|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Március 15. ünneplése Romániában
"Az agyagfalvi ünnepséget megelőzte néhány helyi jellegű
megemlékezés. Kiderült, hogy udvarhelyen éppúgy mint
Székelyszentmihályon olyan honvéd síremlékek maradtak fent titokban,
rejtetten, amelyek ritkaságszámba mennek és rejtettségük révén
túlélték mind az egykori, mind pedig a mai abszolutizmusokat. A
megyében zajló megemlékezéseket a Magyar Demokrata Szövevtség és az
udvarhelyi független és igen olvasott kiadvány: a Szabadság hirdette
meg és koordinálta.
Zöld színű, három: magyar- román- és német nyelvű röpcédulát
jelentett meg a lap, mely tartalmazza e nap székelyföldi krónikáját
éppúgy, mint egy megbékélést sürgető felhívást. Jellemző, bár sokak
által pusztába kiáltó vágynak tűnik ez a szándék, és a megbékélés
reménye. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges Vatra
Romanaesca provokációkat hírdetett meg erre a napra - például
Szatmáron, de egyebütt is. Igaz: bizonyosan sokakat meglepett
errefelé a magyarság gyors magára találása. A mai ünnep is beszédes
példája volt ennek a gyors átalakulásnak. A Talpra magyar, a
piros-fehér-zöld és a 12 pont, a magyar Himnusz - tehát a nemzeti
szímbólumok jelenléte mindenütt különös hangsúlyt kapott, és újra
bebizonyosodott az, hogy természetes tartozékai ezek a közösségi
létnek. "
|
|
|
|
|
|
|
Környezetvédelmi tüntetés Győrött és Mosonmagyaróvárott
|
1989. április 13., csütörtök - Környezetvédelmi tüntetés színhelye volt csütörtök délután Győr belvárosa; a demonstrációt a városi és megyei tanács, a Reflex Környezetvédelmi Egyesület, a különböző alternatív szervezetek közösen szervezték meg, s egyetértett vele az MSZMP városi és megyei bizottsága is. A tüntetés résztvevői követelték, hogy mielőbb épüljön meg a Győrt elkerülő autóút.
A várost átszelő M1-es autóút mentén, a belváros különböző pontjain, s több városrészben rendkívül nagy a gépkocsik okozta környezetszennyezés. A közelmúltban végzett többnapos vizsgálat a megengedettnél ötször nagyobb szénmonoxid-szintet rögzített. Az áldatlan helyzet már évek óta tart; az Ausztriába áramló nagy turistaforgalom tovább fokozta az ártalmakat. A várost elkerülő autóút megépítése már legalább 20 éve napirenden van. A közlekedési tárca vezetői, miként korábban, most is egyetértenek vele. A városi és a megyei vezetés minden létező fórumon, az országgyűlésen is többször szóvátette a kialakult helyzet tarthatatlanságát. Ezek ellenére sem történtek érdemi intézkedések. A győri tüntetésen beszédek is elhanggzottak; szót kért Balogh József, a győri városi tanács általános elnökhelyettese, valamint a tüntetés szervezésében résztvevő különböző szervezetek nyolc képviselője. Felolvastak egy levelet, amit elküldenek Derzsi Andrásnak, a közlekedési tárca miniszterének. A győrivel egyidőben hasonló tüntetésre került sor Mosonmagyaróvárott, a városközpontban. Itt is sűrűn lakott körzetben vezet át a főútvonal; ebben a negyedben van a legtöbb közintézmény, azon kívül számos gyermekintézmény és a kórház is. A tüntetéshez mindkét helyen számos városi vezető is csatlakozott. A résztvevők száma több ezer volt. (MTI)
1989. április 13., csütörtök 19:48
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|