Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Az Országgyűlés Külügyi Bizottságának ülése (2. rész)


Körmendi István, a Külügyminsztérium illetékes főosztályának
vezetője a szakértői szintű megbeszélések eredményeit összegezve
közölte, hogy a VSZ jövendő struktúrájával foglalkozó
kormánymegbízottak befejezték tanácskozásaikat, s elkészítették
jelentésüket a Politikai Tanácskozó Testület számára. (Mint
ismeretes, a budapesti PTT-ülést a tagállamok a párizsi összeurópai
csúcstalálkozót követő időpontra halasztották el.) A szakértői
tárgyalások eredményeként a tagállamok - immár de jure is - rögzítik
a VSZ közös döntéshozó jellegének megszűnését; formálisan is
kimondják a tagok önálló mozgásterének biztosítását. A legfontosabb
eredmény azonban minden bizonnyal az a határidő, amely 1991. július
1-jében határozza meg a Varsói Szerződés katonai struktúrája
lebontásának határnapját. Ezzel együtt érvényüket vesztik a VSZ
nyilvános dokumentumait kiegészítő titkos paktumok is. Annus Antal
altábornagy, honvédelmi közigazgatási államtitkár azzal egészítette
ki az elmondottakat, hogy a VSZ katonai szervezete - kivéve az
egyesített fegyveres erők főparancsnokságát és annak törzsét - de
facto nem funkcionál. A magyar honvédség nem vesz részt közös
hadgyakorlatokban, Magyarországon nem rendeznek VSZ-gyakorlatokat.

    Tamás Gáspár Miklós (SZDSZ) az elhangzott tájékoztató kapcsán
egy elvi jellegű problémát felvető megállapítást tett. Véleménye
szerint a kormányzat - bár külpolitikai tevékenysége valóban
elismerésre méltó - nem hajtotta végre az Országgyűlés határozatát,
amely a VSZ-ből való kilépést jelölte meg célként, álláspontja
szerint ugyanis a kormány ebben nem rendelkezik interpretációs
joggal. Az elvi jellegű problémákat felvető kérdésre Meiszter Dávid
meglehetősen nyílt választ adott: Magyarország számára előnyösebb
egy széthullott VSZ, mint a kilépés egy még funkcionáló blokkból.
Ezért a magyar külpolitikát az a törekvés vezérelte, hogy mindent
megtegyen a Varsói Szerződés széteséséért. A helyettes államtitkár
nem osztotta azokat az aggodalmakat sem, amelyek a VSZ széthullása
után keletkező biztonsági vákum veszélyeit hangoztatták.
Magyarország a VSZ felbomlása esetén sem kerül rosszabb biztonsági
pozícióba, mint egy esetleges kilépést követően. A lényeg az, hogy
Magyarországnak mindent el kell követnie az európai államokhoz
fűződő kooperációs rendszerek kiépítése érdekében, ezzel is erősítve
a biztonságnak azokat az elemeit, amelyek kiszoríthatják a katonai
tényezőket.

    Katona Tamás külügyi politikai államtitkár úgy vélekedett, hogy
a kormányzat eddigi tevékenységével becsülettel abszolválta az
Országgyűlés határozatát; mindenben annak szellemében járt el.
Különösen örvendetes, hogy Magyarországnak sikerült támogatókat
szereznie törekvéseihez a VSZ kötelékében. (folyt. köv.)



1990. november 14., szerda 19:03


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD