Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › december 14.
1989  1990
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Hallgatói Önkormányzatának nyílt levele a Magyar Köztársaság kormányához

"Ezért kérjük a kormányt, hogy az előbb említett ingatlanokból a Semmelweis Orvostudományi Egyetem oktató és gyógyító tevékenységének biztosítására kellő számú épületet juttasson. Kérjük az egyetem költségvetési támogatásának olyan arányú emelését, ami biztosítja a meglévő és a majdan megkapott épületekben folyó színvonalas gyógyító, oktatási és tudományos munkát. Kérésünkkel minden magyar állampolgár színvonalas egészségügyi ellátását szeretnénk előmozdítani."
SZER:

Raj Tamás rabbi - Tőkés László leveléről

"Tőkés László hozzám írt levelében segítséget kér -, és úgy érzem: ez a segítség nagyon is sürgős és nagyon fontos. Leírta kapcsolatait a helybeli erdélyi zsidósággal, és kérte, hogy a zsidóság is segítsen neki, hiszen közös a helyzetük. A zsidóság diaszpórabeli léte hasonlít ahhoz, amelyben ma az erdélyi magyarság szenved. A világ közvéleményéhez és Izrael Államhoz fordulunk segítségért és együttérzésért. Minden lehetőt meg fogunk tenni."

Válasz a Magyar Gazdasági Kamara nyílt levelére (1. rész) (OS)

1989. december 11., hétfő - Tisztelt Gábor Úr


A Magyar Gazdasági Kamara elnöksége által írott nyílt levélre,
amely együtt jelent meg több vállalat tiltakozó nyilatkozatával a
kormány által tervezett privatizációs csomagterv ügyében, a
Miniszterelnök egyetértésével a következőket válaszoljuk.

    A levelek nagyobbrészt valódi konfliktusokról tanúskodnak,
kisebb részben azonban félreértéseken és - nem egy helyütt -
túlzásokon alapulnak. Az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról
szóló törvény tervezete például már 1989 november első felében
átdolgozásra került, és helyébe az állami kiskereskedelem,
vendéglátás és fogyasztási szolgáltatóipar vagyonának
privatizálásáról szóló tervezet lépett. Ezt a tervezetet a Magyar
Gazdasági Kamara az 1989. november 23-án kelt levelében részletesen
véleményezte. A kormány egyébként ezt a meghatározott szektorra
vonatkozó privatizációs szabályozást mindenekelőtt a települési
önkormányzati tulajdonnal kapcsolatos kérdések nyitott voltára
tekintettel nem tűzte napirendre és nem tárgyalta meg. A munka
tovább folyik, és ennek során természetesen a Magyar Gazdasági
Kamara álláspontját és észrevételeit is figyelembe fogjuk venni.

    A kormány úgy véli, hogy a tulajdonreformot illetően nem lehet
egyszerre az összes döntést meghozni, az állami tulajdon lebontása
és a bürokratikus állami tulajdonlás helyett a fejlődésben
közvetlenül is érdekelt gazdák megtalálása sokéves program. Nem
várható el, hogy a mai kormány a tulajdonreform végleges körvonalait
meghatározza, s ez nemcsak azért lenne hiba, mert a választások
viszonylag közel vannak már, hanem azért is, mert a tulajdonreform
körvonalait az ország különböző politikai erői vitatják, részletei
sok tekintetben kialakulatlanok. A kormány figyelmét a már megismert
és sürgősen megoldandó kérdésekre összpontosítja.

    A kormány elé benyújtott csomagterv abból indul ki, hogy a
tulajdonreform, privatizáció alapvetően három fő forgatókönyv
szerint valósulhat meg. Az első, a törvények útján való közvetlen
rendelkezés, itt elsőként az önkormányzatok, vagy a
társadalombiztosítás vagyonnal való feltöltését kell számításba
venni.

    Második fő útként a vállalatok által kezdeményezett ún. spontán
privatizáció kínálkozik, hatásos társadalmi ellenőrzés
beiktatásával. Ez utóbbiról rendelkezik az állami vagyon védelméről
szóló törvénytervezet. Hangsúlyozni kell, hogy amikor a kormány
határozott intézkedésekre készül az állami vagyon védelmében, nem
tesz egyebet, mint a világ sok országában megszokott módszerek
némelyikét próbálja alkalmazni hazai körülmények között. (folyt.)


1989. december 11., hétfő 18:21


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Válasz a Magyar Gazdasági Kamara nyílt levelére (2. rész) (OS)

Ilyennek számít a kötelező vagyonértékelés és a kétes üzletekkel
szembeni állami vétó lehetősége is.

    A kormánynak határozott álláspontja, hogy a tulajdonváltási
folyamatnak a jelenlegi helyzetben egyaránt építenie kell az ún.
spontán, valamint az állam által vezérelt privatizációra. A spontán
privatizációt tehát nem kívánja megszüntetni, de gondoskodni kíván
az ezzel esetlegesen járó egészségtelen jelenségek
visszaszorításáról, a visszaélések megakadályozásáról, a nemzeti
vagyon oltalmáról. Ezt a célt szolgálja az állam vállalatokra bízott
vagyonának védelméről szóló törvényjavaslat, amelynek tervezetét a
kormány legutóbbi ülésén elfogadta. Meggyőződésem, hogy egy rugalmas
állami ellenőrzés bevezetése nemcsak a nemzeti vagyon, hanem a
spontán privatizációs folyamat jóhiszemű szereplőinek a védelmét is
biztosítja.

    Nem lehet magánügy az állami vállalat értéke, zártkörű
tárgyalásokkal nem lehet kizárni potenciális tulajdonosok széles
körét
A kormány határozottan leszögezi, hogy az állami vállalati
tulajdont senki nem tekintheti a vállalati vezetés
magántulajdonának, és ezért szükségesnek és jogosnak véli a
társadalmi tulajdon védelmében megvalósítandó intézkedéseket. Azok a
különleges bürokratikus intézkedések, amelyekre az Önök levele utal,
meg sem közelítik a nyugati piacgazdaságokban az állami tulajdonos
hasonló jellegű előírásait. A kormány tehát nem ért egyet az állami
tulajdon vállalati tulajdonként való értelmezésével, mivel az széles
tulajdonosi rétegeket zárna ki a társadalmasításból.

    Harmadik módszerként a kormány az esetről-esetre való
privatizálást, szerkezetátalakítást tartja szükségesnek. Leginkább
ez a típus hasonlít a piacgazdaságok privatizációs módszereihez.
Ebben az esetben a privatizáció meghatározott forgatókönyv szerint,
gondos előkészítéssel, az érintett vállalat szervezeti rendszerének
és értékesítési stratégiájának megfelelő átalakításával történik.

    A kormány erre önálló szervezetet kíván létrehozni, ez az Állami
Vagyonalap. Ez utóbbi szervezetnek lesz a feladata az állami
ellenőrzés megszervezése is a spontán privatizációval kapcsolatban.
Nem célunk a gazdaságot megbénító bürokratikus gépezet felállítása,
nem kívánjuk elvenni a gazdálkodás felelősségét a
vállalatvezetőktől. Nem ültetünk a nyakukba új ágazati
minisztériumokat az 50-es évek szellemében, mint ahogy azt az egyik
vádpont hangoztatja. Ezzel szemben határozottan törekszünk a valódi
gazdák felkutatására, szerepük elterjesztésére, kiszélesítésére.
(folyt.)


