|
|
|
|
- Lesz-e magyar autógyártás? - 2. folyt.
|
A hazai gépkocsiállomány állandóan növekszik ugyan, de azon az áron növekszik, hogy öregszik, mivel az öreg kocsik jó részét nem selejtezik ki. Két évvel ezelőtt az állomány másfél millió volt, és akkor a kocsik átlagos életkora 8,5 év volt. Ma már 1 millió 800 ezer az állomány, viszont az átlagos életkora elérte a 10 évet. Könnyű belátni, hogy ez a kettős folyamat előbb-utóbb töréshez vezet. Ha számottevően nem nő a gépkocsiimport - és a jelenlegi körülmények között erre kell számítani - feltartóztathatatlanul folytatódik a kocsik elöregedése. Állandóan nő az állomány karbantartási, javítási költsége. El kell valamikor érkezni egy határhoz, amelyen túl a kocsik kiselejtezése semmilyen áldozattal sem halogatható tovább, és nagy tömegben kell bekövetkeznie. Ebben az esetben kényszerűen fiatalodik meg a gépkocsiállomány - azon az áron, hogy csökken. A várakozók száma pedig már csak azért csökkenhet, mert nem lesz érdemes várakozni. Az Országos Fejlesztési Bizottság néhány éve készített tanulmánya szerint az ezredfordulóra 2,1-2,5 millióra kell növelni a személygépkocsi-parkot, hogy a folyamatos kereslet úgy-ahogy kielégíthető legyen, és a kocsik átlagos életkora a 2000. évben 7,5 évre csökkenjen. Ma már bizonyos, hogy ehhez legalább a felső határt, a 2,5 milliót kell elérni. Ez csak úgy biztosítható, hogy a jelenlegi állomány túlnyomó részét 11 éven belül kiselejtezik. Körülbelül 2,2 mmillió új kocsira van szükség 11 éven belül. Ebből a KGST-import fedezhet 1,2 milliót, feltételezve, hogy az eddigi behozatali szint marad fenn, viszont a fennmaradó 1 milliót hazai gyártásból kellene biztosítani. (folyt.)
1989. november 1., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|