Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 15.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar híradó:

Március 15. ünneplése Romániában

"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban, rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette meg és koordinálta. Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi létnek. "

Lesz magyar Suzuki? (1.rész)

Trom András, az MTI tudósítója jelenti:
Tokió, 1989. december 28. csütörtök (MTI-TUD) - Japán részről optimistán, magyar részről fenntartásokkal válaszoltak az MTI tokiói tudósítójának a kérdésére; lesz-e magyar Suzuki. A közös gyártást előkészítő alapegyezmény végső szövegezésénél tartanak a felek - mondta az egyik érintett japán cég igen jólértesültnek számító vezető munkatársa, aki kérte, hogy tekintettel a tárgyalások legvégső stádiumára, se cége, se az ő neve ne kerüljön nyilvánosságra. Nem kizárt, hogy még január 8., azaz Kaifu Tosiki miniszterelnök európai körútjának a megkezdése előtt újabb japán küldöttség utazik az ügyben Magyarországra.

Az optimista nyilatkozat szerint biztosnak látszik, hogy a Swift
1000 és 1300 köbcentis, 5 ajtós típusát gyártanák. A termelés első
szakaszában évi 50 ezer kocsi készülne Esztergomban, a Labor MIM
gyára melletti szabad területen felépítésre kerülő gyárban, 50
százalékos magyar alkatrész-beszállítással. (Az üléseket például az
Ikarus, a sebességmérőket pedig az MMG gyártja majd). Később a
termelés 100 ezerre is felfuthat és egyéb típusokra is kiterjedhet.
A 10 milliárd jen (kb. 70 millió dollár) értékű beruházásból 3
milliárdot a Suzuki, 1 milliárdot pedig a C. Itoh kereskedőház
vállal, a japán export-import bankon keresztül. 5 milliárd jennel
egyenértékű forinthányadot a magyar fél és 1 milliárd jent a
világbank szakosított szervezete, a Nemzetközi Pénzügyi Társaság
fedezne.

    Az alapegyezmény aláírása után körülbelül két hónappal hoznák
létre a vállalkozást szervező, bonyolító és kivitelező
vegyesvállalati irodát, amelyben magyar részről fővállalkozóként a
Autókonszern RT. a résztvevő. Ezt a részvénytársaságot is rövidesen
megalapítják. Az esztergomi gyárban - amely japán tervek alapján és
koordinációval, de zömében magyar kivitelezésben épül fel - 1000
munkás dolgozik majd.

    Egy részüket Japánban képeznék ki. A termelés a legszigorúbb
japán munkaszervezési és minőségellenőrzési normák meghonosításán
alapszik majd. A kocsik egy hányadának a külföldi értékesítésére a
vegyesvállalati iroda lesz hivatott, a Suzuki közöspiaci országokban
lévő értékesítési hálózata révén. A magyar gyártás beindulása után a
Suzuki abbahagyja a Swift típus nyugat-európai kivitelét. (folyt.)


1989. december 28., csütörtök 14:26


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Lesz magyar Suzuki? (2.rész)

A japán információkhoz tokiói magyar hivatalos forrásból több
észrevételt fűztek. Ezek szerint az alapegyezmény szövegezése során
még át kell hidalni több olyan problémát, ami abból származik, hogy
a Suzuki még mindig ragaszkodik legelső ajánlatához és csak kevéssé
veszi figyelembe a magyar módosítási igényeket. Indokolatlanul
magas, általánosan 3 százalékos licencdíjat számít fel például
minden egyes alkatrészre, azokra is, amelyeket nem a Suzuki gyárt,
hanem készen épít be.

    Változatlanul gyenge pontja az egyezmény-tervezetnek a kész
kocsik exportjáról szóló megállapodás. Az sem indokolt, hogy a
Suzuki magyar részről állami garanciát kér. Túlságosan is
általánosságokban fogalmaz a japán tervezet a Magyarországon
meghonosítandó nagyszériás alkatrészgyártás ügyében is. Így kérdés,
hogy a feltételekben sikerül-e Kaifu Tosiki miniszterelnök
magyarországi látogatásáig - január 15-ig - közös nevezőre jutni.+++


1989. december 28., csütörtök 14:31


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek - A diadalkudarc (1990.03.01-04.08)

"Mintegy 3-4000 ember gyűlt össze a téren. Az emberek többségének nem volt magyar kokárdája, ilyesmit csak néhányan viseltek, kis fehér vászondarabokat festettek be hozzá, két szélén piros és zöld festékkel. Az ünnepség igen visszafogott és megható volt. Elmondtam a Fidesz szövegét. Amíg beszéltem egyfolytában remegett kezem-lábam. Holott nem volt mitől félni, s mégis! Éreztem, hogy valami nagyon rossz dolog készülődik. Az elmúlt hónapok során kifejlődött bennem valami különös veszélyérzet. Az ünnepség még tartott, amikor már újra autóba ültünk, s indultunk vissza Budapestre... Pest határában jártunk, amikor a Kossuth bemondta, hogy Romániában több helyen is atrocitások érték a március 15-ét ünneplő magyarokat..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD