Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 15.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar híradó:

Március 15. ünneplése Romániában

"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban, rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette meg és koordinálta. Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi létnek. "

felcím: Választás 1990. főcím: Melyik képviselőjelölt jut a Parlamentbe?


Az állampolgárokat a szavazás szempontjából a legkevésbé érinti
a szavazatszámlálás módja. Közvetetten azonban mégis sokakat
foglalkoztat, hiszen ezen is múlik a képviselőválasztások
demokratizmusa. Ez garantálja ugyanis, hogy a mandátumok elosztása
során minden párt, induló szervezet, vagy jelölt azonos elbírálás
alá kerüljön.

    A bevezetett kombinált szavazati rendszer a választójoggal nem
foglalkozó ember számára nehezen áttekinthető számlálási módot ír
elő. Megértése az egyéni, a megyei és az országos pártlisták
egyenkénti átekintésével lehetséges.

    alc. Szavazás az egyéni választókerületekben

    Vegyük először a 176 egyéni választókerületet. Minden
választókerületben több - jelenleg, amikor a pártok bizonyítani
kívánják befolyásukat, viszonylag sok - jelölt fog indulni. Ma a
pártokat az is kényszeríti a jelöltek indítására, hogy a törvény
szerint az országos listán - erről még szólunk - az egyéni kerületek
un. töredékszavazatával is lehet mandátumhoz jutni. Amelyik párt
tehát nem indít minden egyéni választókerületben jelöltet, az elesik
az ott szerezhető töredékszavazatoktól. A pártok tehát nem akkor
fognak indítani jelöltet az egyéni választókerületben, ha esélyük
van a mandátum megszerzésére, hanem ha a 750 ajánlást össze tudják
gyűjteni. Vagyis mindíg, mert a megszerzett kis létszámú szavazat is
számít az országos lista képviselőhelyeinek elosztásánál. Ez a mai
választójog egyik legvitathatóbb rendelkezése.

    Az egyéni választókerületi szavazólappal úgy szavaz az
állampolgár, hogy egyetlen jelöltet támogat. A szavazás akkor
érvényes, ha az egyéni választókerületben szavazati joggal
rendelkezők több, mint a fele megjelent. Ha nem, úgy meg kell
ismételni a szavazást. Az un. mósodik fordulóban ismét az összes
jelölt elindul és ez a szavazás akkor eredményes, ha a jogosultak
egynegyede megjelent.

    alc. Ki kapja a mandátumot

    Ha az első forduló eredményes, (mert a szavazatra jogosultak
több mint a fele megjelent,) akkor a jelöltek közül az szerzi meg a
mandátumot, aki a leadott érvényes szavazatok több mint a felét
megkapta (abszolút többség). (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:02


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Melyik képviselőjelölt 2.


Ha ilyen jelölt nincs - a jelöltek nagy száma miatt a
választókerületek többségében valószínű így lesz - második fordulóra
kerül sor. Ezen már csak az indulhat, aki az első forduló során
legalább 15 százalék szavazatot szerzett. Ha három ilyen jelölt
nincs, akkor az első három legtöbb szavazatot gyűjtő indulhat. A
második fordulóban elégséges, ha a szavazásra jogosultak egynegyede
jelenik meg és a mandátumot az kapja, aki a legtöbb szavazatot
szerzi. Azaz, a relatív többség is elég.

    alc. Számlálás és megbízólevél

    A szavazatszámlálást először a szavazatszedő bizottságok végzik.
Ennek elnökét és két tagját a tanács választja, ám a bizottságba
egy-egy tagot minden jelöltet indító párt, de a független jelölt is
delegálhat. Tehát a bizottság létszáma bármennyi lehet, de legalább
5 tagból kell állnia. Ez az összetétel biztosítja a szavazatok
összeszámlálása során a pártatlanságot.

    A szavazókörzetek a választás eredményét a választókerületi
választási bizottsággal közlik. Ebben ugyancsak minden jelölt
képviselője részt vesz. Ez összegezi és állapítja meg az egyéni
választókerület választási eredményét és ez a bizottság adja ki a
megválasztott képviselő megbízólevelét. Ez a testület jogosult
elbírálni a szavazatszedő bizottságok munkája során felmerülő
kifogásokat is.

    Minden választási szervezet tevékenysége nyilvános, azon a sajtó
képviselői részt vehetnek.

    alc. Szavazés a megyei lajstromra

    Megyei lajstromokat, listákat az a bejegyzett párt indíthat,
amelyik az egyéni választókerületek negyedében, de legalább két
egyéni választókerületben jelöltet indított. A választók külön
szavazócédulán kapják meg, hogy az illető megyében melyik párt
indított lajstromot és azon kik a jelöltek. A választók csak egy
pártra szavazhatnak. Maga a lista kötött, ami azt jelenti, hogy a
választó a jelölteken nem módosíthat.

    Természetesen itt az a szabály, hogy a választás akkor érvényes,
ha a listákra a választók több mint a fele szavazott. Ha ez így van,
a választást az összes pártlista részvételével meg kell ismételni.
A második fordulóban azonban itt is elégséges a szavazók negyedének
megjelenése. Az érvényességhez külön kell számolni az egyéni
kerületekre leadott és a megyei pártlistákra leadott szavazatot.
Előfordulhat - miután a szavazó csak az egyik szavazólapot dobja be,
- hogy az egyik választás érvényes, a másik nem. (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:03


Vissza »


Melyik képviselőjelölt 3.


