|
|
|
|
Az utolsó repülés (2. rész)
|
Ceausescu menekítésére 11.30-kor rendelték a belváros központjához, a pártközpont épületéhez a Delfin SA-365-202 fex lajtstromjelű fehér elnöki helikoptert. A gép mindig a KB székháza előtti téren szállt le, de ez most lehetetlenné vált. A pilótának meg kellett kísérelnie, hogy az épület tetejére ereszkedjen le, nagy vállalkozás volt, de sikerült. Oda vitték - biztonsági emberek gyűrűjében - a diktátort. A helikopterbe ült Nicolae Ceausescu, Elena Ceauasescu továbbá Emil Bobu és Manea Manescu, ezenkívül két biztosító utazott és - Ceausescu ölében,, - miután másutt már nem volt hely - a gép szerelője. A diktátor előbb Olt megyébe akart repülni, aztán Dolj megyét választotta, majd végül is Snagovon szállt le, ahol már kiépített helikopter- állomás működött. Ceausescu nagyobb teljesítményű és befogadóképességű helikoptert kért, de ennek teljesítését a földi irányítóközpont már megtagadta. Ezért arra kényszerült, hogy a Fehér Delfin 202-vel repüljön tovább - Emil Bobut és Manea Manescut Snagovon hagyva.
Az elnöki helikopter ismét a levegőbe emelkedett, és Ceausescu utasitást adott arra, hogy a boteni légitámaszpont legyen a végcél. Ez a támaszpont Tirgoviste és Gaiesti között a prahovai hegyek oldalán épült ki. A helikopter pilótája, Vasile Malutan ezredes közölte vele, rádiólokátorosok bemérték őket, ezért a továbbrepülés rendkívül veszélyes. Ceausescu ezután azonnal parancsot adott a leszállásra. Erre Titu községtől 4 kilométernyire, közel a Pitest felé vezető autósztrádán került sor. A helikopterből jól lehetett látni: az autópályán egy piros Dacia közeledik, amelyet egy nő vezetett. Ceausescu testőrei fegyverrel megállították az autót, kiszállították vezetőjét és három utasát, majd ők ültek a kocsiba a diktátor házaspárral s elrobogtak.
Az elnöki helikopter pilótája, aki a menekülés hiteles történetéről beszámolt, többet már nem tudott mondani, mert az autó eltűnt és a továbbiakban csak annyi vált ismertté: a diktátort elfogták, egy páncélozott járműbe ,,dugták el,, ,amely álcázott mozgást végzett több más körülötte lévő, a hadsereg néphez hű egységeihez tartozó páncélos járművekkel együtt. Erre azért volt szükség, mert időközben a Securitate hajszát indított Ceausescu felkutatására és ,,kiszabadítására,,. Nagy erőket vetettek be, de ez a terv végül is nem sikerült - s ami ezután következett, a kat onai rögtönítélő bíróság előtt lefolytatott tárgyalás, s az itélet, azt a már vilégszerte bemutatott videofelvétel örökítette meg. .+++
Oltványi Ottó (Bukarest) MTI-Panoráma
1990. január 2., kedd 13:53
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|