Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › január 09.
1989  1990
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Közéletünk tisztaságáért - Az SZDSZ V. kerületi csoportjának nyilatkozata

"A lehallgatási botrány mellett hazánk politikai életében más aggasztó jelek is tapasztalhatók. Az V. kerületben január 13-án, szombaton sorrakerülő időközi választáson az SZDSZ, az MSZDP, az FKGP és a Fidesz színeiben induló Tamás Gáspár Miklós ellen példa nélkülien alantas akciókat indítottak magukat meg nem nevező erők. Légből kapott rágalmakat tartalmazó cikk másolatát szórják szét némelyek, míg mások sztálinista, fasiszta uszítás fogalmát kimerítő röplapot köröznek."
SZER, Magyar híradó:

A belügy körül gyűrűző botrány

"Nos, egyszerre tehát kisült, hogy milyen sok szervezet létezik, amelyek egytől egyik a törvényességet és az állampolgárok jogait védelmezik. Szinte érthetetlen, hogy ezek a nagyhatalmú testületek miért vártak a Fidesz és a szabaddemokraták bejelentésére, miért nem maguktól kezdeményezték a kivizsgálást. Az ugyanis mindig is nyílt titok volt, hogy a BM előszeretettel hallgatja le egyesek - és nem is olyan kevesek - telefonbeszélgetéseit. Szinte érthetetlen - mondtam -, holott jól tudom, hogy a régi elvtársak, mai bajtársak még sokfelé ott vannak, a belügyben és máshol is."

Reggeli sajtó


London, 1990. január 03. (BBC, kora reggeli híradás) - Számos
angol napilap címoldalán az új csehszlovák elnök, Václav Havel képei
szerepelnek és a sajtó terjedelmes tudósításokat és kommentárokat
szentel a csehszlovák államfő Kelet-és Nyugat-Németországban tett
látogatásának.

    A Financial Times felhívja a figyelmet annak a jelképes
jelentőségére, hogy Havel első hivatalos külföldi látogatását
Németországban tette a Szovjetunió helyett, mely utóbbi volt 1948
óta minden csehszlovák államfő első természetes rendeltetési helye.
Jóformán minden nehezebb fajsúlyú lap érdemben idézi Havel
kijelentéseit Németország esetleges újraegyesítését illetően.
Egyebek közt a Guardien is figyelmet szentel annak a mondásának,
miszerint "Németországban a demokratikus tudat és a demokratikus
rendszer sokkal lényegesebb, mint annak a lehetősége, hogy a németek
ismét egy nemzetet alkotnak - mint mondotta -, Európának nincs
félnivalója a demokratiikus Németországtól, amely akkora lehet
amekkora csak akar."

    A Times rámutat noha eredetileg a látogatást szimbólikusnak
szánták, de végül is munkalátogatás lett belőle, melynek során
számos gyakorlati kérdést is megvitattak. Minden jelentés beszámol
arról amit a Financial Times a csehszlovák államfő humora
jellegzetes megvillanásának nevez, névleg Havelnek arról az
ajánlatáról, hogy szükség esetén országának lakosait fogja
segítségül ajánlani a Berlini Fal maradványainak lebontásához.

    A cseszlovák elnök látogatása sem térítette el azonban a brit
sajtó figyelmét Romániáról. A Times mai jelentése szerint egyre
többen kezdik gyanítani Romániában, hogy a forradalom valójában
alaposan előkészített államcsíny volt. A lap úgy véli: Számottevő
közvetett bizonyíték utal arra, hogy egyes román tábornokok már a
múlt hónapban terveket készítettek elő és a jelenlegi forradalmi
kormányzat tagjai már hat hónappal ezelőtt is összejöttek. A Times
elismeri, hogy a temesvári események a spontán népharagnak
tulajdoníthatók, de a forradalom elharapózását onnantól kezdve a
hadsereg tette lehetővé, és a forradalom egészét a jelek szerint
aprólékosan kitervelték. (folyt.)



1990. január 3., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Reggeli sajtó - 2/1. folyt.


