|
|
|
|
Szuperexpresszel Budapestre (2. rész)
|
A spanyol szakasz építése lenne talán a legnehezebb, ám ennek jórészeről a spanyol kormány már határozott: új vonallal akarja összekötni az olimpia idejére Barcelonát részint a meglévő francia vonallal, részint Madriddal. Ismeretes, hogy Spanyolországban más a vasúti pálya nyomtáva, de a TGV szerelvények számára eleve különleges pálya kell, így ezt mindenképpen újonnan építenék. A másik nehéz szakasz a Nizza-Genova közötti vonalrész lenne, itt együttvéve majdnem 45 kilométer hosszúságú alagutat kellene kiépíteni a jelenlegi elképzelés szerint. Azonban Olaszország is részt vesz a közös európai fejlesztési tervben, így erre is megvan már az elvi döntés. Mivel Magyarország a világkiállítás miatt amúgyis át akarja építeni a Bécs-Budapest közötti pályákat, elvileg ennek keretében ki lehet fejleszteni a szuperexpressz közlekedéséhez szükséges pályát, amin a vonatok 250 kilométeres óránkinti sebességgel haladhatnának. Ausztria ugyan egyelőre nem foglalkozik ezzel a tervvel, de mivel vasutfejlesztési programja kapcsolódik szomszédaihoz, az NSZK-hoz és Olaszországhoz, van érdeklődés a déli szuperexpressz megépítése iránt,,. Honnan lehetne biztosítani az anyagi feltételeket? A vasutépítés általában nem olcsó mulatság, a TGV vonalai pedig a hagyományos pályaépítésnek többszörösébe kerülnek. ,,A francia vasutak sem saját erőből valósítják meg az új vonalak építését: a beruházás jórészét bankok finanszírozzák. A meglévő vonalak üzemeltetése bizonyítja, hogy a beruházás mintegy tíz év alatt meg is térül,, - magyarázzák a déli vonal hívei Montpellierben. Meggyőződésük, hogy hamar akadna vállalkozó-csoport a déli vonal finanszírozására. S hogy a szuperexpressz iránt van érdeklődés, azt ismét a francia tapasztalat bizonyítja: bár a repülőgép gyorsabb, a TGV ezt bőségesen kiegyensúlyozza azzal, hogy városközponttól városközpontig fuvarozza utasait, nincs hosszas várakozás, terhes ellenőrzés a beszállásnál és menetrendje sokkalta megbízhatóbb a légiközlekedésénél. Montpellier küldöttsége nemrég Budapesten járt, a XI. kerületi tanács vendége volt. Frache alpolgármester a magyar közlekedés vezetőivel is találkozott, akik nagy érdeklődéssel fogadták a tervet. Most Bécsbe készül: szövetségesnek akarja megnyerni a ,,polgármesteri lobby,, számára az osztrák főváros vezetőit is. Azután irány Párizs: a francia közlekedési tárca részvételét kell tisztázni a programban. A Lisszabon-Budapest szuperexpressz egyelőre kétségkívül még csak elképzelés. De ha a polgármesterek lobbyja sikeres lesz, a jövő évezred elejére már valóság lesz. +++ Kis Csaba (Párizs-Montpellier) MTI-Panoráma
1989. október 22., vasárnap 13:17
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|