|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
- Reggeli sajtószmle 2/1. folyt.
|
A lap úgy véli: az a legfontosabb kérdés, miként lehet Kelet-Európa népeit mind politikailag, mind pedig gazdaságilag felkészíteni arra, hogy egyszer majd a közösség tagjaivá lehessenek. Igen fontos - írja az Independent, hogy Nagy-Britannia és a többi nyugat-európai ország összehangolja erőfeszítései.
Tegnapi adásunkban már szó esett róla és a Financial Times is cikkben számol be arról ma reggel, hogy a Suzuki autógyártó cég 85 millió font értékű beruházás formájában személyautó gyártását kezdi meg Magyarországon. Kelet-Európában ezzel létrejött a legnagyobb japán közös vállalkozás. De nyitánya lehet a japán tőke beáramlásának. Alig egy hónapja érkeztek az első, de máig meg nem erősített hírek arról, hogy a General Motors is üzemet építene Magyarországon, ahol Opel autók motorjait állítanák elő. A 400 millió dolláros beruházás mögött eltörpül az a 150 millió dolláros összeg, mellyel Amerika annak idején a Tungsram gyár részvényeinek felét vásárolta meg.
A japán szerződés értelmében vegyesvállalat építi majd fel az autógyárat, mely Esztergomban létesül. És, ahol 1992-ben már 15 ezer Kultus típusú kisautót gyártanának. Az utána következő három évben évi 50 ezer autó gyártását irányozták elő, majd évente 100 ezer személyautó kerül le a futószalagról. A tárgyalások már 1985-ben megkezdődtek, de mindmáig nem született döntés arról, hogy az Európai Közösség országaiba az előállított személygépkocsik hány százaléka exportálható. +++
mf
- . -
1990. január 10., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|