1989. december 11., hétfő 18:28


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Válasz a Magyar Gazdasági Kamara nyílt levelére (3. rész) (OS)

A Vagyonalap minden ellentétes beállítással szemben nem von el
meglévő vállalati hatásköröket, nem sérti tehát a vállalatok önálló
gazdálkodását. Hatásköri módosításokra kizárólag az állami szervek
egymás közötti viszonyában kerülne a törvénytervezet alapján sor. A
Vagyonalap kapná mindenekelőtt azokat a hatásköröket, amelyeket az
átalakulási törvény eleve az állami vagyonkezelő szervezetre
ruházott, és a Vagyonalaphoz kerülnének egyes olyan jogosultságok
is, amelyek jelenleg az alapító szerveket illetik meg. Ezek közül a
leglényegesebb az, hogy az államigazgatási felügyelet alatt álló
vállalatok társasággá történő átalakításának a joga a jövőben nem az
alapító szerveket, hanem a központi vagyonpolitika megvalósítása
érdekében a Vagyonalapot illetné meg.

    Az Állami Vagyonalapról és az ahhoz tartozó állami vagyon
kezeléséről és hasznosításáról szóló törvényjavaslat tervezetét a
kormány az 1989. december 2-án tartott ülésén elfogadta, és azt a
Parlament januári ülésszaka elé fogja terjeszteni. E törvényjavaslat
alapvető célja az, hogy megteremtse a tulajdon fokozatos és szerves
folyamat útján történő átalakításához, ezen belül a gazdaság
privatizációjáról szükséges szervezeti feltételeket. A kormány
tulajdonpolitikájának központi eleme, hogy a magyar gazdaság
valóságos és működőképes piacgazdasággá történő átalakítása nem
képzelhető el a magántulajdon egyéni és társult formáinak érdemi
megnövekedése, az állami tulajdon széles körének privatizációja
nélkül. Bebizonyosodott, hogy a gazdaság tényleges decentralizációja
önálló, az operatív irányítástól elkülönült, külső tulajdonosok
nélkül nem teremthető meg. A hosszú távú tulajdonpolitikai
célkitűzésünk ezért az, hogy kialakuljanak az egyéni és társult
megántulajdon, valamint a közösségi tulajdon bevált formái.

    Biztosíthatjuk arról, hogy a mintegy 2 m.Md Ft-os nemzeti vagyon
sorsát nemcsak a Magyar Gazdasági Kamara, hanem a kormány,
valamennyi politikai párt, az egész közvélemény is felelősen
mérlegeli. A tulajdonváltási politika megkezdése terén ezért a
kormány kizárólag olyan alapvető lépéseket kíván tenni, amelyek
élvezik a nemzet túlnyomó többségének a támogatását. Céljuk, hogy
egyrészt biztosítsák a nemzeti vagyon megóvását, és ezzel a sikeres
tulajdonpolitika megvalósításának lehetőségét a későbbi kormányok
számára is, másrészt pedig megteremtsék a magyar gazdaság
szempontjából kulcsfontosságú privatizációs folyamat szervezeti
feltételeit. Ez a feltétele annak, hogy az általános választások
után színrelépő Parlament és kormány sikerrel folytathassa a
tulajdonviszonyok egész rendszerének átfogó átalakítását.

Budapest, 1989. december 8.

Tömpe István pénzügyminiszter-helyettes - Martony János kormánybiztos (OS)


1989. december 11., hétfő 18:36


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek (12.22-12.24) - A temesvári szikra

"László Temesvárott végzést kapott kézhez, amelyben felszólították, hogy haladéktalanul adja át hivatalát, költözzön ki a lelkészi lakból, és távozzon a szilágysági Menyőre, egy Isten háta mögötti kis faluba, kijelölt új lelkészi állását elfoglalni. Tőkés persze nem ment, s ekkor magukat részegnek tettető provokátorok saját házában bántalmazták. Szerencsére hároméves kisgyermekét álruhában belopódzó édesapja (idősebb Tőkés István lelkész - a szerk.) magával vitte Kolozsvárra, majd Edit - László hitvese - szüleihez, Désre. Legalább a kisgyermek biztonságba került. A hívek, először tucatnyi, majd már több száz ember, élőláncot alkottak a paplak körül, testükkel akadályozva, hogy a lelkészt kilakoltassák."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD