|
|
|
|
Szovjet-olasz gazdasági kapcsolatok (1. rész)
|
Moszkva, 1989. november 28. kedd (MTI/TASZSZ/Reuter/AP) - Mihail Gorbacsov szerdán kezdődő olaszországi látogatásán kétségtelenül nagy figyelmet kapnak majd a két ország kereskedelmi és gazdasági kapcsolatai. A látogatás kapcsán több hírügynökség foglalkozik az együttmüködés fejlesztésének lehetőségeivel, konkrét üzleti megállapodásokkal.
Olaszország és a Szovjetunió a kereskedelem bővítés e é rdekében több mint 40 évvel ezelőtt írt alá megállapodást a hajózásról és a kereskedelemről, megadva egymásnak a legnagyobb kedvezmény elvét. A kétoldalú kereskedelem az évek során többször látványosan visszaesett és bővült, időszakonként igen jelentős egyensúlyhiányt okozva. A kedvezőtlen tendenciák ellenére azonban Olaszország a Szovjetunió nyugati partnerei között mindvégig előkelő helyett foglalt el: a valamivel több mint 3 milliárd rubeles áruforgalommal 1988-ban Olaszország a negyedik helyen állt az NSZK, Finnország és Japán után. A TASZSZ jelentése rámutat, hogy a szovjet export négyötödét az energetikai szállítások (olaj, olajszármazékok és a földgáz) tették ki, miközben a gépek és berendezések exportja alig 2 százalékot ért el. A szovjet hírügynökség jelentésében hangsúlyozza, a mennyiségi korlátozások és a Szovjetunióból származó importra vonatkozó olasz engedélyezési gyakorlat nehezíti a szovjet berendezés-szállításokat. A TASZSZ emellett sok szovjet termék nem kielégítő versenyképességét, az alkatrészek szállításában és az értékesítést követő szolgáltatások szervezésében mutatkozó hiányosságokat említi mint nehezítő tényezőket. Az Olaszországból származó szovjet import legjelentősebb tételei között a gépek és berendezések szerepelnek: 1988-ban az 1,343 milliárd rubeles importból mintegy 697 millió rubelt tettek ki. A szovjet szervezetek több mint ezer olasz válllattal állnak kapcsolatban, de az áruforgalom lényeges hányada a legnagyobb olasz vállalatokra esik: így a ENI, Montedison, Fiat, Pirelli, és az Olivetti cégekre. A Fiat cég egyébként több mint 1 milliárd dolláros üzleti megállapodásról ír alá várhatóan még kedden szándéklevelet a Szovjetunióval. Ennek alapján egy Jelebugában építés alatt álló traktorgyárat kívánnak átalakítani autógyártás céljára. Az üzlet értékét a FIAT cég szóvivője 1,2 milliárd dollárra teszi. Ennek keretében 1992 és 1993 között kezdődne meg a tatár autonóm köztársaságbeli városban egy 1000 köbcentis személygépkocsi gyártása az Olaszországban nagy népszerűségre szert tett Panda gépkocsi alapján; kezdetben évi 300 ezer darabbal. (folyt)
1989. november 28., kedd 11:39
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|