A Times tudósítója szerint ez fontos, mert a románok számára
lelki szükséglet az a tudat, hogy Ceausescu uralmát a maguk erejéből
döntötték meg, mert semmi más nem legitimálná a forradalmi
szerveket. Az összeesküvés, vagy ami még rosszabb a szovjet
részvétel gyanúja, bizonyos mértékig elvenne valamit a felkelés
jelentőségéből.

    A Financial Times tudósítója Bukarestből küldött jelentést az
újjászervezett Román Nemzeti Parasztpárt alakuló gyűléséről. A
riporter hangsúlyozza, hogy a találkozót az egyik kerület kommunista
agitprop-osztályának épületében tartották. A beszámoló szerint
mindenki hallatni akarta a hangját, a több mint félévszázad óta
elhallgattatott öregek és a születésük óta hallgatásra ítélt
fiatalok is. Ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy fogalmuk sem
volt hogy kell megszervezni a tagságot. Pillanatnyilag a parasztpárt
támogatja a Nemzeti Megmentés Tanácsát, de a Financial Times szerint
a párt - úgymond - bölcs öregei kategórikusan kijelentették, nem
hagyják, hogy a front manőverei háttérbe szorítsák a parasztpártot.

    Számos lap későbbi kiadása már beszámol az azerbajdzsáni
zavargásokról is. Az Independent pedig terjedelmes cikket közöl a
Szovjetunióban uralkodó helyzetről. A cikk szerint az idén tavaszra
már demokratikusan megválasztott helyi parlamentek fognak működni a
Szovjetunió minden városában, körzetében és köztársaságában.

    A cikk írója abból indul ki, hogy a múlt hónapban csak elenyésző
szavazati többséggel sikerült elvetni a Népi Küldöttek Kongresszusán
azt az előterjesztést, amely kérdés tárgyává tette a kommunista párt
hatalmi monopóliumát, noha magukat a népi küldötteket sem
demokratikus úton választották meg. Az igazi veszélyt azonban a
köztársasági parlamenti választások hordozzák magukban, amelyek már
az óév végén megkezdődtek Lettországban és Észtországban is. Az
elkövetkező évek során Moszkva kénytelen lesz szembenézni néhány
szovjet köztársaság elvesztésének lehetőségével, vagy legalábbis
sokkal lazább konföderáció irányában kell haladnia. (folyt.)



1990. január 3., szerda


Vissza »


- Reggeli sajtó - 2/2. folyt.


A katonai rendcsinálás kísérlete hosszútávon csak bebiztosítaná
a szovjet birodalom széthúzását, mégpedig annak legfájdalmasabb,
legvéresebb és igen hosszúra nyúló módját.

    A Daily Telegraph tudósítása emlékeztet, hogy Gorbacsov elnök
kizárta a fegyveres erők használatát a Szovjetunió széthullásának
meggátlására, de a rangidős szovjet külügyi szóvivő, Geraszimov a
BBC-nek adott interjújában kijelentette: Éppúgy mint az önök
országában a vezetőség szeretné megőrizni az egyesült királyságot és
nem akar különálló országokat, nálunk is ez a helyzet - meg akarjuk
tartani az uniót.

    Lapok foglalkoznak emellett a bulgáriai tüntetésekkel és a török
nemzetiségűek kérdéséval. A Guardien idézi az albán vezető újévi
üzenetét, amely megerősíti az országában évtizedek óta uralkodó
kemény vonalvezetést, és végül - habár ez nem hír hallgatóinkank -,
de a Times és a Financial Times is cikket szentel a MALÉV
küszöbönálló privatizálásának. +++



1990. január 3., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.24-90.01.31) - Jób

"Január kilencedikén reggel a ligeti hamburgeresbódénál ismét JÓB-ra vártam...Ide figyelj, ezek most már a korábbi bezúzások jegyzőkönyveit is elkezdték bezúzni. Minden dossziét kiürítenek, minden nyomot eltüntetnek. Időnként pedig a fejesek bőröndszámra cipelnek ki az épületből különféle dokumentumokat. Ez észbontó, semmit sem hagytak abba, hiába ígérnek most fűt-fát - hadarta."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD