Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › február 27.
1989  1990
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS Szabad Március 15-ét - A Szabad Demokraták nyilatkozata

"A Szabad Demokraták megütközéssel fogadják azokat a terveket, amelyek a március 15-i ünnep semlegesítésére és a tájékoztatás csorbítására irányulnak. Szabad március 15-ét kívánunk, ahol mindenki a maga módján ünnepelhet. Az irányzatokat a Fidesz-től a Demisz-ig egybemosó ünneplést éppoly természetellenesnek és félrevezetőnek tartanánk, mint azt, hogy a választásra készülő országban ne szólalhassanak meg a képviselőjelöltek. Még nem érkezett el a közös ünneplések ideje: még itt vannak a szovjet csapatok; nem szabad a sajtó, a rádió, a televízió; még nem történt meg a rendszerváltás. A Szabad Demokraták ragaszkodnak a demokratikus ellenzék hagyományos, demokráciát követelő menetéhez. A szabad sajtó ünnepén különösen visszatetsző volna, ha az ország a televízióból nem szerezhetne tudomást az elhangzó beszédekről. "
SZER, Magyar híradó:

Kőszeg:

ha úgy látják, vezessenek elő

"Végvári Józsefet megrovásban részesítették, vagyis ugyanazt a büntetést kapta, amit a lehallgatók. Tehát a lehallgatás és a lehallgatás leleplezése egyenértékű dolog a jelenlegi katonai ügyészség szemében. Én ezt nem így látom, és gondolom, hogy Végvári József ugyancsak fellebbez az ügyészségi határozat ellen. Független dolog ettől, ha nem is lehallgatási ügy, hanem az állambiztonsági szolgálatnak, vagy a volt állambiztonsági szolgálatnak az ügye. Létrejött a Nemzetbiztonsági Hivatal, de a különböző információkból lehet tudni azt, hogy az állambiztonságisok jelentős része itt kapott beosztást."

felcím: SZOT-kongresszus főcím: Új név, új korszak


Március 2-án kezdi - előreláthatóan háromnapos - munkáját a
magyar szakszervezetek XXVI. és a Magyar Szakszervezetek Országos
Szövetségének alakuló kongresszusa. A Budapest Kongresszusi
Központban 160 tagszervezet és önálló szakszervezeti tagozat,
valamint a rétegek - fiatalok, nyugdíjasok, nők - körülbelül 1000
küldöttjét várják a további 600 meghívott mellett. Vidékről mintegy
félezer küldött vesz majd részt a magyar szakszervezeti mozgalomban
fordulópontnak ígérkező kongresszus munkájában. Az előkészítő munka
záró szakaszában Bálint Attilát, a kongresszus szóvivőjét kérdeztük.

    alc. Átalakítás? Átmentés?

    - Mi indokolja, hogy a küszöbön álló kongresszuson kimondják a
SZOT megszünését és a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének
megalakulását?

    - Már mintegy másfél éve, az 1988. őszén lezajlott iparági,
ágazati, szakmai szakszervezetek tanácskozásain, majd az 1988.
decemberi országos értekezleten világosan fogalmazódott meg, hogy
tartalmi váltásra van szükség, ehhez pedig megváltozott
szakszervezeti keretekre. Az új típusú szakszervezeti munka
alapelveinek, szervezeti kereteinek kidolgozására most érett meg az
idő. A legfontosabb teendő: minden szakszervezet - alapszervezeti
szintről indulva - határozza meg helyét és szerepét az
érdekegyeztetési folyamatban és az ebből adódó feladatokat. Ma már
teljesen egyértelmű, hogy a 19 ágazati szakszervezetből alakult
mintegy 160 szakszervezet, szakosztály és tagozat új típusú országos
szervezetet igényel. A tagszervezetek úgy vélik: a tulajdonváltás és
a várható gazdaságpolitikai irányok miatt egyre kiszolgáltatottabbá
váló dolgozó tömegeknek olyan egységes szakszervezeti mozgalomra van
szükségük, amely az érdekegyeztetés országos szintjén képes - a
helyzettől függően - partnerként együttműködni vagy kemény vitába
szállni a munkaadókkal és a kormánnyal. (folyt.)



1990. február 27., kedd 14:02


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


SZOT-kongresszus 2.


- Milyen kormánnyal számolnak a választások után?

- Azzal, amit a nép választ. Úgy gondolom, az új kormány kevésbé
fog beleszólni a gazdasági folyamatokba, s vélhetően csökkenti a
gazdálkodók terheit, elvégezve a gazdasági szerepek tisztázását is,
hogy végre egyértelmű legyen: ki itt a valódi tulajdonos. Az
érdekegyeztetés tárgyalásos folyamatában három szintet képzelünk el:
a munkahelyit, (itt működtethető a béralku mechanizmusa), az
ágazatit, (ez tárgyalna a tarifaszerződésekről, az ágazatok
sajátosságaiból adódó problémákról) és a legfelsőbb fórumot, ahol a
munkavállalók, a munkaadók és a kormány képviselői ülnek asztalhoz.
A majdani szakszervezeti szövetségnek is ott lenne a helye és fontos
szerepe. E fórumon az együttműködő tagszervezetek véleménye szerint
igen magasan képzett, tudományos háttérre is erősen támaszkodó
országos szövetségi apparátusi vezetőknek kell helyt állniuk,
olyanoknak, akik választóik bizalmát élvezve nyerték kinevezésüket.

    - Milyen célokkal képviselik a tagságot?

    alc. Biztonságot a munkavállalóknak

    - Első helyre tenném a munka biztonságának megteremtését. A
munkanélküliséggel kénytelenek vagyunk számolni, de megbarátkozni
vele - nem
Átmenetinek tekintjük és azért harcolunk, hogy csak
olyan helyen álljon elő e nem kívánatos helyzet, ahol a létszám
leépítését világos szerkezet-átalakítási szándék indokolja és
megfelelő piaci értékítélet támasztja alá. De legyen átképzési
lehetőség és sokirányú szociális garancia a létbizonytalanság
ellensúlyaként és az elkerülhetetlen gazdasági folyamatok senkit se
hozzanak kilátástalan élethelyzetbe
Jól tudjuk azt is, hogy ma az
emberek két-három műszak terhét vállalják azért, hogy korábban elért
életszínvonalukat meg tudják őrizni, vagy annak csökkenését
mérsékeljék. Az a célunk, hogy a munkában eltöltött idő csökkenjen,
a főfoglalkozás adjon tisztes megélhetési alapot, a nyugdíjak és
szociális ellátások reálértéke pedig az inflációs környezetben is
megmaradjon. Belátható, hogy ehhez állami garanciákat kell szerezni,
amire akkor van remény, ha a paternalizmus helyébe az emberek sorsa
iránt valóban érzékeny állam lép.

    - A megalakuló szövetség programtervezetéből a politikai,
gazdasági, szociális törekvések részletei is megismerhetők. Ebben
valószínűleg könnyen közös álláspontra jutnak a küldöttek. A meglévő
szakszervezeti vagyon kérdésében viszont alighanem ütköznek majd a
vélemények... (folyt.)



1990. február 27., kedd 14:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


SZOT-kongresszus 3.


alc. Kié a szakszervezet vagyona?

