|
|
|
|
felcím: A T. Ház döntött II. főcím: Parlament és kormány Irta: Schmidt Péter, egyetemi tanár
|
Az országgyűlés októberi ülésszakán olyan alkotmánymódosításokat hajtott végre, amelyek politikailag átmenetet teremthetnek egy parlamentáris rendszer megteremtése és ennek megfelelő új alkotmány létrehozása felé. Ennek egyik központi kérdése a kormány jogi helyzete, a parlamenthez való viszonya. A jelenlegi vitáinkat belső ellentmondás jellemzi. Egyik oldalról a résztvevők többsége a hatalom egységének elve helyett a hatalmi ágak megosztásának feltétlen hive, a másik oldalról viszont hadakozik azért, hogy a kormány minél erőteljesebben alárendelődjön a parlamentnek. A politikai pártok, elsősorban az ellenzék úgy ítéli meg, hogy az államszervezetre gyakorolt befolyását csak erőteljes parlamenti kormányzással és felelősséggel tudja elérni. Igy azonban A MAI ALKOTMÁNYOS MEGOLDÁS BELSŐ ELLENTMONDÁSTÓL TERHES. Mert ha a kormányt teljes egészében az országgyűlésnek rendelik alá, akkor nem érvényesül a hatalmi ágak megosztása, mert a végrehajtás teljes jogi alárendeltségénél fogva megszünik önálló hatalmi tényező lenni. Ha viszont a hatalmi ágak szétválasztását meg akarjuk valósítani, akkor a kormánynak viszonylagos függetlenséggel kell rendelkeznie az országgyűléssel szemben. Erről a belső ellentmondásról szeretnék ezúttal írni. Látszólag ez csak olyan logikai ellentmondás, amely életszerűvé akkor válik, ha belehelyezzük az európai alkotmányfejlődés fő folyamataiba. alc.: Például az angol parlament A polgári átalakulás Európában általában az alkotmányos monarchia keretében indult el. Ennek lényege az államhatalmi ágak olyan elválasztása, amelyben az akaratkifejezés a törvények létrehozása útján a képviseleti szervé, a végrehajtás pedig, a tényleges közhatalom megvalósítása, a képviseletnek nem felelős királyé. Egymás mellé és nem egymás fölé vannak rendelve. Leegyszerűsítve, a király gyakran vissza kivánta állítani régi, abszolut hatalmát, melyet a képviselet nem korlátozott. Ezekkel a törekvésekkel szemben - elsősorban Angliában - a parlament olyan jogosítványokat követelt, amelyek segítségével a végrehajtás felett is ellenőrzést gyakorolhatott, befolyásolhatta azt. (folyt.)
1989. október 26., csütörtök 13:18
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A T. Ház döntött 2.
|
E törekvések kompromisszumos jogi megoldásokat hoztak. A kompromisszum két oldalról is megjelent. Először ott, ahol a monarchikus államforma megmaradt - elsősorban Angliában -, ahol a királyt, mint a végrehajtó hatalom fejét még korlátozottan sem lehetett felelőssé tenni a képviselet előtt, hiszen ez a monarchia lényegének megszüntetésével lett volna azonos. Angliában ezért a parlament megalkotta a király által kinevezett kormány felelősségét. Igy jött létre először az angol fejlődés során a parlamentalizmus, (a képviseletnek felelős kormány), amely azután a kontinentális Európa országaiban csak a XIX. sz. végén, méginkább az első világháború után vált általánossá. A másik kompromisszum az volt, hogy ugyan megalkották a felelős kormányt, de ez a felelősség nem jelentett korlátlan jogi felelősséget, mindenkor korlátozott volt. Ez jutott pl. kifejezésére abban, hogy a kormányt továbbra is az államfő nevezte ki, de a kormány köteles volt a parlament előtt politikai programot adni és ha azt a parlament nem fogadta el, vagy ülései során később bizalmatlanságot szavazott a kormánynak, úgy a kormány köteles volt a megbízást adó államfőnél (vagy király vagy köztársasági elnök) lemondani. A hatalmi ágak megosztása úgy válik teljessé, hogy a lemondás esetén az államfő vagy elfogadta ezt a lemondást, vagy feloszlathatta a parlamentet. A parlament előtti felelősség tehát korlátozott és lényegében arra terjedt ki, hogy megbuktassa a parlamentben kisebbségben maradt kormányt, de arra nem, hogy irányítsa, utasítsa azt. alc.: A hatalommegosztás elve és gyakorlata Magyarországon A KÉPVISELET A POLITIKAI BERENDEZKEDÉS VÁLTOZÁSÁVAL TÖBBPÁRTRENDSZERŰ KÉPVISELETTÉ VÁLIK, EZ INDOKOLJA A HATALMI ÁGAK MEGOSZTÁSA ELVÉNEK ÉRVÉNYESÍTÉSÉT. De mit jelentsen ez a gyakorlatban? Ebben már az alkotmánymódosítás és az e körüli viták több következetlenséget tartalmaznak. A következetlenség a kormány megbizásánál kezdődik. A mai rendelkezés szerint az államfő csak a kormány leendő elnökének ad kormányalakítási megbizást. A kormány tagjaira a kormány alakítással megbizott elnök tesz javaslatot, amelyet a kormány programjának előterjesztésével együtt a parlament választ meg. Igy A KORMÁNY NEM AZ ELNÖKTŐL, HANEM A PARLAMENTTŐL KAPJA MEGBÍZÁSÁT. (folyt.)
