Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › október 30.
1989  1990
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Szabad Demokraták Szövetségének állásfoglalása a politikai helyzet stabilizálásáról, a szabad választásokhoz vezető útról

"1. Tisztességes módon meg kell rendezni a 200 ezer honpolgár által kért népszavazást, mind a négy kérdésben. A népszavazásnak meg kell előznie az elnökválasztás kiírására vonatkozó döntést."
BBC, Panoráma:

Esetleges magyar semlegesség

"Ismét felmerült Magyarország semlegességének kérdése, ezúttal egy amerikai tévéinterjúban, ahol Sislin szovjet külügyi szakértő azt állította, hogy ez teljesen Magyarország elhatározásán múlik."

felcím: A T. Ház döntött II. főcím: Parlament és kormány Irta: Schmidt Péter, egyetemi tanár

Az országgyűlés októberi ülésszakán olyan alkotmánymódosításokat
hajtott végre, amelyek politikailag átmenetet teremthetnek egy
parlamentáris rendszer megteremtése és ennek megfelelő új alkotmány
létrehozása felé.

    Ennek egyik központi kérdése a kormány jogi helyzete, a
parlamenthez való viszonya. A jelenlegi vitáinkat belső ellentmondás
jellemzi. Egyik oldalról a résztvevők többsége a hatalom egységének
elve helyett a hatalmi ágak megosztásának feltétlen hive, a másik
oldalról viszont hadakozik azért, hogy a kormány minél
erőteljesebben alárendelődjön a parlamentnek. A politikai pártok,
elsősorban az ellenzék úgy ítéli meg, hogy az államszervezetre
gyakorolt befolyását csak erőteljes parlamenti kormányzással és
felelősséggel tudja elérni.

    Igy azonban A MAI ALKOTMÁNYOS MEGOLDÁS BELSŐ ELLENTMONDÁSTÓL
TERHES. Mert ha a kormányt teljes egészében az országgyűlésnek
rendelik alá, akkor nem érvényesül a hatalmi ágak megosztása, mert a
végrehajtás teljes jogi alárendeltségénél fogva megszünik önálló
hatalmi tényező lenni. Ha viszont a hatalmi ágak szétválasztását meg
akarjuk valósítani, akkor a kormánynak viszonylagos függetlenséggel
kell rendelkeznie az országgyűléssel szemben. Erről a belső
ellentmondásról szeretnék ezúttal írni.

    Látszólag ez csak olyan logikai ellentmondás, amely életszerűvé
akkor válik, ha belehelyezzük az európai alkotmányfejlődés fő
folyamataiba.

    alc.: Például az angol parlament

    A polgári átalakulás Európában általában az alkotmányos
monarchia keretében indult el. Ennek lényege az államhatalmi ágak
olyan elválasztása, amelyben az akaratkifejezés a törvények
létrehozása útján a képviseleti szervé, a végrehajtás pedig, a
tényleges közhatalom megvalósítása, a képviseletnek nem felelős
királyé. Egymás mellé és nem egymás fölé vannak rendelve.

    Leegyszerűsítve, a király gyakran vissza kivánta állítani régi,
abszolut hatalmát, melyet a képviselet nem korlátozott. Ezekkel a
törekvésekkel szemben - elsősorban Angliában - a parlament olyan
jogosítványokat követelt, amelyek segítségével a végrehajtás felett
is ellenőrzést gyakorolhatott, befolyásolhatta azt. (folyt.)


1989. október 26., csütörtök 13:18


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A T. Ház döntött 2.

E törekvések kompromisszumos jogi megoldásokat hoztak.
A kompromisszum két oldalról is megjelent. Először ott, ahol a
monarchikus államforma megmaradt - elsősorban Angliában -, ahol a
királyt, mint a végrehajtó hatalom fejét még korlátozottan sem
lehetett felelőssé tenni a képviselet előtt, hiszen ez a monarchia
lényegének megszüntetésével lett volna azonos. Angliában ezért a
parlament megalkotta a király által kinevezett kormány felelősségét.
Igy jött létre először az angol fejlődés során a parlamentalizmus,
(a képviseletnek felelős kormány), amely azután a kontinentális
Európa országaiban csak a XIX. sz. végén, méginkább az első
világháború után vált általánossá.

    A másik kompromisszum az volt, hogy ugyan megalkották a felelős
kormányt, de ez a felelősség nem jelentett korlátlan jogi
felelősséget, mindenkor korlátozott volt. Ez jutott pl.
kifejezésére abban, hogy a kormányt továbbra is az államfő nevezte
ki, de a kormány köteles volt a parlament előtt politikai programot
adni és ha azt a parlament nem fogadta el, vagy ülései során később
bizalmatlanságot szavazott a kormánynak, úgy a kormány köteles volt
a megbízást adó államfőnél (vagy király vagy köztársasági elnök)
lemondani. A hatalmi ágak megosztása úgy válik teljessé, hogy a
lemondás esetén az államfő vagy elfogadta ezt a lemondást, vagy
feloszlathatta a parlamentet. A parlament előtti felelősség tehát
korlátozott és lényegében arra terjedt ki, hogy megbuktassa a
parlamentben kisebbségben maradt kormányt, de arra nem, hogy
irányítsa, utasítsa azt.

    alc.: A hatalommegosztás elve és gyakorlata

    Magyarországon A KÉPVISELET A POLITIKAI BERENDEZKEDÉS
VÁLTOZÁSÁVAL TÖBBPÁRTRENDSZERŰ KÉPVISELETTÉ VÁLIK, EZ INDOKOLJA A
HATALMI ÁGAK MEGOSZTÁSA ELVÉNEK ÉRVÉNYESÍTÉSÉT. De mit jelentsen ez
a gyakorlatban? Ebben már az alkotmánymódosítás és az e körüli viták
több következetlenséget tartalmaznak.

