Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 26.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Kádár János Társaság közleménye

"... mélységesen aggódik a jelenlegi ellenforradalmi válság mélysége, az MSZMP-n belül tapasztalható széthúzás és tehetetlenségi nyomaték, valamint az egyre erősödő jobbratolódás miatt, mely tünetek kísértetiesen hasonlítanak az 1956-os tragédia előestéjén kialakult helyzethez."
BBC, Panoráma:

Ceausescu igéretei - és a valóság

"Romániában már évek óta csak jegyre lehet kapni olyan alapvető élelmiszereket, mint a cukor, a főzőolaj, a liszt, a hús és a vaj. A tartományokban a kenyeret is jegyre adják, csak Bukarestben nem. E hónap elején 20 százalékkal növelték az olaj és 15 százalékkal a cukor fejadagot, az erről szóló határozatot a párt csúcsvezetőségi szerve, a Politikai Végrehajtó Bizottság hozta."

300 kilométeres sebességgel a síneken (1.rész)

Párizs, 1989. szeptember 26. kedd (MTI-Panoráma) - ,,Elértük az óránként 300 kilométeres sebességet,, - a kellemes női hang a hangszóróból szinte közömbösen mondja be az adatot. Az ülés előtt az asztalkán meg sem rezzen a víz a pohárban - a TGV, a francia szuperexpressz símán száguld a síneken, a kocsiban csak halk surrogás hallatszik, nyugodtan lehet beszélgetni, vagy szundikálni.

A szupereexpressz második. Az Atlanti Óceán partvidékére vezető
pályájának első szakaszán ez az első olyan szerelvény, amelyen
utasok vannak, de a Földközi tengerhez vezető pályán immár nyolc éve
rohannak a szerelvények. Európában elsőnek a francia vasutak
helyezték üzembe ezt a minden vonatkozásban újszerű közlekedési
eszközt s azóta is az élen járnak. A több mint nyolcszáz kilométeres
déli vonal után most fokozatosan, néhány év alatt átadják a nyugat
felé vezető pályákat is, amelyek Párizst Bresttel és Bordeaux-val
kötik majd össze, s közben már épül az északi-nyugati vonal:
Brüszelen át az NSZK-ba, Hollandiába, illetve a készülő
csatorna-alagúton át Nagy-Britanniába lehet mejd a TGV (Train de la
Grand Vitesse, nagysebességű vonat) szerelvényein utazni.

    Emlékezetes, hogy Japánban már a hatvanas évek közepén megnyílt
az első szuper-expressz járat. Franciaország a hetvenes években
lépett a versenybe, bár kisérletek korábban is folytak: már 1955-ben
világrekordot állított fel egy kísérleti szerelvény, 331 kilométeres
óránkénti sebességgel. A hivatalos világcsúcsot ugyan az NSZK
tartja, 406.9 kilométerrel, de az új francia vonalon már állítólag
445 kilómétert is sikerült elérni. A szerelvények utazósebessége
azonban megmarad a 300 kilométernél. Így is másfél óra alatt lehet
majd a fővárosból Brestbe, s alig több mint egy óra tíz perc alatt
Bordeauxba eljutni.

    Az ilyen sebesség természetesen csak különleges pályákon érhető
el. Az építés költsége rendkívül magas, de a számítások szerint tíz
év alatt megtérül, mert az új vonal 25 millió franciának
gyorsíthatja meg az utazást, s ez sokuknak meg is éri, még akkor is,
ha a jegy ára drágább a rendes vasúti jegynél. Igaz, olcsóbb, mint a
repülés és az utas megtakarítja magának a repülőtéri ki- és
beutazást, a tolongást és a kínos ellenőrzéseket: a város közepéből
indul, oda érkezik. Az autózáshoz viszonyítva pedig gyorsabb és
természetesen sokkalta veszélytelenebb a TGV ablakából szemlélni a
tájat, bár családoknak ez már a kedvezmény ellenére sem olcsó
mulatság. (folyt.)


1989. szeptember 26., kedd 12:41


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A lázadás (1989.09.11-10.07)

"Gyors ámde viharos távozásom krónikája következik. 1989 szeprember 26-án eljutottam a cenzúraszámlálás 10. esetéig... a Pozsgay-féle nyilatkozat fennakadt a cenzúra hálóján! Tábori András főszerkesztő-helyettes és Bossányi Katalion főszekresztő-helyettesi posztvárományos - később az MSZP képviselője - közösen húzták ki a szövegből a Pozsgayra vonatkozó részt. Felháborodottan tiltakoztam. Egyrészt az ellenzéki sarokkal kapcsolatos megállapodásra hivatkoztamn, másrészt arra, hogy Pozsgayról amúgy napi 50 dicshimnusz jelenik meg, miért ne kaphatna legálább egyetlen másféle vélemény is hangot. A húzás maradt. Nem volt mit tenni, azonnali hatállyal felmondtam a Magyar Hírlapnak."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"A megállapodást aláíró pártok közül négy - a Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság, a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt, a Kereszténydemokrata Néppárt, a Szociáldemokrata Párt - egy jól indokolt levélben, saját nevükben külön is kérték az Országgyűléstől a sarkalatos törvények elfogadását. "
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD