|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az EKA nyilatkozata
"Az Ellenzéki Kerekasztal nemcsak elítéli a vagyonmentési
akciókat, melyek következményeit az MSZMP-re hárítja, hanem felkéri az
ellenzékben lévő pártok képviselőit, hogy a fentiek megakadályozása
céljából éljenek interpellációs jogukkal, s követeljék e
vagyonnmentési akciók megakadályozását, és az MSZMP, Munkásőrség,
DEMISZ stb. vagyonának zárolását."
BBC:
Irányzatok és események
"Magyarországnak választania kellett: vagy hűséges marad a varsói
szövetség szabályainak betűjéhez és szelleméhez, vagy lándzsát tör a
nyugati világ eszméi mellett. Sietve hozzáfűzöm: nem csak eszmékről
volt és van szó. Gyakorlati kérdések forognak kockán, és a tettek
kockázatokkal járnak. Az odaözönlő német menekülteket vagy át kell
engedni nyugatra, vagy vissza kellett volna zsuppolni őket az
NDK-ba. Harmadik út nem volt, mert Magyarország nem válhat
menekülttáborrá.
A magyar kormány felfüggesztette az 1969 évi szerződést az
NDK-val, és a menekülteket kiengedte, és továbbra is kiengedi
Ausztriába."
|
|
|
|
|
|
|
Olasz-osztrák kamionháború
|
Magyar Péter, az MTI tudósítója jelenti:
Róma, 1989. szeptember 17. vasárnap (MTI-tud) - Húszezer kamion torlaszolja el a Brenner-hágónál az olasz-osztrák határátkelőhelyet, tiltakozásul az ellen, hogy az osztrák kormány csak korlátozott számban hajlandó beengedni útjaira a teherszállító járműveket. A tiltakozó akció hatodik napja tart már. Giorgio Bernini olasz közlekedési miniszter hiába kísérelte meg az elmúlt napokban kieszközölni osztrák kollégájánál, Rudolf Streichernél az engedélyek számának növelését, nem járt sikerrel.
Az osztrák kormány környezetvédelmi okokból évi 230.000 olasz kamionnak ad csak engedélyt belépésre, miközben az NSZK-ba és Észak-Európába irányuló megnövekedett forgalom ennél többet igényelne. Bécs azt szorgalmazza, hogy az áruszállítás nagyobb hányada történjék vasúton. (Jelenleg mindössze egyharmada bonyolódik így.) Olasz részről azt hangoztatják, hogy az Alpokon átvezető vasútvonalak kapacitása nem elegendő, míg osztrák vélemény szerint azok egy része kihasználatlan. Bernini és Streicher azért megállapodott: hamarosan kormányközi megállapodást kötnek a vasúti kapacitások bővítésére. Az osztrák kormány a helyzet pillanatnyi megoldására hozzájárult ahhoz, hogy az idei keretből még hátralevő 32.000 engedélyt nem heti adagolásban, hanem egyszerre rendelkezésre bocsátja. Leszögezte azonban, hogy nem hajlandó növelni az éves mennyiséget. Bécs szerint az olasz hatóságok rosszul osztják el az engedélyeket, ezért is keletkezett a probléma. Az olasz kamionosok nem fogadták el a megállapodást. Azzal fenyegetőznek: teljesen leblokkolják a közúti forgalmat a két ország között. A teherfuvarozók szakszervezete azt követeli a kormánytól, hogy mondja fel az Ausztriával kötött megállapodást. Tiltakoznak azért is, mert októbertől Ausztriában tilos lesz éjszaka kamionnal fuvarozni. Jelenleg csupán a kisebb közúti átkelők használhatók Olaszország és Ausztria között. Az autópályát Vipitenonál és Tarvisionál teljesen eltorlaszolják a kamionok, több mint húsz kilométer hosszúságban. A leállás igen súlyos anyagi veszteséggel jár. Az olasz környezetvédő mozgalmak elítélik az akciót, és azt hangoztatják: Ausztria jogosan óvja környezetét a kamionoktól. A kormány a héten rendkívüli ülésen próbál megoldást találni a kamionháborúra. +++
1989. szeptember 17., vasárnap 11:50
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)
"Szeptember 16-án és 17-én csak úgy forrtak a parlament boszorkánykonyháján az indulatok... Az egykor egységesnek tűnő ellenzékben a végső hasadás akkor következett be... A dilemma az volt, belemenjen-e az ellenzék abba, hogy népszavazással még a parlamenti választások előtt köztársasági elnököt válasszanak, vagy ne. Ez, az adott körülmények ismeretében, azt jelentette volna, hogy valamikor 1989 késő őszén Pozsgay Imre lett volna Magyarország köztársasági elnöke. Az EKA ülésén kitűnt, hogy az MDF - feladva az EKA kiinduló megállapodását - hajlik egy ilyen megoldásra. Az SZDSZ és a Fidesz viszont nem. Az EKA-ülés után az egyes pártok vezetői maguk között is összedugták a fejüket. Az SZDSZ és a Fidesz külön-külön ugyan, de ugyanarra az elhatározásra jutott, vagyis hogy nem írhatják alá a készülő megállapodást, de nem is akadályozzák meg vétójukkal a szerződéskötést, mivel a többhetes tárgyalások pozitív eredményeit nem akarják veszélyeztetni."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|