|
|
|
|
|
|
|
|
BBC, A világ minden tájáról:
Választási rendszer
"Magyarország demokratikus fejlődése szempontjából
a legfontosabb kérdések egyike, ha ugyan nem a legfontosabb kérdés a
szabad választások megtartása. Mégpedig azért, mert a változásokat
Magyarországon nem népmozgalom harcolta ki, hanem azok felülről, az
értelmiségtől és a párt reformszárnyától indultak ki és párosulnak
az egyre nagyobb gazdasági elnyomorodással.
Ha azt akarjuk, hogy a lakosság magáénak érezze a reformokat, és
vállalja a csődből való kilábalással járó terheket, magáénak kell
érezni az országot. Ennek lehetne elősegítője, ha úgy érezhetné,
hogy maga dönti el ki képviselje az Országgyűlésben, ki fog
határozni a sorsát érintő kérdésekben. De a világ igen nagy
mértékben figyelembe veszi majd Magyarország megítélésekor, hogy
demokratikusan választott parlamentje és kormánya van-e?"
|
|
|
|
|
|
|
Szuperszónikus utasszállító
|
Szántó András, az MTI tudósítója jelenti:
Moszkva, 1989. szeptember 16. szombat (MTI-tud) - A szovjet Szuhoj repülőgép-tervező iroda és az amerikai Gulfstream Aerospace cég együttműködésében hamarosan megkezdik két szuperszónikus utasszállító gép kidolgozását - adta hírül a Pravda szombati száma. A két cég ez év júniusában a Le Bourget-i repülőszalonban írt alá szándéknyilatkozatot az együttműködésről. Ennek értelmében olyan repülőgépeket készítenének, amelyek a hang sebességénél gyorsabban többezer kilométeres távolságra tudnának 10-50 utast elszállítani.
Jelenleg az amerikai cég szakemberei Moszkvában tárgyalnak, s vasárnap szovjet kollégáik társaságában térnek vissza az Egyesült Államokba. Mihail Szimonov, a Szuhoj cég főkonstruktőre a Pravda munkatársának elmondta, hogy tervező irodájukban már két éve foglalkoznak a szuperszónikus utasszállítók terveivel. Két változatban gondolkodnak. Az egyik, a SZ-21 két hajtóműves gép, amely 12 emberrel a fedélzetén 6,5 ezer kilométeres távolság megtételére képes, maximális sebessége pedig a hangsebesség kétszeresét - több mint 2000 ezer kilométert óránként - is elérheti. A másik, a négy hajtóműves SZ-51, amely meghibásodás esetén 3 hajtóművel is képes átrepülni az óceán felett. Fedélzetén egyszerre 51 utast tud a hangsebesség felett repülve szállítani. A két cég az ilyen gépek sorozatgyártásától komoly bevételeket remél, hiszen az üzleti világban nagy az igény a nagy sebességű gépekre. A jelentésből kiderül, hogy szovjet szakemberek a brit Rolls-Royce céggel közösen elvileg új turboreaktoros hajtómű kialakításán dolgoznak. A szakmailag szabatos ,,változtatható kétáramúságú gázturbina,, elnevezés mögött az rejlik, hogy az új hajtómű jobb hatásfokkal működik, nagyobb teljesítményre képes, miközben a zajszint kisebb a megszokottnál. +++
1989. szeptember 16., szombat 10:28
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"1989. szeptember 16. Nagy esemény volt a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Sonkádon tartott nagygyűlés. Vörös Vince kiállt a Parasztszövetség rehabilitálása mellett, ám ezt csak úgy érhetjük el, ha a parlamentben megszerezzük a döntő többséget – mondotta. A következő szónok én voltam. A Nemzeti Kerekasztal tárgyalások állásáról beszéltem. Nagy eredménynek tartottam a demokrácia alkotmányos szavatolását."
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)
"A határ felé zötykölődve egyre nőtt bennünk a félsz. Nem tudhattuk, hogy korábbi kolozsvári útjaink során a Securitate nem tett-e listára bennünket. Ildikó helyzetét alkalomadtán ronthatta a Tőkés-rokonság, az enyémet meg az, hogy magyar újságíró vagyok. Különösen azután, hogy néhány héttel korábban megjelentettem a "Csak egy falat szabadságot" című írásomat. Az, ha nevek nélkül is, de Tőkésékről is szólt, és meglehetősen kellemetlen lehetett a Ceausescu-rezsímnek. Már ha átjutott a határon."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|