 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
OS:
Dorogiak nyílt levele Németh Miklósnak
"A jelenleg kialakult állapot a bányászat dolgozóit, a helyi
testületeket teljesen kiszolgáltatottá teszi. Meglátásunk szerint a
kormányzat nem vizsgálja kellő alapossággal döntéseinek minden
következményét, és a feszültségek levezetésére ajánlott eszközökkel
csak a felszabaduló munkaerő töredékének gondjai oldhatók meg."
Amerika Hangja, Világhíradó:
A hidegháború befejezésének lehetősége
"A peresztrojkát átfogóan kell
bevezetni, nemcsak a szovjet gazdasági rendszert kell megreformálni,
hanem a politikai rendszert és az igazságszolgáltatást is. Szabad
piacnak, szólásszabadságnak és olyan intézményeknek kell
létrejönniük, amelyek nagyobb felelősséggel tartoznak a népnek, ez
pedig - mondotta Baker külügyminszter - demokratikusabb társadalmat
eredményezne, amely jobban tiszteletben tartja az emberi jogokat és
jogi normákat, és ez tartós alapot biztosíthat a konstruktívabb és
kevésbé fenyegő szovjet magatartásnak külföldön."
|
|
 |
|
 |
 |
 |

Országgyűlés - első munkanap (14. rész) - Kulcsár Kálmán expozéja (5.)
|

A köztársasági elnök megválasztását illetően a javaslat átmeneti, illetve véglegesnek szánt szabályozást tartalmaz - hangsúlyozta a miniszter. A békés átmenet legitimációs zavarait ellensúlyozandó, indokolt az első köztársasági elnököt még ebben az évben népszavazást útján megválasztani. Egy megválasztott köztársasági elnök a társadalmi és a politikai rendszer átalakulása során feltétlenül szükséges politikai stabilitást és az egész kormányzati tevékenység politikai hatékonyságát is erősítené. Ám az elnök megválasztásának általános szabályaként, tehát a jövőre nézve a javaslat a parlament által választandó elnöki modellt tartalmazza. Ez felel meg ugyanis a politikai egyeztető tárgyalásokon született megállapodásoknak. Lényegében az elnökválasztással összefüggő rendelkezés, hogy a megszüntetendő Elnöki Tanács helyébe - a köztársasági elnök megválasztásáig - az Országgyűlés elnöke lép átmeneti államfői pozícióba. A parlament ellenőrző munkájának, s egyben az állampolgári jogok hatékonyabb védelmének biztosítására az alkotmányos intézmények rangjára emeli a benyújtott javaslat a Legfőbb Állami Számvevőszéket, és - ugyancsak új intézményként - az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosát. A javaslat önálló fejezetben rendelkezik a fegyveres erőkről és a rendőrségről. A törvényjavaslat újrafogalmazza az emberi és állampolgári jogokra vonatkozó fejezetet, ,,Alapvető jogok és kötelességek,, címen - folytatta Kulcsár Kálmán. E jogok megfogalmazásánál a tervezet szakított az etatista (államcentrikus) szabályozási felfogással: nem az állam által adományozott, hanem minden embert, illetőleg állampolgárt megillető, kötelezően elismerendő, biztosítandó jogokat deklarál, és megnyitja az utat a garanciák számára. A miniszter az Általános rendelkezések című fejezetről szólva megemlítette, hogy ez korábban a Társadalmi rend címet viselte. Rámutatott: elvi kérdés, hogy egy modern, ideológiailag semleges politikai rendszer alapjául szolgáló alkotmány ne szóljon olyan kérdésekről, amelyeknek nincs valóságos jogi tartalmuk. A formálódó új politikai rendszer alapvető politikai, gazdasági és jogi alapelveinek meghatározásai közül Kulcsár Kálmán kiemelte a többpártelvűség alkotmányos deklarálását, alkotmányos intézménnyé tételét, s egyben a közhatalom és a párt elválasztásának kimondását. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 14:57
|

Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|