A mandátumok elosztása viszonylag egyszerű. A listákra adott
összes érvényes szavazatot osztani kell a megyei listán
megszerezhető mandátumok számával, plusz eggyel. Nézzük ezt egy
példával. Békés megyében ez a szám 6+1=7. Minden pártlista annyi
mandátumot kap, ahányszor a kapott eredmény a leadott szavazatokban
benne foglaltatik.

    Az elosztásban azonban csak az a párt vehet részt, amelyik
országosan a leadott szavazatok 4 százalékát megkapta. Először tehát
a választások országos eredményét kell ismerni és csak ezt követően
lehet a mandátumok elosztását megkezdeni. A szabály célja
kizárólagosan az, hogy a legkisebb pártok a lajstromokon ne kapjanak
mandátumot. Íly módon kívánják elkerülni a parlament túlzott
politikai polarizálódását. De az egyéni választókerületekben
szerzett mandátumot ezen a címen nem lehet megsemmisíteni.

    alc. A töredékszavazatok sorsa

    Lényegében hasonló módon kell elosztani az országos listán
szereplő 58 mandátumot is. Itt azonban csak az egyéni
választókerületekben megmaradó (mandátumokra nem jutó)
töredékszavazatokat, valamint a megyei lajstromokon megmaradó
töredékszavazatokat kell összedni.

    Az országos listáról csak az a párt kaphat mandátumokat, amely
legalább hét megye listáján mandátumot szerzett. Ez a szabály is a
kis pártoknak kedvezőtlen.

    Tehát a pártok háromféle módon juthatnak képviselői helyhez,
mandátumhoz: egyéni választókerületekben, megyei listákon és az
országos listán.

    A pártok azonban választási szövetségre, koalícióra is
léphetnek. Ilyen választási koalíció egyéni választókerületben és a
megyei listáknál is létrejöhet, úgy, hogy két vagy több párt egy
jelöltet, illetőleg közös listát indít. (Ilyenkor a
töredékszavazatok pártok közötti százalékos elosztását előre be kell
jelenteni a választási bizottságnak).

    Az 1990. évi választás első fordulójában azonban erre azért fog
ritkán sor kerülni, mert ma a pártok mindenekelőtt bizonyítani
kívánják támogatottságuk mértékét. Erre azonban a koalíció nem
alkalmas, mert csak becsülni lehet egy-egy koalícióban résztvevő
pártra leadott szavazatok számát. (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:16


Vissza »


Melyik képviselőjelölt 4.


Egészen más lesz a helyzet az egyéni választókerületek második
fordulójában. Itt már csak azok indulhatnak, akik 15 százalék
feletti szavazatot kaptak. Ha pedig ilyen három jelölt nincs, a három
legtöbb szavazattal rendelkező indulhat. A kis pártok tehát kiesnek
a második fordulóban. Itt azonban esetleg nem formalizált módon is
választási szövetség jöhet létre, amikor a második fordulóban nem
szereplő párt arra hívja fel választói, párttagjai figyelmét, hogy
valamelyik, a második fordulóban induló pártra vagy jelöltre adják
le szavazatukat. A megyei lajstromoknál ilyen második forduló nincs,
ez a fajta koalíció nem jön létre.

    alc. Koalíció, ellenzék

    A koalíciónak van egy további alakzata is, amikor pártok kötnek
szövetséget közös kormány alakítására. Erre azonban csak a
választások után kerülhet sor. Tehát akkor, amikor a parlamentbe
bekerülő pártok kötnek szövetséget arra, hogy a közös kormány
számára szilárd parlamenti többséget hozzanak létre. Közjogi
értelemben ettől kezdve van értelme ellenzéki pártokról beszélni.
Azaz olyan pártokról, amelyek a kormánykoalícióban nem vesznek
részt.

    A mai meglehetősen megosztott és szétaprózottt pártstruktúrában
biztosra vehető, hogy a választások után megalakuló kormány ilyen
koalíciós kormány lesz. (MTI-Press)



ág/pé dr. Schmidt Péter



1990. január 24., szerda 13:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek - A diadalkudarc (1990.03.01-04.08)

"Mintegy 3-4000 ember gyűlt össze a téren. Az emberek többségének nem volt magyar kokárdája, ilyesmit csak néhányan viseltek, kis fehér vászondarabokat festettek be hozzá, két szélén piros és zöld festékkel. Az ünnepség igen visszafogott és megható volt. Elmondtam a Fidesz szövegét. Amíg beszéltem egyfolytában remegett kezem-lábam. Holott nem volt mitől félni, s mégis! Éreztem, hogy valami nagyon rossz dolog készülődik. Az elmúlt hónapok során kifejlődött bennem valami különös veszélyérzet. Az ünnepség még tartott, amikor már újra autóba ültünk, s indultunk vissza Budapestre... Pest határában jártunk, amikor a Kossuth bemondta, hogy Romániában több helyen is atrocitások érték a március 15-ét ünneplő magyarokat..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD