|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Félév előtti Ikarus gondok (1. rész)
|
1989. június 14., szerda - Az Ikarusnak a második félévben körülbelül egyhavi termelésére, 1400 járműre nincs még megrendelése, mert a magyar autóbuszok legnagyobb vásárlójával, a szovjet partnerrel mindeddig nem kötötték meg a szerződést. Egyelőre tehát veszélyben van a nagyvállalat 1989. évi tervprogramjának és nyereségtervének teljesítése.
Mint ismeretes, néhány hónapja 2-3 napos leállásra kényszerült a gyár kollektívája, miután az Ikarus árvitába keveredett legfontosabb részegység-beszállítójával, a Csepel Autógyárral, amely akkor felfüggesztette az alvázak szállítását. Az Ipari Minisztériummal és a bankokkal folytatott tárgyalások eredményeként - lényegében a probléma felületi kezelésére - az Ikarus 250 millió forintos refinanszírozási hitelhez jutott. A hitel folyósítása a napokban befejeződik, s a gyárnak néhány héten belül vissza kellene fizetnie. A beszállító hazai vállalatok áremeléseit viszont a buszgyár továbbra sem tudja érvényesíteni a szovjet exportárakban, s ezáltal a termelés súlyos veszteségeket okoz a vállalatnak Mindez a második félév küszöbén ismét feszültségeket okozhat az Ikarusban. 1989 első félévében a gyár több mint 6800 járművet állított elő. A szerelősorok leállításakor keletkezett kiesést jórészt már behozták. A buszokat szovjet, NDK-beli, csehszlovák, lengyel, tunéziai, kuvaiti, egyesült államokbeli, egyiptomi és iraki megrendelésre szállították, továbbá az új 300-as és 400-as típusokból belföldi megrendelésre is. A BKV-nak 16 Ikarus-Volskwagen mikrobuszt készítettek a budai vár közlekedésének megoldásához. Több mint 5000 autóbusz második félévi exportjára van egyelőre konkrét megrendelésünk. Ami a szovjet szállítások folytatását illeti: az Ikarus vezetői az exportmegállapodást régóta előkészítették, de úgy tudják, hogy az első félévben ismét tetemes hazai kereskedelmi aktívum keletkezett a magyar-szovjet áruforgalomban, s ez okozza a további bizonytalanságot és késedelmet a szerződés aláírásánál. A buszgyár és a hazai partnerek közötti árproblémák áthidalására az Ikarus többféle javaslatot tett, például részvénytársaság alapítására a Csepel Autógyárral és a Mogürttel. Ám ma még semmiféle döntés nincs az érintettek részéről, s mint hírlik, a partner cégek nem is lelkesednek az ötletért. Egyébként bonyolult, hosszadalmas folyamatról lenne szó, amit a vállalati tanácsoknak kellene jóváhagyniuk. (folyt.köv.)
1989. június 13., kedd 22:19
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Félév előtti Ikarus gondok (2. rész)
|
Az Ikarus a külföldi működőtőke bevonásának lehetőségeit is kutatja. Partnerjelöltekben nincs hiány. Kifejezte együttműködési készségét több nyugat-európai járműgyár, sőt bank is. Az Ikarus vezetői szerint az ez évre tervezett 27 milliárd forintos termelési tervet csakis akkor tudják teljesíteni, ha rövid időn belül megoldódnak problémáik, s megköthetik a hiányzó szerződéseket. Ugyanakkor a pénzügyi problémák megoldásáról tovább tárgyalnak a bankokkal; az év végén a gyár nyeresége várhatóan jóval alacsonyabb lesz, mint tavaly volt, ez már ma is látszik. A részegységek és alkatrészek folyamatos belföldi árnövekedése miatt a konvertibilis exportárnyereség a múlt évi 500 millió forintról 300 millióra mérséklődik, a szocialista kivitelből származó nyereség pedig, amely 1988-ban még 354 millió forintot tett ki, eleve kérdéses. (MTI)
1989. június 13., kedd 22:19
|
Vissza »
|
|
Félév előtti Ikarus gondok (2. rész)
|
Az Ikarus a külföldi működőtőke bevonásának lehetőségeit is kutatja. Partnerjelöltekben nincs hiány. Kifejezte együttműködési készségét több nyugat-európai járműgyár, sőt bank is. Az Ikarus vezetői szerint az ez évre tervezett 27 milliárd forintos termelési tervet csakis akkor tudják teljesíteni, ha rövid időn belül megoldódnak problémáik, s megköthetik a hiányzó szerződéseket. Ugyanakkor a pénzügyi problémák megoldásáról tovább tárgyalnak a bankokkal; az év végén a gyár nyeresége várhatóan jóval alacsonyabb lesz, mint tavaly volt, ez már ma is látszik. A részegységek és alkatrészek folyamatos belföldi árnövekedése miatt a konvertibilis exportárnyereség a múlt évi 500 millió forintról 300 millióra mérséklődik, a szocialista kivitelből származó nyereség pedig, amely 1988-ban még 354 millió forintot tett ki, eleve kérdéses. (MTI)
1989. június 13., kedd 22:19
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|