|
|
|
|
A gyengéd óriás (2.rész)
|
Olykor alkalmazta, de elfogadni nem tudta Gandhi filozófiáját, amelyben az egyén, a jellem és az erkölcs kiszorították a hatalmi gépezet, a politikai kompromisszumok és az ideológia, Nehrunál egyfajta szocialista ideológia szükségszerűségeit. Dzsavaharlal Nehru 1947. augusztus 14-ikén éjfélkor ,,találkozott a sorssal,,, amikor az alkotmányozó nemzetgyűlésben elmondott nevezetes beszédében Indiát függetlenné nyilvánította. Ötvennyolc évesen, az új köztársaság első miniszterelnökeként olyan feladatot vállalt, amely semmilyen tekintetben nem volt könnyebb a mögötte lévő évtizedek kemény politikai harcainál. Gazdasági téren a tervgazdálkodáson alapuló iparosítást és modernizációt, a belpolitikában a demokratikus berendezkedésnek és az ország egységének megőrzését, a társadalompolitikában a valódi esélyegyenlőség megteremtését, a külpolitikában pedig India semlegességének - később el nem kötelezettségének - megőrzését tekintette a fő célkitűzésnek. Miniszterelnökségének 17 esztendeje csak arra lehetett elég, hogy a majd minden téren járatlan utakra lépett Indiai Köztársaság történelmileg öröklött és kulturális-civilizációs adottságai által meghatározott problémáinak valódi súlyossága lassanként felismerhetővé váljon. A ,,gyengéd óriás,,, ahogy egyik politikai ellenfele, Hiren Mukerdzsi nevezte, élete utolsó éveiben már maga is világosan látta ezt. Nehru történelmi érdeme, hogy a nacionalizmus, a szocializmus és a demokrácia modernkori elveit és gyakorlatát egy döntően tradicionális, s ezért ezeknek az elveknek és módszereknek sok szempontból ellenálló - társadalmi közegben alkalmazni tudta. Politikájának fogyatékosságai és tévedései éppen azokon a pontokon ütköznek ki, ahol ezt az ellenállást nem vette figyelembe vagy alábecsülte. Az állami szektor túlsúlyos helyzetbe juttatására irányuló - kellőképpen soha végig nem gondolt - törekvés, a vallás társadalmi szerepének és hatásainak pontatlan értelmezése, a fejlődésbe vetett hit egyetemességének feltételezése egyaránt Nehru romantikusan egyenlőséghívő és haladás-központú világképének természetes velejárója vagy következménye volt. Az ezredfordulóhoz közeledvén India sok olyan problémával küszködik, amelyeknek egy ilyen világkép szerint már régen nem volna szabad létezniük. Biztató azonban, hogy a centenáriumi megemlékezések, ünnepségek,konferenciák és nagygyűlések sorozatának tanusága szerint ebben az országban szinte mindenki, akit a politika valamilyen formában megérint, tökéletesen tisztában van ezzel. +++ Erdész Jenő (Uj-Delhi) MTI-Panoráma
1989. november 14., kedd 10:25
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|