|
|
|
|
Vitafórum a lelkiismereti és vallásszabadságról (1. rész)
|
1989. január 28., szombat - Az önbírálattól sem mentes, konstruktív, nyílt vita jellemezte az MSZMP Politikai Főiskoláján szombaton immár nyolcadik alkalommal megrendezett fórumot, amelyen ezúttal a lelkiismereti és vallásszabadságról folytattak párbeszédet a magyar egyházak és felekezetek, valamint a párt, az állam és a társadalmi szevezetek, tudományos és felsőoktatási intézmények képviselői. Romány Pál, a főiskola rektora bevezetőjében hangsúlyozta: a magyar nemzet történelme szempontjából is fontos kérdéskört választottak az eszmecsere témájául, amelynek célja a különböző világnézetet vallók véleményének ütköztetése, egymás jobb megismerése, megértése.
A fórumon huszan fejtették ki véleményüket a témával kapcsolatban. Közülük elsőként Nyiri Tamás teológus, a Pázmány Péter Római Katolikus Hittudományi Akadémia professzora leszögezte: a lelkiismereti és vallásszabadság nem teljesen fedi egymást; az utóbbi az emberi szabadságjogok közé tartozik, tágabban értelmezendő, s 2OO évvel ezelőtt kialakult közvetlen gyökerei politikaiak. Az erkölcsi normák között sorolta az életvitel meggyőződés szerinti alakítását, amelynek egyik példája a fegyveres szolgálat megtagadásának lehetősége lelkiismereti motívumok alapján. A vitában állandóan visszatérő téma volt a tolerancia megítélése. A professzor úgy fogalmazott: az egész társadalom részéről szükség van az egymás lelkiismereti meggyőződése iránti türelemre. Hozzátette: minden modern társadalom számára az egyik legerőteljesebb legitimáló tényező a lekiismereti és vallásszabadság. Földesi Tamás, az ELTE jogi karának egyetemi tanára döntő jelentőségünek tartotta: a középkelet-európai országok egy részében - igy hazánkban is - alapvető szembenézés történik az eddigi történelmi elvekkel és gyakorlattal. Ennek sorába illeszkedik az emberi jogok problematikája is: értékkénti elfogadása, alkotmányba való beiktatása, tömegméretekben való gyakorlati érvényesülése. Az eredmények között sorolta azt is, hogy ma szabad a vallásoktatás, az egyházak és az állam közötti viszonyt élő egyezmények szabályozzák. Rámutatott: az emberi joghoz hozzá tartozik egy viszonylagos esélyegyenlőség, valamint az, hogy az emberek maguk választhassanak az ideológiai értékek között. Utalt arra, hogy a középiskolákban, az egyetemeken kötelező a marxizmus, s a pedagógusok e szellemben kötelesek oktatni, a vallásosság türt magatartás. Ugy itélte meg: ujragondolandó a vallási tanitások igazságtartalma. (folyt.köv.)
1989. január 28., szombat 18:51
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Vitafórum a lelkiismereti és vallásszabadságról (2. rész)
|
Az idő azt bizonyitja, hogy a marxizmus nagyon sok mindenre nem tud megfelelő választ adni. Át kell gondolni a vallás társadalmi szerepét is. Meggyőződése szerint a marxizmus igazi versenyhelyzetben sokkal jobban fejlődhet, mint a monolitikus helyzetben, s a népesség tudatának alakulását figyelve ennek konzekvenciáit le kell vonni. Kocsis Elemér református püspök annak a véleményének adott hangot, hogy a kereszténység, mint államvallás, nem dicsekedhet azzal, hogy mindig a lelkiismereti szabadaság hive és gyakorlója volt. Megerősitette: a protestáns felfogás szerint a lelkiismereti és vallásszabadság elválaszthatatlan egymástól és az emberi jogoktól. Szólt a vallás szabadságának, mint a különböző világnézetüek együttélésének modelljéről, megállapitva: együtt kell élni marxistáknak és keresztényeknek a közös jó megteremtése érdekében. Aláhuzta: a dialógusban bátorságra és toleranciára van szükség, s annak elfogadására, hogy egyenrangu felek állnak szemben egymással. A készülő uj egyházi törvény indokoltságát erősitette meg Bugár Péter, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettese, hangsulyozva: a vallási élettel kapcsolatosan olyan átfogó jogi szabályozást kell alkotni, amely megnyugtatóan garantálja az alapjog érvényesülését. Széles körü, az egyházak képviselőit is összefogó kodofikációs bizottság dolgozik a tervezeten, amelyet - társadalmi vita után - várhatóan másfél év mulva terjesztenek az országgyülés elé. Fabiny Tibor, az Evangélikus Teológiai Akadémia dékánja elsősorban azt fejtegette: nem mindig azonos az elmélet és a gyakorlat, az érték elismerése és érvényesitése a napirenden szereplő kérdéssel kapcsolatban. Kifejtette: az európai közös házba való belépés előterében a jogállamiság egyre sürgetőbb és megoldatlan problémáival kell szembenézni. Hazánkban a vallási és egyházi tevékenység negativ megitélésében áttörés kezdődött a keresztény-marxista dialógussal. Az egyház valóságos önállóságának érvényesülése érdekében javasolta annak szétválását az államtól, a teljes autonómia biztositását, valamint az egyházi állások betöltéséhez szükséges előzetes állami hozzájárulást előiró rendelet felülvizsgálatát. Tájékoztatott arról, hogy a lelkészi munkaközösségekben élénk vita folyik a jelenlegi egyházi törvény reviziójának szükségességéről. Hangsulyozta: az egyházi érdekeknek is az felel meg, ha az 1948-ban létrehozott, úgynevezett közös bizottság terjesztené elő az uj vallási törvényt az országgyülésben. (folyt.köv.)
1989. január 28., szombat 18:55
|
Vissza »
|
|
Vitafórum a lelkiismereti és vallásszabadságról (3. rész)
|
Kifejezte abbéli véleményét, hogy a lelkiismereti és vallásszabadság ügyéhez tartozik az egyházi oktatás minden szintü kiterjesztése, igy az egyházi óvodák nyitásának engedélyezése is. Hivőket sértő eljárásnak minősitette azt, hogy a Mező Imre uti temetőben nincs egyházi ravatalozó, s felhivta a figyelmet arra, hogy a felsőoktatási felvételi tájékoztatóban nem szerepelnek a teológiai akadémiák. Gergely Jenő, az ELTE BTK tanára aláhuzta: dinamikus kapcsolat van az állam és az egyház között. A vallásszabadság egy viszony eredménye, s a törvényi garancia ellenére azért nem valósulhatott meg teljes értéküen, mert másként értette a hatalom és a vallásos ember. Ugy fogalmazott: a jelenlegi egyházi viszonyok szabályozásánál érdemes visszatérni Eötvös József egykori vallás- és nevelésügyi miniszter álláspontjához, amely szerint szabad egyház csak szabad állam viszonyai között képzelhető el. Szigeti Jenő, az Adventista Egyház elnöke, a Magyarországi Szabadegyházak Tanácsa Lelkészképző Intézetének dékánja hangsulyozta: a vallásszabadság több mint deklarált alapelv, amelynek megélése a társadalmi élet különböző szféráiban történik. Fölösleges vallásszabadságról beszélni lelkiismereti szabadság hiányában. Az idő tullépett azon a felfogáson, hogy a vallásszabadság egyenlő a nyilvános istentisztelettel. Ugyanakkor gond a hivő emberek hátrányos megkülönböztetése a mindennapi életben. Felvetődik az egyház müködéséhez szükséges eszközrendszer hiánya, mint az ingatlantulajdon, az egyházi intézmények, iskolák, a sajtó, a különböző egyesületek, szerzetes rendek müködtetésének kérdése, valamint a hithirdetés szabadsága. Takács Imre, az ELTE Jogi Kar tanára utalt arra, hogy az egyetemen speciális kurzuson folyik az egyházjogi oktatás. Szükségesnek itélte azonban a vallási szabadsággal, az egyházak tevékenységével kapcsolatos közhatalmi tevékenységet szabályozó jogszabályok rendszerbe foglalását, oktatását. A vallásszabadság feltételeként emlitette az állam és az egyház szétválását, a közhatalom ideológiai semlegességét, a vallásosokkal szembeni tolerancia érvényesitését. Nem szabad összetéveszteni az elvtelen engedékenységgel a toleranciát - hivta fel a figyelmet Orbókné Szentiványi Ilona unitárius lelkész. Hangsulyozta: a türelem erkölcsi magatartás, a szellemi szabadság teljes tiszteletben tartása, amely megköveteli az emberi jogok és a személyi integritás tiszteletét az eltérő gondolkodásban és cselekvésben. (folyt.köv.)
1989. január 28., szombat 19:00
|
Vissza »
|
|
Vitafórum a lelkiismereti és vallásszabadságról (4. rész)
|
Megerősitette az eszmék és a tapasztalatok szabad uton történő kicserélésének szükségességét. A türelem végső eredménye az emberi jogok tisztelete, az értékek pluralizmusának elfogadása. Az esélyegyenlőség egyértelmü következményeként emlitette az ideológiák jó értelemben vett szabad versenyének meghirdetését. Ugyanakkor rámutatott: az egyházaknak is nagyon sok tisztázni valójuk van saját elmult évtizedes egyházpolitikájukat tekintve. A mult rossz beidegződéseként értékelte, hogy az egyházi sajtó még nem tükrözteti megfelelően a változásokat. Kivánatosnak tartotta, hogy a tömegkommunikációs eszközök ne csupán egy-egy egyházi eseményről tájékoztassanak, hanem érdemi módon mutassák be az egyházak életét. Turay Alfréd, a Szegedi Egyházmegyeközi Hittudományi Főiskola rektora felvetette: az MSZMP-nek el kellene döntenie, hogy politikai pártként vagy vallási felekezetként kiván-e müködni, ugyanis - megitélése szerint - ha a hatalmon lévő párt kizárja soraiból a hivő embereket, csupán azért, mert hivők, a hatalomból zárja ki, s rendkivül hátrányos helyzetbe juttatja azokat. Felhivta a figyelmet arra, hogy bár a Magyar Népköztársaság biztositja a lelkiismereti és a vallásszabadság gyakorlásának jogát, a gyakorlat elmaradt az eszméktől. Ahhoz, hogy Magyarországon az egyszerü emberek számára is hihető, hiteles vallásszabadság legyen, sok feltételnek kell még megvalósulnia. Ezek közé tartozik a lejáratott egyházi személyek és intézmények rehabilitálása, a szerzetes rendek visszaállitása, a vallási propaganda lehetőségeinek szélesitése, az egyházi iskolák nagyobb anyagi támogatása, az ÁEH hatókörének korlátozása. Kijelentette: szükség van a hivőkkel szembeni nagyobb bizalomra is, hiszen azok nem ellenzékiek, nincs külön gazdasági és politikai programjuk. Leszögezte: nem elsősorban a strukturák megváltoztatásával lehet az országot kihuzni a kátyuból, hanem az emberek összefogásával. Gazsó Ferenc müvelődési miniszter kiemelte: erős történelmi determináltság jellemzi a lelkiismereti és vallásszabadság problémáit. Egyetértés van abban, hogy ideje lenne érvényre juttatni a magyar társadalomban is általános követelményeit, mint állampolgári és kollektiv jogot. Az iskolai nevelés fontos feladataként jelentkezik az olyan szociális készségek kialakitása, mint az általános tájékozódóképesség, az értékek, világnézetek, ideológiák egyéni megitélésének készsége, képessége. Ez az eddigitől eltérő pedagógiai gyakorlatot feltételez, s tulmutat azon, hogy az egyházat sértő kitételeket ne tartalmazzanak a tankönyvek. (folyt.köv.)
1989. január 28., szombat 19:02
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Vitafórum a lelkiismereti és vallásszabadságról (5. rész)
|
Emlékeztetett arra, hogy az egyházak kezdeményezésére az állam meghatározott iskolák egyházi kezelésbe adásáról megbeszéléseket folytat az illetékesekkel. A vitában felszólalt még Jóri János, a pécsi Janus Pannonius Egyetem docense, Kiss Emil baptista lelkész, a Magyarországi Szabadegyházak Tanácsának főtitkára, Lendvai L. Ferenc, az MTA Filozófiai Intézetének igazgató helyettese, Lehel László, a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának főtitkára, Gecse Gusztáv történész, Aranyos Zoltán, a Református Zsinati Iroda főtanácsosa, Sarkadio Nagy Barna, az ÁEH elnökhelyettese, Bakonyi József templomigazgató, az Országos Béketanács Katolikus Békebizottságának titkára, valamint Poór József, a debreceni Agrártudományi Egyetem tanára. A fórum végén Miklós Imre államtitkár, az ÁEH elnöke eredményesnek itélte a tanácskozást, amelyben számos felszólaló olyan jelenségre is rámutatott, amelyek tisztázása a közeljövő feladata. (MTI)
1989. január 28., szombat 19:03
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|