|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az SZDSZ és a Fidesz nyílt levele Szűrös Mátyásnak, a Magyar Köztársaság ideiglenes elnökének
"Tisztelt Elnök Úr
Bizonyosak vagyunk benne, hogy az esetleges büntetőjogi eljárás
Végvári JÓzsef felmentésével végződne. Addig azonban ezernyi
meghurcoltatás érhetné őt, ügye pedig tovább nyugtalanítaná a
közvéleményt, mely pedig a Belbiztonsági Szolgálattal kapcsolatos
személyi és szervezeti döntések után végre megnyugodna.
Ezért arra kérjük Önt, hogy az emberiesség és a közérdek
szempontjait követve éljen az alkotmányban biztosított jogával, és
részesítse egyéni kegyelemben Végvári József rendőrőrnagyot. úgy
véljük, a kegyelmi döntés nem zárná ki - inkább megkönnyítené -,
hogy Végvári József megjelenjen az ügyet kivizsgáló bizottságok
előtt, és ott a saját cselekedeteiről is számot adjon."
SZER, Magyar híradó:
Lemondott Horváth István
"Horváth István lemondása természetesen elkerülhetetlen volt,
hiszen újabb és újabb feszültségek forrásává vált volna, ha az a
személy, aki 10 év óta hol pártfunkcióban, hol kormányfunkcióban
felügyeli a titkosrendőrség munkáját - a békés átmenet során, ezután
a botrány után még a helyén maradt volna."
|
|
|
|
|
|
|
India kormánycsere után - 2.
|
Nos, ez utóbbiak azóta sem kerültek le az indiai kormányzat sürgős feladatainak listájáról, s ez is azt bizonyítja, hogy Új-Delhiben egyelőre inkább az irányító személyiségek névsora változott, nem pedig az előttük tornyosuló teendők irdatlan halma. A külpolitika frontján egyébként nem is mutatkozik annyira a parlamenti erőviszonyok átrendeződése, mivel a Kongresszus Párt (I) diplomáciai irányvonalát a Szingh-kabinet is alapvetően követendőnek, a nemzet érdekeit szolgálónak minősítette.
Némileg érezhetőbb elhatárolódásra kell felkészülni a gazdasági intézkedéseit illetően, csakúgy, mint a közéleti tisztaság, a korrupció ellen harc terén. (Radzsiv kudarcának egyik fő oka például a svéd Bofors gyár fegyverszállításaival összefüggő, sok millió dolláros megvesztegetés volt, amelybe a hírek szerint a NKP (I) legmagasabb köreiből is belekeveredtek.
Kissé körvonalazatlan tehát még az a program, amelynek magvalósítását Szingh kormányfő az előttünk álló években megkísérli. Néhány várható rendeletet (így bizonyos paraszti adósságok csökkentését és a mezőgazdasági beruházások szorgalmazását) már megszellőztették. Vonzó az új vezetés ,,Közmegegyezés és megbékélés,, jelszava is, akárcsak az infláció leküzdésére és az államkincstár feltöltésére vonatkozó szándék, vagy a vallási és etnikai kisebbbségek jogainak védelméről elhangzott biztosítékok.
Szaporítja a kérdőjelek számát, hogy törékeny a Szingh mögött felsorakozott pártkoalíció. Az az összefogás, ami elegendőnek - sőt, perdöntőnek - bizonyult a választási küzdelemben, nem kizárt, hogy gyorsan szétforgácsolódik a mindennapok politikai kötélhúzásában. A Radzsiv elleni közös fellépés tette ugyanis lehetővé a parlamenti helycserét, ám tény, hogy a Szingh-féle Nemzeti Front igen eltérő mozgalmakat, politikai csoportokat egyesít, így számos szakértő csupán ideiglenesnek tekinti összhangjukat.
Ha viszont a Nemzeti Front meginog, ismét előtérbe kerül India egységének és központi irányíthatóságának problémája. Maga Radzsiv nyilatkozataiban sűrűn emlékeztet rá, hogy anyja egy rövid, három éves ellenzéki periódus után friss, átütő választási diadalt aratva visszajutott a törvényhozásba. Aligha lehet kétséges, hogy a Nemzeti Kongresszus (I) vezetése most is hasonló fordulatban reménykedik.+++
Szegő Gábor, MTI-PRESS
1990. január 23., kedd 11:23
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|