    A következetlenség a kormány megbizásánál kezdődik. A mai
rendelkezés szerint az államfő csak a kormány leendő elnökének ad
kormányalakítási megbizást. A kormány tagjaira a kormány alakítással
megbizott elnök tesz javaslatot, amelyet a kormány programjának
előterjesztésével együtt a parlament választ meg. Igy A KORMÁNY NEM
AZ ELNÖKTŐL, HANEM A PARLAMENTTŐL KAPJA MEGBÍZÁSÁT. (folyt.)


1989. október 26., csütörtök 13:21


Vissza »


A T. Ház döntött 3.

Ezt még világosabbá teszi az alkotmánymódosító törvény következő
mondata: "a minisztertanács megbizatása az országgyűlés által
megválasztott új minisztertanács hivatalba lépéséig tart".

    A PARLAMENT NEMCSAK A KORMÁNYT BUKTATHATJA MEG, HANEM A
KORMÁNYELNÖK JAVASLATÁRA EGYES MINISZTEREKET IS FELMENTHET.

    A kormány tehát nem a köztársasági elnök, mint a végrehajtó
hatalom fejének kormánya, hanem a parlament kormánya. Ugyis
mondhatnánk, hogy az elnök nem a végrehajtó hatalom feje, amely
végrehajtó hatalmat csak kormányán keresztül gyakorolhat, hanem a
kormánytól független valamiféle más hatalmat mmegvalósító
személyiség.

    Ugyanilyen következetlenség jelenik meg a kormány parlament
előtti felelősségének szabályozásánál is. Az alkotmánymódosító
törvényben ugyan erről részletes szabályok nincsenek, de miután a
kormányt szuverén módon a parlament választja, és mozdíthatja el,
következik, hogy itt korlátlan alárendeltségről van szó. Ezt
támasztja alá az a rendelkezés, hogy a kormány tagjai - nyilván
beleértve a testület egészét is - kötelesek beszámolni az
országgyűlésnek.

    Ebből a konstrukcióból következik, hogy AZ ORSZÁGGYŰLÉS NEMCSAK
JOGSZABÁLYOK, TÖRVÉNYEK HOZATALÁVAL, DE KÖZVETLEN ESZKÖZÖKKEL IS
UTASÍTHATJA, IRÁNYÍTHATJA KORMÁNYÁT. Teljesebbé válik a kép, ha
hozzátesszük, hogy bármely képviselő kérdést intézhet a köztársasági
elnökhöz, aki erre köteles válaszolni.

    alc.: A kormány függetlensége

    Elnézést kérek az olvasóktól, hogy ilyen jogi részletekbe
bocsátkoztam, de a dolgok megértése szempontjából erre szükség volt.
Olymódon próbáltam bizonyítani, hogy a jelen elképzelés egyrészt el
kívánja határolni egymástól az államhatalom meghatározott ágait,
ugyanakkor más megfontolások, elsősorban a pártérdekek érvényesítése
szempontjából nem hajtja ezt végre a parlament és a kormány
elhatárolásánál.

    Persze, mondani lehetne, hogy a történeti múlt nem biztos, hogy
meghatározza a jelent. Attól, hogy történetileg ez a viszony így
alakult ki, nem biztos, hogy követendő a jelenben. Erre csak az
lehet a válasz, hogy a történelem alakulásában törvényszerűségek
vannak, amelyeket vizsgálat nélkül nem érdemes félredobni. Ám hadd
említsek egy tartalmi érvet. (folyt.)


1989. október 26., csütörtök 13:39


Vissza »


A T. Ház döntött 4.

Ha a képviselet Magyarországon szükségszerűen a többpárt jellegű
politikai képviselet irányába tolódik, ahol a résztvevő pártok
döntően napi politikai érdekeik alapján vesznek részt a parlament
munkájában, akkor ehhez törvényszerű ellenpontokat kell teremteni.
Ilyen ellenpont egyike a kormány viszonylagos függetlensége. HA A
KORMÁNY JOGILAG KORLÁTLANUL A PÁRTOSSÁGI SZEMLÉLET JÁRSZALAGJÁRA
KERÜL, AKKOR FENNÁLL A VESZÉLYE, HOGY A NAPI POLITIKÁTÓL VEZÉRELT
KORMÁNYT KAPUNK, AMI VALÓBAN "KORMÁNYOZHATATLANNÁ" TEHETI AZ
ORSZÁGOT.

    A közjog tudományával foglalkozóknak ezekre a megfontolásokra
már ma fel kell hívniuk a közvélemény figyelmét. Úgy hiszem ezek
végiggondolásával kell befolyásolnunk az elkerülhetetlen új
alkotmányt létrehozók figyelmét. (MTI-Press)


1989. október 26., csütörtök 13:44


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Vajon miért fektetett Tivadar bácsi olyan nagy súlyt arra, hogy engem ne zárjanak ki. A magyarázat egyszerű. Antall Józseffel nagyon korrekt, jó viszonyom volt. Ő akkor már az MDF választási győzelmében gondolkodott és abszolút többség hiányában koalíciós együttműködésre a kisgazdapárttal és a keresztény demokratákkal. A kisgazdák körében pedig reám feltétlenül számított. Tivadar bácsi viszont elég jó politikus volt ahhoz, hogy jól követve az események fejlődését megszívlelendőnek tartsa Antall József kívánságát. Ezért búcsúzott Prepeliczayéktól az ajtóban úgy, hogy engem nem szabad kizárni a pártból."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD