|
|
|
|
A Magyar Népművelők Egyesületének VII. vándorgyűlésének felhívása (1.) (OS)
|
1989. október 22., vasárnap - Mi, a Magyar Népművelők Egyesülete VII. vándorgyűlésének résztvevői felhívással fordulunk a közművelődés oktatásáért felelős felsőoktatási intézmények vezető testületeihez. A vándorgyűlés állásfoglalása szerint a kultúra, a művelődés társadalmi fejlődésünk alapfeltétele, minőségének meghatározója. Önök, akik a magyar értelmiség képzésének letéteményesei, velünk együtt osztoznak abban a felelősségben, hogy a nemzet művelődésének szakemberei megfeleljenek korunk kihívásainak. Önökkel együtt hisszük, hogy a humán értelmiségképzés reformja részeként sürgős megújításra vár az eddig széles körű művelődési igényeket szolgáló, sok szakmai tapasztalatot felhalmozó közművelődési szakemberképzés is. Felhívásunkban e képzési rendszer főbb változtatási irányait fogalmazzuk meg. - Ideológiai hegemóniától mentes, különböző politikai megközelítéseket, eltérő világnézeti alapállásokat toleráló képzés felel meg a demokratikus magyar társadalomnak. - A képzés egészét európai orientáció jellemezze, melyben kapjon kiemelt szerepet közép-európai kulturális örökségünk. - A tudatos értelmiségi szerepvállalásra való felkészítésben a nemzeti kultúra értékei és hagyományai jelentsék az alapot. Erre építve elő kell segíteni, hogy a hallgatók a csoport- és rétegkultúrák, a sajátos helyi kultúrák, valamint a kisebbségi kultúrák ismerőivé, és az ezek közötti közvetítés szakértőivé váljanak. - Figyelembe kell venni társadalmunk jelentős részének súlyos kulturális elmaradottságát, lesüllyedt szellemi színvonalát. Ezért ennek felszámolására is fel kell készíteni a népművelőket. - A közművelődési szakember társadalmi szerepe összetett: egyszerre közéleti tényező és személyes segítő, érdekképviselő és szolgáltató, értékközvetítő és a társadalmi információáramlás serkentője. - A népművelő tevékenységének fontos komponense: a személyes és közösségi művelődés segítése, a közösségfejlesztés, a kapcsolatépítés, a társadalmi környezet problémáinak felismerése, közreműködés a helyi nyilvánosság és politizálás kereteinek megteremtésében. - A korszerű képzés alapja a modern személyiségfejlesztő programok alkalmazása, új típusú szakmai gyakorlatok, specializációk biztosítása, amelyben sajtátos problémát jelent az oktatás tartalmának multidiszciplináris meghatározottsága. - A felsőoktatás autonómiája biztosítja minden intézmény vezetése számára a képzés tartalmának önálló meghatározását. (folyt. köv.)
1989. október 22., vasárnap 14:19
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|