Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › október 27.
1989  1990
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Történészek és társadalomkutatók nyilatkozata

"A Magyar Köztársaság címeréül az úgynevezett Kossuth-címert tartjuk kívánatosnak: ez középkori eredetű alapcímerünk, egyben demokratikus történelmi hagyományainknak a szimbóluma. A jelenlegi címer a Magyarországra erőltetett önkényuralom jelképe."
SZER, Világhíradó:

A szovjet titkosrendőrség

"A szovjet titkosrendőrség megszünteti, pontosabban átszervezi 5. ügyosztályát, amely a másként gondolkodók üldözésével szerzett kétes hírnevet magának - jelentette ki az interjúban Vlagyimir Kljucskov. Az új osztály fő feladata, hogy gátat vessen a nemzetiségek közötti vérontásnak és más hasonló erőszakos cselekményeknek. Tevékenysége kiterjed a külföldi kémközpontok által szervezett és felbújtott kormányellenes csoportok aknamunkájának meghíúsítására is - folytatta a KGB főnöke, aki az utóbbi időkben már többször próbálta módosítani a méltán rosszhírű intézményről alkotott közfelfogást."

felcím: A T. Ház döntött III. főcím: Lajstromos vagy egyéni választókerületeket? Írta: Schmidt Péter, egyetemi tanár

Budapest, 1989. október 27. péntek (MTI-Press)

A nemzeti kerekasztal vitái során egyes pártok a lajtsromos
választókerületekért szálltak síkra, mások az egyéni
választókerületeket igényelték. Különösen a megyékben hangzanak el
kifogások az egyéni választókerületek megnagyobbítása ellen,
mondván, hogy a megyék többségében így csak 4-6 egyéni
választókerületet lehet létrehozni. Ebben az esetben viszont nem
lesz ritka, - különösen az aprófalvas megyékben -, hogy 30-40 község
alkot egy választókerületet, ami már olyan nagy, hogy annak
segítségével közös érdekeket kifejezni alig lehet.

    A tisztánlátás érdekében nézzük először a fogalmakat. EGYÉNI
VÁLASZTÓKERÜLETNEK NEVEZZÜK AZT A VÁLASZTÓKERÜLETET, AHOL EGYETLEN
MANDÁTUM VAN, BÁR LEHETSÉGES, HOGY TÖBB JELÖLT INDUL, DE CSAK
EGYETLEN MANDÁTUMOT LEHET SZEREZNI. LAJSTROMOSNAK NEVEZZÜK AZT A
VÁLASZTÓKERÜLETET, AHOL A KERÜLETBEN TÖBB MANDÁTUM VAN.

    Ha például minden megye egy választókerületet alkot, akkor a
lakosság számarányához képest 10-20 mandátum esik egy
választókerületre.

    alc. Pártok, programok, platformok

    A kétfajta választókerületi megoldás történetileg alakult ki. A
19. század végéig, amíg nem jöttek létre a modern pártok, tipikus
volt az egyéni választókerület. Ott a jelöltek saját politikai
programmal indultak, a választók jelöltek között választottak.

    A múlt század végén megjelentek a modern pártok. Ezzel együtt
lassan, most már nem politikai platformokat hordozó jelöltek
indultak a választáson, hanem maguk a politikai pártok. Nem a
jelöltek csatlakoztak politikai áramlatokhoz, hanem fordítva,
politikai áramlatok, pártok indították jelöltjeiket.

    De ez már új felállás. Amíg a jelöltek személye áll az
előtérben, az egyik jelölt mandátumhoz jut, a többi nem. Ám amikor
már a pártok indulnak, akkor felmerül az arányos képviselet igénye,
vagyis az az igény, hogy minden párt a kapott szavazatok arányában
részesedjen a mandátumokból is. Az egyéni kerület ezt az igényt nem
tudja teljesíteni, mert a mandátumot nem kapó jelöltre leadott
szavazat nem játszik szerepet a mandátum elosztásánál. Az ilyen
jelöltre leadott szavazat elveszett, a mandátumk elosztása
szempontjából, olyan mintha le sem adták volna. (folyt.)


1989. október 27., péntek 10:53


Vissza »


A T. Ház döntött 2.

Az arányossági igényt csak lajstromos rendszerrel lehet
teljesíteni, mert ennek segítségével már be lehet tartani, hogy
minden párt a leadott szavazatok arányában, százalékában részesedjen
a mandátumokból.

    Ez persze semmiképpen nem jelenti azt, hogy a többpártrendszerű
struktúrák mindegyikében lajstromos területi választás lenne. AZ
EGYÉNI KERÜLET UGYANIS A NAGY PÁRTOKNAK KEDVEZ, mert nekik van a
leginkább lehetőségük, hogy nagyobb szavazattal például a szavazatok
40 százalékával a mandátumot (tehát annak 100 százalékát)
megszerezzék. Ezért a nagy pártok, a kormánypártok az egyéni
kerületeket védik és inkább a kisebb, ellenzéki pártok követelik a
lajstromos kerületek bevezetését.

    alc. A törvény kettős igénye

    AZ ÚJ MAGYAR VÁLSZTÓJOGI TÖRVÉNY VEGYES RENDSZERT VEZET BE. 176
mandátumot egyéni kerületekben, 152 mandátumot megyei lajtsromokon
lehet megszerezni.

    Ezt a választási technikát a magyar társadalom mai politikai
arculata indokolja.

    Az egyéni kerületi rendszer mellett szól, hogy képviseleti
rendszerünkben a lakóterületi érdekképviselet hagyománya él.
Méginkább indokolja az, hogy a társadalom pártpolitikai struktúrája
kialakulatlan. AZ EMBEREK JELENTŐS RÉSZE MA MÉG NEM TUD PÁRTOKBAN
GONDOLKODNI, PÁRTOKRA SZAVAZNI. Számukra foghatóbb és érthetőbb maga
a jelölt, akinek véleménye van a társdalomról, annak fejlesztési
lehetőségeiről, a helyi érdekek megfogalmazásáról. Ma már ez sem
politikamentes képviselet de ezt a politikumot nem feltétlenül
pártok, hanem személyek hordozzák. Mindezek az egyéni kerületek
megtartását indokolják.

    Ugyanakkor a magyar társadalom elindult a politikai
pártpluralizmus felé. Érthető igénye a pártoknak, hogy a
választásokkal is bizonyítani tudják társadalmi támogatottságuk
mértékét és főleg pedig, hogy a kapott szavazatok arányában meg is
jelenjenek a parlament padsoraiban.

    Ezt a kettős igényt fejezi ki az új válsztójogi törvény az
előbbi vegyes rendszerben. Úgy gondolom, hogy mindkét igény reális,
ezért a javasolt választási szisztémával aligha érdemes vitatkozni.
Vitatkozni két dolgon kell:

    1./ Jó-e, hogy az egyéni választókerületekben csak 176
képviselőt választanak meg és nem többet? (folyt.)


1989. október 27., péntek 10:54


Vissza »


A T. Ház döntött 3.

2./ Az egyéni választókerületekben a mai szabályok szerint nem
válnak-e túlzottan pártcentrikussá a választások?

    Nézzük az elsőt. AZ EGYÉNI VÁLSZTÓKERÜLETEK SZÁMÁNAK NÖVELÉSÉÉRT
és ezzel az egyéni választókerületekben választott képviselők
számának emeléséért - mint erre már utaltunk - ELSŐSORBAN A VIDÉK, A
KISEBB TELEPÜLÉSEK LAKOSSÁGA, AZ AZOK AKARATÁT KIFEJEZŐ SZERVEK
HARCOLNAK. Van létjogosultsága az egyéni választókerületi mandátumok
számának növelésére irányuló törekvéseknek. Ez fejeződött ki az
országgyűlési vita során és ez a törekvés látszik abból is, hogy
egyéni kerületek számát az országgyűlés 152-ről 176-ra emelte.

    Ami pedig a második vitatémát jelenti, az egyéni
választókerületekben a választási szabályok olyanok, hogy ott is
tulajdonképpen pártok közötti választásra fog sor kerülni. Márpedig
az egyéni kerületekre a kialakulatlan pártviszonyok miatt van
szükség. Azért, mert a társadalom jelentős része nem tud még pártok
alapján dönteni, sokkal inkább érti a jelöltet, az általa kifejezett
törekvéseket, programokat. Ha mindkét helyen a pártok állnak
előtérben, akkor értelmetlen a vegyes rendszer.

    Az egyéni választókerületekben a pártokra történő választást
több szabály erősíti.

    alc. Jelöltek és mandátumok

    A legfontosabb szabály, hogy a mandátumot nem kapó, de párt
által indított jelöltre leadott szavazatok töredékszavazatnak
minősülnek és ezek összeadásával mandátumot lehet szerezni az
országos listán. De ha a jelöltet nem valamely párt indítja, hanem
más szervezet támogatja, vagy éppen politikai pártoktól független
jelölt, akkor ez a szabály nem érvényes. Ám ez egyenlőtlenséget
jelent.

    Ez a szabály ARRA KÉNYSZERÍTI A PÁRTOKAT, HOGY LEHETŐSÉG SZERINT
MINDEN EGYÉNI VÁLASZTÓKERÜLETBEN JELÖLTET, VAGY EGYENESEN JELÖLTEKET
INDÍTSANAK még akkor is, ha semmi esélye nincs mandátumhoz jutni.
Amelyik párt ezt nem teszi, csökkenti lehetőségét, hogy az országos
lista elosztásánál mandátumot szerezzen. Ezért nem jó az egyéni
választókerületeknél a töredékszavazatok beszámítása. Hozzátehetném,
hogy ismereteim szerint sehol a világon ilyen számítást nem
alkalmaznak.

    A pártok közötti választásra kényszerítő másik ilyen szabály az,
hogy megyei lajstromot csak az a párt indíthat, amelyik az illetékes
megyében az egyéni választókerületeknek legalább egynegyedében
jelöltet indított. Ez is arra készteti a pártokat, hogy minél több
választókerületben próbáljanak jelölteket indítani. (folyt.)


1989. október 27., péntek 10:54


Vissza »


A T. Ház döntött 4.

Végül a pártok közötti választást támogatja a sokat emlegetett 4
százalékos szabály. A törvény szerint az a párt, amelyik országosan
nem szerzi meg a leadott szavazatok 4 százalékát, nem lehet a
parlament tagja, elveszti azokat a mandátumokat is, amelyeket a
megyei lajstromokon szerzett. A szabály abból a szempontból érthető,
hogy ezzel a jelentéktelen pártokat ki akarja szorítani a
parlamentből, s ezáltal a stabil kormányzást akarja erősíteni. Ám
ettől még ez a szabály a pártok indulását erősíti. Az egyéni
választókerületben is, mert könnyebb 176 választókerületben a 4
százalékot elérni, mint tegyük fel 30-ban.

    AZ EGYÉNI VÁLASZTÓKERÜLET EGYÉNI JELÖLTEK, EGYÉNI PROGRAMOK
INDULÁSÁT KELLENE, HOGY JELENTSE, AMELY EGYBEN TERÜLETI ÉRDEKEK
KIFEJEZÉSÉRE IS ALKALMAS. Vitatható tehát minden olyan szabály,
amely a pártokra történő szavazást erősíti, még akkor is, ha tudjuk,
hogy az egyéni kerület sem lehet ma már mentes a politikai
küzdelmektől.

    Új, demokratikus, korszerű és a többpártrendszer mai
feltételeinek megfelelő választójogi törvény született. Ha egyes
részletrendelkezésein vitatkozunk, nem az egészet vitatjuk. Ez a
vita is csak elősegítheti a törvény céljainak ismeretét és a vele
való azonosulás lehetőségét. Itt is érvényes, hogy a
különbözőségeken át alakulhat ki az igazi egység.

(MTI-Press)


1989. október 27., péntek 10:55


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek (10.27-11.27) - Prága szelíd forradalma

"Némi kapkodó szervezés után állt össze a csapat: október 27-én négyen indultunk útnak egy rozzant Ladával. Két operatőr: Bátonyi Csaba és Durszt György, meg egy kalandvágyó fiú, - aki az operatőrt biztosító szerepre vállalkozott - és én. De hát az ember tervez, a csehszlkovák határőrség végez."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD