|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Dorogiak nyílt levele Németh Miklósnak
"A jelenleg kialakult állapot a bányászat dolgozóit, a helyi
testületeket teljesen kiszolgáltatottá teszi. Meglátásunk szerint a
kormányzat nem vizsgálja kellő alapossággal döntéseinek minden
következményét, és a feszültségek levezetésére ajánlott eszközökkel
csak a felszabaduló munkaerő töredékének gondjai oldhatók meg."
Amerika Hangja, Világhíradó:
A hidegháború befejezésének lehetősége
"A peresztrojkát átfogóan kell
bevezetni, nemcsak a szovjet gazdasági rendszert kell megreformálni,
hanem a politikai rendszert és az igazságszolgáltatást is. Szabad
piacnak, szólásszabadságnak és olyan intézményeknek kell
létrejönniük, amelyek nagyobb felelősséggel tartoznak a népnek, ez
pedig - mondotta Baker külügyminszter - demokratikusabb társadalmat
eredményezne, amely jobban tiszteletben tartja az emberi jogokat és
jogi normákat, és ez tartós alapot biztosíthat a konstruktívabb és
kevésbé fenyegő szovjet magatartásnak külföldön."
|
|
|
|
|
|
|
Hétfőn folytatja munkáját az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottsága (2. rész)
|
Nem sikerült azonban a kormány, a törvényhozás és a köztársasági elnök jogállásának egyértelmű elvi tisztázása. Az Alkotmánymódosítással együttesen tárgyalta a bizottság az Alkotmánybíróságról szóló törvényjavaslatot. A törvényből a jelentősebb passzusokat átemelte az Alkotmányba. Korrigálták azokat a részeket is, amelyeket Kilényi Géza professzor, igazságügyminiszter-helyettes még az előző napon diszkriminatívnak, alkotmányjogi képtelenségnek nevezett. Ilyen volt például, hogy az Alkotmánybíróság összetételére jelölőbizottság tesz javaslatot. Az eredeti megfogalmazás úgy szólt, hogy az Országgyűlés 8 személyt a képviselők közül választ a jelölő bizottságba, amely kiegészül a Magyar Tudományos Akadémia elnökével, valamint a Magyar Jogász Szövetség által delegált személyekkel. Ezt a politikai egyeztető tárgyalásokon megtorpedózták. Így került bele a törvényjavaslatba az az alkotmányjogi képtelenség, hogy a jelölő bizottság a parlamenti képviselettel rendelkező pártok parlamenti csoportjai által kijelölt tagokból áll. Ez ráadásul diszkriminatív is a független képviselőkkel szemben. A bizottság - bár épp, hogy szavazóképes létszámban voltak jelen tagjai - döntött arról is, hogy az Alkotmánybíróság székhelye Budapest legyen. A bizottság egyetértett a Minisztertanácsnak azzal a kezdeményezésével, hogy a Magyar Köztársaság állami címeréről népszavazást kell elrendelni. A beterjesztett Alkotmánymódosítás szerint a címerről és annak használatáról alkotmányerejű törvénnyel kell rendelkezni. A magyar társadalom azonban a jövőben használatos címer kérdésében erősen megosztott. Ezt figyelembe véve kezdeményezte a Minisztertanács a népszavazás kiírását, amelynek során a választópolgárok három változatra: a jelenlegi állami címerre, a koronás kiscímerre, illetve a Kossuth címerre voksolhatnak. A jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvényjavaslatban beterjesztett változatokról is határozott. Állásfoglalása szerint a munkahelyekre egységesen mondják ki a pártok szerveződésének tilalmát, illetve a bizottság a pártvagyonnal és -gazdálkodással összefüggésben azt a változatot támogatta, hogy a párt a tulajdonában lévő, s a rendeltetésszerű működéséhez szükséges ingatlanrészeket, helyiségeket és ingóságokat díj ellenében hasznosíthatja. (folyt.köv.)
1989. október 13., péntek 19:36
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|