|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A baranyai EKA közleménye
"A Baranya Megyei Ellenzéki
Kerekasztal megelégedéssel fogadta, hogy a Pécsi Városi Tanács
szeptember 14-i ülésén visszahelyezte jogaiba a város régi címerét
és zászlaját. Arról is értesült, hogy a tanács az új címert a
városháza tornyára helyezteti, egyidejűleg a vörös csillagot
eltávolíttatja. Az Ellenzéki Kerekasztal javasolja, hogy a megye
valamennyi üzeme és közintézménye kövesse a Pécsi Városi Tanács
példáját."
Amerika Hangja, Reggeli híradó:
A kommunista világ összeomlása
"A szovjet reform folytatódik, de Gorbacsovot most nemcsak a
vaskalapos vonalasok kényszerítették bizonytalanságba, hanem a
nacionalista válság is, amely legalább 6 szovjet köztársaságban
ütötte fel a fejét. Lengyelországban a kommunista párt leköszönt a hatalomról, a
magyar párt ugyanerre tesz előkészületeket, bár megvan a lehetősége
arra, hogy méltóságteljesebben vihesse véghez a dolgot."
|
|
|
|
|
|
|
A Debreceni Demokratikus Ifjúsági Szövetség állásfoglalása (OS)
|
1989. szeptember 15., péntek - A háromoldalú tárgyalások egyik fontos kérdése az, hogy kell-e Magyarországnak köztársasági elnök, s ha kell, milyen formában legyen megválasztva, milyen hatalommal és hatáskörrel rendelkezzen stb. Ez a kérdés annyira kiélezett, hogy sokan a háromoldalú tárgyalások megszakadásának a veszélyét látják, ha nem sikerül benne megállapodásra jutni. Szövetségünk álláspontja a következő. Magyarországon jelenleg politikai pluralizmus van. A politikai pártok, politikai színezetű tömegmozgalmak, társadalmi szervezetek száma közel 30-ra tehető. A harmadik oldal több szervezete jelezte, hogy a választásokon jelöltet kíván állítani. A nagyszámú párt jelenléte a politikai életben azt jelenti, hogy valószínűleg a szavazatok meg fognak oszlani a pártok és a választási pártként működő társadalmi szervek, tömegmozgalmak között, nem lesz olyan politikai erő, amely egymagában képes lenne működőképes kormányt alakítani. Sőt az is valószínűnek látszik, hogy több pártnak kell ahhoz koalícióra lépni, hogy az általuk létrehozott kormány nyugalmas, biztonságot adó többséget tudhasson maga mögött a Parlamentben. Azt is tudjuk, a polgári demokráciák gyakorlata mutatja, hogy a koalíciók felbomolhatnak, s átmenetileg kisebbségi kormányoknak kell vinniük az ügyeket, valamint időközi választásokat kell kiírni. A mostani politikai viszonyok nem sejtetik olyan párt létét, amely jelen pillanatban képes stabil kormányzásra, a gazdasági bajokra egyik sem tud hosszabb távra tekintő koncepciót felmutatni. Ezért azt látjuk, hogy szükséges egy olyan hatalmi ág ebben az átmeneti állapotban, amelyik a pártok egymás közötti harcától függetlenül stabilan képes egy választási ciklusban fennmaradni, időközi választások kiírása esetén fel tud kérni ügyvezető kormányokat, rendelkezik olyan hatáskörrel, amely képes ellensúlyozni a Parlament esetleges labilitását. Azt is láthatjuk, hogy állampolgáraink még nem felkészültek arra, hogy különbséget tegyenek egyes pártprogramok között, ezért inkább választani sem mennek el. Ezt az állítást alátámasztják az időközi választások tapasztalatai, a csekély részvételi arány. Egy köztársasági elnök, azt mindenképpen ki kell kötni, hogy ne lehessen politikai párt vezető testületében, találkozik a politikával nem foglalkozó nép rokonszenvével, így a pártokat bizonyos fajta önmérsékletre inti, ezért önálló hatalmi ág. (folyt.köv.)
1989. szeptember 15., péntek 16:48
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A Debreceni Demokratikus Ifjúsági Szövetség állásfoglalása (2. rész) (OS)
|
Ez az úgynevezett népszuverenitás elvéből fakadó erő riasztó lehet a pártok számára, mert hatalmas legitimációs forrást ad az elnök részére, hiszen az egész nép választja. Ettől véleményünk szerint nem kell félni, mert ha az elnök jogköre megfelelően ki van dolgozva, s ez a jogkör csak parlamenti jóváhagyással változtatható meg, akkor a két hatalmi ág közötti egyensúly biztosított. Ez a rendszer már két évszázada létezik, nem mi találtuk ki, jól működik, kidolgozója Montesquieu és a hatalmi ágak egyensúlya megakadályozza az ellenőrizhetetlen korlátlan hatalomgyakorlást. A külföldi tőketulajdonosok némi bizonytalansággal, illetve bizalmatlansággal tekintenek a mai magyarországi belpolitikai viszonyokra. A tőke csak stabil politikai állapotokat fogad el, máskülönben olyan befektetési helyet keres, ahol ez biztosítva van. Álláspontunk az, hogy a köztársasági elnök intézményét megalkotó törvényt az őszi országgyűlési ülésszakok valamelyikén, a lehető leghamarabb el kell fogadni, és közvetlen módon, népszavazás útján az országgyűlési választások előtt meg kell választani egy közepesen erős, talán a francia mintára működő köztársasági elnököt. (OS)
1989. szeptember 15., péntek 16:51
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)
"Szeptember 15-én a nemzeti kerekasztal újabb ülést tartott. A korábbi napok magaszfeszültsége hirtelen leesett. A tárgyalás gyorsan, símán haladt, a felek nem piszkálták egymást, s megállapodtak, hogy a következő - hétvégi - napokon folyamatosan üléseznek a szakértők. Sokat sejtetően bejelentették, hogy a rákövetkező hétfőn, szeptember 18-án este hét órakor csúcsszintű nemzeti kerekasztal-ülésre kerül sor. Addig csak egyszer esett meg ilyesmi, a legelső, a tárgyalásokat megnyitó napon."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|