- E vagyonra mint egységes egészre tekintünk, amely fölött sem a
kormány, sem a parlament, sem pedig a pártok nem rendelkezhetnek.
csak a tagság és megbízott képviselői
Szerintem értelmezhetetlen
minden olyan kezdeményezés, amely kívülről szólítja fel a
szakszervezeteket a vagyonnal való elszámolásra. Csak emlékeztetni
szeretnék arra, hogy a két világháború között a magyar
szakszervezeteknek a mainál kiterjedtebb ingatlanvagyonuk volt, ami
pedig 1945 után keletkezett, azt egy közel 99 százalékos
szervezettségű mozgalom 4 millió dolgozó tagdíjából, s persze
részben állami juttatásból vagy cseréből szerezte. Az persze nem is
kérdéses, hogy legfőbb ideje ezt a vagyont azok rendelkezésére
bocsátani, akik előteremtették az alapjait.

    - E hangzatos elv mögé nem lehet egy újabb Next 2000 ügyet
elbújtatni?

    - A meglévő szakszervezeti vagyon működtetésére és
hasznosítására - ha a kongresszus elfogadja - vagyonkezelő és
pénzintézeti részvénytársaságokat hozunk létre. A kezelői jog ide
nem vihető be, azt a törvény tiltja
Az a vád, hogy itt újabb
"zsíros" állások elosztására van mód, ugyancsak nevetséges, hiszen
például a mindössze 4-6 emberrel dolgozó pénzügyi központ összes
működési feltételéről az alapító szakszervezetek dönthetnek. Persze,
az kétségtelen, hogy sem az új szervezetekben, sem az irányító
tetületekben nem lehet 8 általánossal pozícióba jutni, a tudást
pedig illik megfizetni - ott is, másutt is.

    - A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája részt követel
a vagyonból...

    - Ez természetes joga, s igazát sem vitatja senki. De az
osztozáshoz tudni kellene, valójában hányan fizetik egyedül náluk a
tagdíjat, hiszen a Ligához tartozó és "bemondás" alapján regisztrált
szakszervezeti tagok túlnyomó töbsége - mint valamelyik alapító
szakszervezetünk tagja - részesedik az országos vagyonból és
hozadékaiból. Az meg méltánytalan lenne, ha egyesek erre kétszer is
jogot formálhatnának. Jó lenne végigondolni: érdemes-e széklábakért,
szerkények kettéfűrészeléséért harcolni, vagy inkább a vagyonkezelés
másutt már jó bevált módját, a részvénytársasági formát választani
egy országos szintű osztozkodáshoz.

    - Az átalakuló magyar társadalom, vélhetően helyi önkormányzati
szinten dönt számos olyan ügyben, amelyek a szakszervezetet is
érintik. Önöknek mi a véleménye erről? (folyt.)



1990. február 27., kedd 14:04


Vissza »


SZOT-kongresszus 4.


- Ahogy nő a gazdálkodás önállósága, s tágul a helyi szintű
döntések lehetősége egy-egy megyében, városban, területen - olyan
alapvető kérdésekben is, mint a foglalkoztatáspolitika, a
lakáshelyzet, az egészségügyi és szociális ellátás, a
társadalombiztosítás és még sorolhatnám - úgy lesz mind nagyobb
szükség a munkavállalók érdekképviseletére is. Hogy aztán az
önkormányzati választások során kerülnek ki e feladatra alkalmas
személyek, vagy, hogy frakciókban működnek-e, ezt majd a
helyhatósági választások eldöntik.

    Arról nem mondhatnak le a szakszervezetek, hogy az
önkormányzatok működésének a mozgatórugói legyenek. Sok külföldi
példa igazolja, hogy ez a jelenlét természetes és szükségszerű, azt
pedig, hogy erre milyen forma a kívánatos, bízzuk a tagságra. A
jelenlegi helyzet: van megye, ahol finanszírozni akarják egy önálló
területi szövetség működését, másutt az országos szövetség helyi
képviselőitől várják a hatékony érdekékpviseletet. Az országos
szövetség megalapítását szorgalmazó szakszervezetek e kérdésben
nincsenek azonos platformon. A régi SZMT-szisztéma már most is a
múlté, az új felállásról való döntés a kongresszus joga. (MTI-Press)



1990. február 27., kedd 14:04


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD