|
|
|
|
Francia szuper-expressz
|
Párizs, 1989. szeptember 21. csütörtök (MTI-Panoráma) - Franciaországban ünnepélyesen felavatták az Atlanti Óceán partjához vezető új szuperexpressz-vonal első szakaszát. A most elkészült szakaszon egyelőre Le Mansig közlekedhetnek - az óránként 300 kilométeres sebességet is elérő - szerelvények. A menetrendszerű forgalom a jövő héten kezdődik meg.
Az avatás ünnepélyességét alaposan megzavarta, hogy Le Mans pályaudvarán a sínek egy részét elzárták a csodavonatok elől a szakszervezeti tüntetők. Amiatt tiltakoztak, hogy a szuperexpressz megindításával egyidőben alaposan megemelték az összes vasúti viteldíjakat. Az atlanti partvidékhez vezető több száz kilóméteres vonal már a második ilyen szuperexpressz-járat lesz Franciaországban. A TGV - a nagy sebességű vonat - szerelvényei már évek óta közlekednek Párizs és a Földközi tenger partvidéke között, komoly versenyt támasztva a légitársaságoknak. Az új vonal, teljes kiépülte után, egyrészt Brestet, az atlanti partvidék északi részének fővárosát köti össze Párizzsal, másrészt Bordeaux-ig viszi el utasait. Rövidesen megkezdik az északi vonal kiépítését is; ez egyrészt Brüsszelen át az NSZK-val teremt összeköttetést, másrészt a készülő csatornaalagúton át Londonnal. A tíz, rendkívül kényelmes, szinte teljesen zajtalan, légkondicionált kocsiból álló szerelvényt két nagyteljesítményű villanymozdony röpíti a külön e célra készült pályán. A Le Mansig vezető szakaszon például olyan alagútak épültek, amelyekben a szerelvények 200 kilométer feletti sebességgel is közlekedhetnek. Az egyik ilyen alagút csaknem öt kilométer hosszú. Az építésre és az egyéb kiadásokra eddig már több mint tíz milliárd frankot fordítottak, részint állami beruházásokból, részint hitelekből. A szerelvények és a pálya építésénél a legkorszerűbb technikát alkalmazták, beleértve a számítógépes rendszerek messzemenő felhasználását, mind a pálya automatikus biztosítására, mind a szerelvények irányítására. A szuperexpressz fékrendszere képes arra, hogy 300 kilométeres sebességnél három kilométeren belül megállítsa a sokszáz tonnás szerelvényt. Az új pályaszakaszon egyébként a próbajáratok a 400 kilométeres sebességet is meghaladták, a francia vasútak igazgatósága azonban egyelőre nem erősítette meg, hogy sikerült volna új vasúti sebességi világcsúcsot elérniök. +++ Kis Csaba (Párizs), MTI-Panoráma
1989. szeptember 21., csütörtök 16:02
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|