Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 08.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Történelmi Igazságtétel Bizottsága felhívása a magyar társadalomhoz

"1956 újraértékelése nélkül nem lehet hozzákezdeni a demokratikus Magyarország megteremtéséhez, és hogy a forradalom alapvető céljai - a demokratikus többpártrendszer, az önigazgatáson alapuló népképviselet, a semleges és független Magyarország és a szomszéd országokkal való, egyenjogúságon alapuló együttműködés - változatlanul időszerűek. "
BBC, Panoráma:

A vagyonelszámoltatás eredménye

"A beidézettek névsora Gáspár Sándorral, a SZOT egykori főtitkárával kezdődött, és Somogyi Lászlóval, az egykori építésügyi miniszterrel, a Bécs-Budapest világkiállítás közelmúltban lemondott kormánybiztosával záródott. Kettejük között a magyar közelmúlt olyan alakjai jelentek meg, mint Pulai Árpád, Komócsin Mihály, Miklós Imre, Tímár Mátyás és Buda István. Az egykori vezetők készségesen, sőt felkészülten válaszoltak a bizottság kérdéseire. Ezekből és a válaszokból kiderült, hogy a ma már megérdemelt nyugdíjukat élvező államférfiak szinten kivétel nélkül kedvező áron vásárolt állami bérlakásban élnek, pici hétvégi bungalow-val, vagy még azzal sem rendelkeznek, bankszámlájuk pedig szinte minimális."

Tájékoztató a szovjet csapatkivonásról (2.rész)


Bíró József, a Magyar Honvédség vezérkari főnökének első
helyettese részletesebb adatokkal is szolgált a szovjet
csapatkivonások méreteinek érzékeltetésére. (A résztvevők egyébként
azt is hallhatták a magas rangú katonai vezetőtől, hogy a kivonási
tárgyalásokig a magyar fél nem rendelkezett pontos, hiteles
adatokkal a Magyarországon állomásozó csapatok létszámáról,
elhelyezkedéséről.) Közölte, hogy jelenleg 49 ezer 700 katona
tartózkodik Magyarországon, ennek egyharmada hivatásos, tiszt,
illetve tiszthelyettes. A polgári alkalmazottakkal és a
családtagokkal együtt azonban mintegy százezren vannak. A szovjet
csapatok 27 146 különféle harcjárművel és gépjárművel rendelkeznek.
Ebből 860 a harckocsik, mintegy 600 az önjáró tüzérlövegek száma.
1500 gyalogsági páncélozott harcjármű van Magyarországon. A mintegy
560 ezer tonna különféle anyagból 230 ezer tonnát tesz ki a lőszer,
100 ezer tonnát pedig az üzemanyag. Mindezek az erők csaknem 60
helyőrségben, katonavárosban helyezkednek el, s hat repülőterük is
van. Magyarország gyakorlatilag a déli hadseregcsoport
utánpótlás-bázisává vált, s a korábbi stratégiai doktrinának
megfelelően hazánkban halmozták fel egy feltételezett agresszióra
válaszoló nagyméretű támadó hadművelethez szükséges harci anyagokat.
Így nem kis mennyiségben Magyarországon helyezték el azokat a
stratégiai tartalékokat is, amelyek egy háborús konfliktus esetén a
Csehszlovákiában állomásozó szovjet csapatok ellátását szolgálták
volna. (Ezzel kapcsolatban többen felvetették, hogy a
Csehszlovákiának szánt hadianyagokat esetleg elkülönítve kellene
kezelni, ezzel is meggyorsítva a magyaroszági kivonások ütemét. Ezt
azonban a szakemberek kivihetetlennek tartották, hiszen a stratégiai
tartalékban nem különítik el az egyes országoknak szánt
mennyiséget.) E hatalmas mennyiségű hadianyag és harci technika
elszállítása gyakorlatilag csak vasúton lehetséges rendezett
körülmények között, a polgári élet megzavarása nélkül. Azonban ez
sem ígérkezik könnyű feladatnak, hiszen a kiürítéshez az eddigi
számítások szerint 2029 katonai szerelvényre lesz szükség. 950
szerelvény szállítaná a harci technikát, 625 a különféle anyagokat.
Ezen felül 117 személyszállító vonat kell a személyi állomány,
illetve a családtagok elszállításához. Kell továbbá 300
konténerszállító vonat a családok ingóságainak hazajuttatásához.
Külön gondot okoz, hogy a Záhony-Csap határátkelőnél gyakorlatilag
minden szerelvényt át kell rakni. Az igen részletes katonai
számítások szerint a csapi vasúti határátkelőhely naponta két
csapatszállító vonatot, két anyagszállító vonatot, egy
személyszállító vonatot és egy konténerszállító vonatot képes
átereszteni. (folyt.köv.)



1990. március 7., szerda 17:48


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD