Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Kőszeg interjú

London, 1989. március 20. (BBC, Panoráma) - Budapesten tegnap nem
az utcán, hanem a budapesti Corvin moziban jelent meg a Kelet-
Közép-Európát járó glasznoszty kísértete. Magyarországon az ottani,
demokratikus átalakulás jegyében ott tartotta meg programkészítő
közgyűlését a Szabad Demokrata Szövetség. Tájékozódás végett
telefonon felhívtam Kőszeg Ferencet, a Szövetség egyik ügyvivőjét.
    
    A jelentésekből úgy látom, hogy van egy különbség a hosszú- és a
rövid lejáratú programjuk között. Mi a hosszú lejárat, és mi a
rövid lejáratú program? - tudván azt, hogy ez még nem végleges,
hiszen, amint látom, áprilisban fogják ezt végső formába önteni.
    
    - A hosszabb távú programunknak a célja egy parlamenti demokrácia
megvalósítása. A politikai részének a legfontosabb eleme egy
alkotmányelképzelés, amely hát lényegében olyan, mint a nyugat-
európai alkotmányok, tehát fontos eleme a hatalom megosztása, tehát
a középpontjában a népképviselet, a parlament áll. Egy erős
kormánnyal számol és egy bírói szervezettel, beleértve az
alkotmánybíróságot és a közigazgatási bíróságot, tehát olyan bírói
szervezettel, amely képes arra, hogy az állampolgárnak az állammal
szemben igazat adjon, illetve, hogy törvényeket előbíráljon,
amennyiben azok ellentétesek az alkotmánnyal.
    
    Fontos eleme ennek az alkotmánykoncepciónak az önkormányzat. Itt
nemcsak helyi önkormányzatokról van szó, hanem különböző
önkormányzati szervezetekről, ide tartoznak például az egyetemek
is, a társadalombiztosítás. Amely nem azt jelenti, hogy egyetlen
társadalombiztosítás létezik, hanem a társadalombiztosító intézetek
sokasága, amelyet azonban nem okvetlenül magánvállalkozások, hanem
olyan közhasznú intézmények, amelyek bizonyos közhatalmi
funkciókat, vagy közérdekű funkciókat is gyakorolnak.
    
    A gazdasági résznek pedig van két központi eleme. Az egyik a
gazdaságnak az integráló szerve, a másik pedig a tulajdonreform.
    
    Arra gondolunk, hogy ezeknek az előbb említett önkormányzatoknak
kell az egyik fontos tulajdonosnak lennie ebben a kialakítandó
gazdasági rendszerben. Tehát például a társadalombiztosítási
intézményeknek kell olyan tulajdonnal rendelkezni, amely a piacon
működik, és amely lehetővé teszi azt, hogy a társadalombiztosítási
szervezetek, önkormányzatok a társadalombiztosítási feladataikat,
tehát a szociálpolitikai feladataikat ebből a tulajdonból lássák
el.
    
    Hasonló jelenségek vannak a svéd gazdaságban például, vagy
másképpen, más módon Japánban is. Megszűnne a szociálpolitikának és
a gazdaságpolitikának az ellentmondása, ellentétessége.
    
    - Külpolitikailag?
    
    - Az elvi nyilatkozatomban az 1956-os semlegességi nyilatkozatról
mint eszményről beszélünk. Ugyanakkor, és ez voltaképpen már a
rövid távú programhoz tartozik, azt gondoljuk, hogy megegyezéssel,
kétoldalú tárgyalásokkal egyrészt megpróbáljuk elérni a szovjet
csapatok kivonását Magyarországról, tekintettel a szovjet
stratégiai érdekekre is, másrészt megpróbálunk arra törekedni, és
ezt kívánjuk a jelenlegi kormánytól is és ezt kívánjuk egy szabadon
választott demokratikus kormánytól is, hogy a Varsói Szerződés
átalakulására törekedjen egyelőre addig, ameddig a teljes
elhagyására nincsen mód. Ezen az átalakításon elsősorban azt
értjük, hogy szükségesnek tartjuk a Brezsnyev-doktrína hivatalos,
ünnepélyes visszavonását, vagyis annak a kijelentését, hogy -
egyébként az eredeti szerződés-szöveggel egybehangzóan - a
szerződésnek ne legyen módja azáltal a szerződéshez tartozó
országok belügyeibe való beavatkozásra és egyúttal, hogy az
országok nyerjenek fokozottabb külpolitikai szabadságot is.
    
    - Látom, hogy nyílt levelet intéztek a kelet-európai demokratákhoz.
    
    - Szeretnénk idén ősszel Magyarországon egy konferenciát rendezni,
egy - azt is mondhatnám, hogy kelet-európai parlamentet -, amelyben
két fő kérdést tartanánk megvitatni: milyen követeléseink
lehetségesek a Jalta utáni Kelet-Európában, de másrészt pedig, hogy
hogyan oldhatók, tompíthatok a különböző kelet-európai országok
egymás közötti ellentétei, különös tekintettel a Kelet-Európa-
szerte élesen megnyilvánuló nemzetiségi kérdésekre.
    
    Tehát mindenkit és minden csoportnak a képviselőit szeretnénk látni
ezen a kongresszuson.
    
    - A magyar csoportokat is.
    
    - Természetesen.
    
    - És nyugati megfigyelőket hívnak?
    
    - Igen, igen, mindenképpen.
    
    A másik jelentős esemény ezen a közgyűlésen, hogy felolvasták á
Független Jogász Fórum kezdeményezését, amelyben egy független
kerekasztal létrehozását javasolják. Azt, hogy a jelentősebb magát
pártnak nevező vagy pártként működő független szervezetek üljenek
le és próbálják kidolgozni az együttes platformot, amely alapján az
MSZMP-vel a tárgyalásokat folytathatják.
    
    - Kőszeg Ferenccel beszéltem telefonon Budapestről a Szabad
Demokrata Szövetség tegnapi programkészítő közgyűléséről. +++
    


1989. március 20., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD