel gazdálkodhatott a szervezet. Ebből látható, hogy a teljes
útalapnak csak mintegy 30 százaléka képződött automatikusan, a többi
költségvetéstől függött. Most, 1990-re sikerült lényeges változást
elérni e téren: a teljes összeg automatikusan jut hozzánk, mert a
közlekedéssel kapcsolatos bevételek fogyasztási adójából -
összességében 19,2 milliárd forint - az útalap céljaira fordítható.

    - Az Útalap Társadalmi Bizottságot minisztertanácsi határozat
hívta életre. Mit jelent nevében a "társadalmi" jelző?

    - Erre a bizottság összetétele a magyarázat. Létrehozása a
miniszternek és az Országgyűlés építési-közlekedési bizottsága
elnökének volt a feladata. Az UTB elnöke is e parlamenti bizottság
egy tagja, a többi pedig más, érdekelt parlamenti bizottságokból,
szakmai-társdalmi szervezetekből, tudományos testületekből és a
közlekedésben, szállításban résztvevők érdekeit képviselő
szervezetek küldötteként tevékenykedik a bizottságban.

    - Milyen jogkörük van?

    - Az a fő feladata a bizottságnak, hogy felügyelje: megérkezik-e
- és kellő rendszerességel - az útalaphoz a neki járó összeg,
ellenőrzi a pénz tervek szerinti felhasználását és állásfoglalási
joggal megismerheti a működési köréhez tartozó előzetes
kormányszintű terveket, elképzeléseket. (folyt.)



1990. április 3., kedd 14:02


Vissza »


A szükségesnél 2.


Évi két ülés megtartása látszik célszerűnek, - a tavaszit a
napokban tartották meg.

    - Összefoglalná, mi várható 1990-ben?

    - Ami az autópálya-építést illeti: elkészült az M0-ás déli
szakasza a 6-os és az M5-ös út között és megkezdhetők a
kisajátítások a fővárost elkerülő körgyűrű építésének második
szakaszát jelentő munka, a 6-os út és az M1-es autópálya közötti
területen. Tatabányától 45 kilométernyit közelítünk Győrhöz az M1-es
továbbépítésével, s igen költséges előkészítést is végzünk ugyancsak
az M1-es győri elkerülő szakaszához, valamint a Győrtől az
országhatárig húzódó nyomvonalon. Emellett megkezdődik az M5-ös
kecskeméti elkerülő szakaszának a tervezése. A fő közlekedési utak
közül a 6-os út fővárosi bevezető szakaszának előkészítése és a 3-as
Mezőkövesdet elkerülő gyűrűjének építése kezdődik. Folytatódik a
4-es út Debrecenbe bevezető szakaszának kialakítása, a 47-es Szeged
és Algyő közötti másfél kilométeres négysávos szakasza pedig megépül
az idén. Hozzáfogunk a főváros aglomerációs úthálózatának
korszerűsítéséhez, a 2-es út Vácot elkerülő szakaszának, valamint a
4-es fővárosi bevezető szakasza és az M5-ös összeköttetésének
megtervezéséhez. Még mindíg az útépítésnél maradva: 1990-ben 26
öszekötő, illetve bekötő út építése folyik majd országszerte, újabb
100 kilométernyi kerékpárúttal 500 kilométerre nő ennek az
úttípusnak a hossza. Több nagy hidat is átadunk az idén: az M0-ás I.
szakaszának két Duna-hídját, valmint a Berettyó- és a bajai
Duna-hidat. Folytatjuk a szolnoki Tisza-híd építését. A 7-es úton,
Fonyódnál és a 70-esen Velencén gyalogos aluljáró javítja majd a
forgalom biztonságát, Kisvárdán viszont a közúti fogalmat fogja
segíteni a felüljáró átadása.

    - Mennyibe kerül mindez?

    - Felemészti az útalap rendelkezésére álló összegnek több mint
40 százalékát, 5,6 milliárd forintot. Mivel összesen 12,3
milliárddal gazdálkodhatunk, az utak fenntartására és üzemeltetésére
6,7 milliárd forint marad. Ez több, mint tavaly, de 4-5 milliárddal
kevesebb a szükségesnél. Így csak a korábbi gyakorlat folytatására
van lehetőségünk, vagyis az útfelújítások során sok helyen csak
vékony védőréteget tudunk felvinni a javítandó úttestre. Így persze
nem számíthatunk 6-8 éves szünetre az újabb javításig. Legföljebb
2-3 évet bir az így felújított útfelület.

    Az útfenntartáshoz szükséges összeget a közúti igazgatóságok
szigorúan normatív alapon, az utak állapotát és a feltételek
számítógépes értékelését is figyelembe véve kapják. (folyt.)



1990. április 3., kedd 14:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A szükségesnél 3.


Elszámoltatásuk tételes, gazdálkodásukban pedig ma már
általánossá válik a korszerű szemlélet, a kivitelezők
versenyeztetése a megbízatások kétharmadában már gyakorlattá vált.
Persze pénz híján mindenhol vannak teljesíthetetlen, jogos igények,
de azt állíthatom, hogy a meglévő keret felosztása a 2-2 megyét
átfogó közúti igazgatóságok között nem aránytalan.

    - Végül engedjen meg egy kérdést a távolabbi jövőt illetően. Az
1995-ös Bécs-Budapest világkiállítás nem terheli majd úgy az
útalapot már a következő években is, hogy ez az arányosság már nem
lesz tartható?

    - Meggyőződésem, hogy nem, hiszen az autópálya-építést eddig is
más forrásokból finanszíroztuk. Egyedül a Győrt elkerülő szakasz
most a kivétel ez alól, ezt az útalap terhére építjük, mert nincs
más lehetőségünk. A munka éppen Győr környezetvédelme érdekében
sürgős. A világkiállítással összefügő útépítésekhez azonban
máshonnan kell az anyagi eszközöket előteremteni. Ma úgy látom: ha
stabilizálódik majd az országban a politikai helyzet, meglesznek
azok a külföldi érdeklődők, akik az európai érdekeltségű
magyarországi utak korszerűsítésébe szívesen befektetnek, megfelelő
koncessziós feltételek mellett pedig működő tőkével is hozzájárulnak
a magyar autópálya- és autóút-hólózat oly szükséges fejlesztéséhez.
(MTI-Press)


ág/ S. J.



1990. április 3., kedd 14:04


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD