|
|
|
|
A peresztrojka esélyei
|
---------------------- Köln, 1989. október 2. (Deutschlandfunk) - Az elmúlt hét végén az Ulm melletti Intermachtalban gyűltek össze történészek, politológusok és filozófusok, a Tudomány és Jelen Társaság tagjai, hogy egy konferencia keretében megvitassák a peresztrojka esélyeit a Szovjetunióban és a többi kelet-európai államban. Kedves hallgatóink, Szász Judit tudósítását hallják: Sikerül-e Gorbacsovnak megvalósítani a szovjet társadalom reformját? Valóban gyökeres átalakulás-e a célja a peresztrojkának? Torkollhat-e valódi demokráciába a demokratizálódási folyamat? A konferencia előadói bizony inkább szkeptikusan szemlélték a szovjet fejleményeket, köztük Józsa Gyula kölni szovjetológus is. A peresztrojkát kezdettől fogva nem azért startolták, hogy a rendszert megváltoztassák, hanem a rendszer keretén belül bizonyos reformokat eszközöljenek. A szükségesség, belátás arra vonatkozóan, hogy bizonyos változásokat, reformokat egzisztenciálisan szükséges bevezetni, azok a körülmények idézték elő, hogy a politbürokratikus szisztéma diszfunkciói a birodalom kormányozhatóságát veszélyeztették. A szisztéma a hatalomátvétel óta a hatalom megtartásának prioritására alapszik és nem az ideológiában meghatározott modernizációs célkitűzések elérésére. Akkor ebből az is következik: a politbürokratikus jelleg azt jelenti, hogy az uralkodó réteg uralmának a biztosítása abszulút prioritást élvez a gazdasági efficiencia és a többi érdek előtt. A hatalom biztosítása pontosan azt jelenti, hogy egy hihetetlen bürokratizációs folyamat indult el, ami azt jelentette éppen a hatalom biztosításának az érdekében, hogy a párt, pontosabban a pártapparátus óriási paralel-bürokráciákat teremtett, amely túlbürokratizációhoz vezetett, és a pártnak a vezető szerepe veszélybe került. Az én meggyőződésem szerint a peresztrojka, illetve ez a reformkészségnek az elsődleges motívuma a szisztémának a megmentése, a pártapparátus vezető szerepének a biztosítása. (folyt.)
1989. október 2., hétfő
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|