|
|
|
|
Országgyűlés - első nap (32. rész)
|
A hároméves kormányprogramról elsőként Nagyiványi András, ------------------- az építési és közlekedési bizottság elnöke fejtette ki véleményét. A képviselő a termelő infrastruktúra és a lakásgazdálkodás szempontjából értékelte a programcsomagot. Figyelmeztetett arra, hogy a kormány előterjesztése elnagyoltan foglalkozik az infrastruktúra helyzetével. A bizottság széles körű tájékozódás után kifogást emel a kormánynak a termelő infrastruktúrával kapcsolatos elégtelen politikája miatt. Ez szemlélet annál inkább tarthatatlan, mivel a nyilatkozatokban mindenki állást foglal ezen szakágak fejlesztésének szükségessége mellett, ugyanakkor a napi gyakorlatban ezek a területek csak a maradékelv alapján részesedtek a fejlesztési forrásokból, s a jelek szerint most sincs változás. Az egyes ágazatokat sorra véve elsőként a hírközlés sanyarú helyzetére hívta fel a figyelmet. Bár a kormányprogram elismeri, hogy a gazdaság megújításának egyik legelmaradottabb eleme a hírközlés, a program mégis csupán évi 80 ezer új távbeszélő állomással számol. Ez az adat azonban kevesebb, mint a jelenlegi középtávú tervidőszak átlaga; az ötéves terv ugyanis 420 ezer állomás felszerelését irányozta elő. Az ország távközlésének elmaradottsága miatt évente több tízmilliárd forintos kár éri a népgazdaságot. A bizottság megállapítása szerint a kormánynak a hírközléssel kapcsolatos szemlélete nem elég komplex. A testület vitathatónak találja az írásos anyagok pontosságát is, s úgy véli, hogy a tervekben ismét a rövid távú érdekek kapnak előnyt. A közutak állapotával kapcsolatban a bizottság arra figyelmeztet, hogy még a stagnáló előirányzatok sem teljesültek maradéktalanul, nemhogy a fejlesztés dinamizálása. A közúthálózat fejlesztése, fenntartása, üzemeltetése évtizedek óta tervalku kérdése, a maradékelv függvénye. Egyes szakértők szerint az országos úthálózat kritikus állapota mintegy 50-60 milliárd forint értékű gazdasági kárt okoz évente. Ellentmondásos, hogy miközben a motorizáció robbanásszerűen fejlődik, az úthálózatra fordítható pénz zsugorodik. A bizottság ezen ellentmondás feloldása érdekében azt javasolja, hogy hozzanak létre egy olyan útalapot, amely teljesen kiiktatja a tervalkut, s a motorizáció fejlődését automatikusan követő forrásokat biztosít. A vízi közlekedés állapotát elemezve Nagyiványi András a fejlesztések sorozatos elmaradására mutatott rá. Emlékeztetett arra, hogy az 1992-ben megnyíló Duna-Majna-Rajna csatorna jelentősen felértékeli ezt a közlekedési ágat. (folyt.köv.)
1989. november 21., kedd 18:38
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|