1989. október 26., csütörtök 13:21
|
Vissza »
|
|
A T. Ház döntött 3.
|
Ezt még világosabbá teszi az alkotmánymódosító törvény következő mondata: "a minisztertanács megbizatása az országgyűlés által megválasztott új minisztertanács hivatalba lépéséig tart". A PARLAMENT NEMCSAK A KORMÁNYT BUKTATHATJA MEG, HANEM A KORMÁNYELNÖK JAVASLATÁRA EGYES MINISZTEREKET IS FELMENTHET. A kormány tehát nem a köztársasági elnök, mint a végrehajtó hatalom fejének kormánya, hanem a parlament kormánya. Ugyis mondhatnánk, hogy az elnök nem a végrehajtó hatalom feje, amely végrehajtó hatalmat csak kormányán keresztül gyakorolhat, hanem a kormánytól független valamiféle más hatalmat mmegvalósító személyiség. Ugyanilyen következetlenség jelenik meg a kormány parlament előtti felelősségének szabályozásánál is. Az alkotmánymódosító törvényben ugyan erről részletes szabályok nincsenek, de miután a kormányt szuverén módon a parlament választja, és mozdíthatja el, következik, hogy itt korlátlan alárendeltségről van szó. Ezt támasztja alá az a rendelkezés, hogy a kormány tagjai - nyilván beleértve a testület egészét is - kötelesek beszámolni az országgyűlésnek. Ebből a konstrukcióból következik, hogy AZ ORSZÁGGYŰLÉS NEMCSAK JOGSZABÁLYOK, TÖRVÉNYEK HOZATALÁVAL, DE KÖZVETLEN ESZKÖZÖKKEL IS UTASÍTHATJA, IRÁNYÍTHATJA KORMÁNYÁT. Teljesebbé válik a kép, ha hozzátesszük, hogy bármely képviselő kérdést intézhet a köztársasági elnökhöz, aki erre köteles válaszolni. alc.: A kormány függetlensége Elnézést kérek az olvasóktól, hogy ilyen jogi részletekbe bocsátkoztam, de a dolgok megértése szempontjából erre szükség volt. Olymódon próbáltam bizonyítani, hogy a jelen elképzelés egyrészt el kívánja határolni egymástól az államhatalom meghatározott ágait, ugyanakkor más megfontolások, elsősorban a pártérdekek érvényesítése szempontjából nem hajtja ezt végre a parlament és a kormány elhatárolásánál. Persze, mondani lehetne, hogy a történeti múlt nem biztos, hogy meghatározza a jelent. Attól, hogy történetileg ez a viszony így alakult ki, nem biztos, hogy követendő a jelenben. Erre csak az lehet a válasz, hogy a történelem alakulásában törvényszerűségek vannak, amelyeket vizsgálat nélkül nem érdemes félredobni. Ám hadd említsek egy tartalmi érvet. (folyt.)
1989. október 26., csütörtök 13:39
|
Vissza »
|
|
A T. Ház döntött 4.
|
Ha a képviselet Magyarországon szükségszerűen a többpárt jellegű politikai képviselet irányába tolódik, ahol a résztvevő pártok döntően napi politikai érdekeik alapján vesznek részt a parlament munkájában, akkor ehhez törvényszerű ellenpontokat kell teremteni. Ilyen ellenpont egyike a kormány viszonylagos függetlensége. HA A KORMÁNY JOGILAG KORLÁTLANUL A PÁRTOSSÁGI SZEMLÉLET JÁRSZALAGJÁRA KERÜL, AKKOR FENNÁLL A VESZÉLYE, HOGY A NAPI POLITIKÁTÓL VEZÉRELT KORMÁNYT KAPUNK, AMI VALÓBAN "KORMÁNYOZHATATLANNÁ" TEHETI AZ ORSZÁGOT. A közjog tudományával foglalkozóknak ezekre a megfontolásokra már ma fel kell hívniuk a közvélemény figyelmét. Úgy hiszem ezek végiggondolásával kell befolyásolnunk az elkerülhetetlen új alkotmányt létrehozók figyelmét. (MTI-Press)
1989. október 26., csütörtök 13:44
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|