|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Nyilvánosság Klub vitája
|
(Gadó György) Magyarország jó másfél éve nem volt már alkotmányos állam, amikor megkapta első írott alkotmányát - ezzel a frappáns megállapítással kezdte előadását dr. Tölgyessy Péter közjogi szakértő, a Szabad Demokraták Szövetségének tagja kedden, a budapesti jogtudományi kar egyes számú előadótermében. A Nyilvánosság Klub okosan cselekedett, amikor napirendre" tűzte a kérdést: mi legyen a demokratikus ellenzék véleménye a nagy hajcihőről, amit a kommunista párt és a kormányzat csap most az új alkotmány kidolgozása körül. Vigyázat csapda! - figyelmeztette a hallgatóságot Tölgyessy - A pártállam, amely kezdetben a nemzet teljes jogfosztottságát palástolta el a 40 éven át szakadatlanul ünnepeltetett alkotmánnyal, az utóbbi időszakban - a társadalom növekvő nyomására - megkezdte a rendezett visszavonulást. A jogfosztottság alkotmányát különféle jogszabályokkal egészítette ki, amelyek - mint a korábbi egyesületi törvény, vagy a sajtótörvény - kénytelen voltak kimondani azt a jogkorlátozást, amit addig az alkotmány kulisszája árnyékában kimondatlanul - bár meglehet: teljesebben - gyakoroltak. A legutolsó két évben megélénkült társadalmi mozgalmak további engedményekre szorították a pártdiktatúra-államot. Sikerült kész érvekkel, és a demokratikus erők nyomásával, megközelítőleg elfogadhatóvá enyhíteni a gyülekezési és egyesülési törvényt. A továbbiakban épp azt kellene elérniük a demokratikus megújulás híveinek - folytatta Tölgyessy -, hogy az előbbi kettőhöz hasonló törvények szülessenek a sztrájkjogról, a sajtószabadság intézményes biztosításáról, a pártalakítás jogáról, a büntető törvénykönyv politikai cselekményekkel kapcsolat cikkeinek felülvizsgálatáról, és a választások rendjéről. Ezek az úgynevezett sarkallatos, vagy alkotmányos törvények időszerűek ma -, nem pedig egy új alkotmány kidolgozása - mutatott rá az előadó. Ezekkel a törvényekkel lehet és kell előkészíteni a terepet a majdani új alkotmány számára. Vigyázat, csapdai - ismételte meg figyelmeztető szavait Tölgyessy Péter, és hangsúlyozta: új alkotmányt általában politikai fordulatok után szoktak bevezetni. Hálunk ma ilyen fordulat esedékes. Ezt kell véghezvinni, és nem szabad megengedni, hogy a régi elnyomó hatalom erői a maguk szája íze szerinti alkotmányt erőltessenek a társadalomra, mielőtt kibontakoztak volna, és a jog stratégiai pozícióit birtokba vették volna a demokratikus megújulás erői. Bármi jót ígér is egy olyan új alkotmány tervezete, amelyet a pártállam hatalmi pozícióinak mai birtokosai dolgoznak' ki - az új alkotmány éppoly kevéssé ad jogokat a gyakorlatban, mint az eddigi, ha a köztársasági elnök és az alkotmánybíróság tagjai a régi hatalom emberei lesznek, és ha az elnöki tisztséget - úgy mint az alkotmánybíróságot - nagy hatalommal ruháznák fel. A mai kormányzattól valóban demokratikus alkotmányt várni ugyanolyan képtelenség, mint az lett volna, ha jó kétszáz éve a fiatal Amerika az angol királytól várta volna el demokratikus és függetlenségi alkotmányát - ahelyett, hogy a győztes függetlenségi háború után önmaga dolgozta volna ki azt. Életveszélyes a demokrácia erői számára az a némelyek által hangoztatott követelés, hogy még az idén - netán már nyáron - választásokat kell rendezni, és alkotmányozó nemzetgyűlést kell összehívni. A demokratikus pártoknak előbb meg kell szerveződniük és izmosodniuk, és előretolt jogi hadállásokat kell elfoglalniuk az alkotmány kidolgozásához. Nem szabad megengedni, hogy a hatalom az alkotmány állítólagos előkészítésével és a - régi sztálinista módra szervezett társadalmi vitával - elvonja a figyelmet a sürgető, és lényegi feladatokról. A sajtó munkatársai eddig bizony jócskán lépre mentek a hatalomnak ebben az ügyben. Való igaz, hogy a mai országgyűlés nem legitim, nem fejezi ki a népszuverenitást - de hogy megfelelő népképviselet létesülhessen: mindenekelőtt jó választási törvényt kell kicsikarni. A mai parlament megüresedett helyeinek betöltésére pedig addig is célszerű pótválasztásokat tartani, illetve ezek megtartását kikövetelni. A nem nagyszámú, de igen érdeklődő hallgatóság egyetértéssel fogadta, és több észrevétellel egészítette ki dr. Tölgyessy Péter előadását. A Nyilvánosság Klub estjének másik témája az új sajtótörvénynek a hatalom által kidolgozott tervezete volt, amelyet Sólyom László jogászprofeszor, az MDF tagja ismertetett. Erről más alkalommal szólunk. +++
1989. március 22., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|