|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Az Országgyűlés Külügyi Bizottságának ülése (2. rész)
|
Körmendi István, a Külügyminsztérium illetékes főosztályának vezetője a szakértői szintű megbeszélések eredményeit összegezve közölte, hogy a VSZ jövendő struktúrájával foglalkozó kormánymegbízottak befejezték tanácskozásaikat, s elkészítették jelentésüket a Politikai Tanácskozó Testület számára. (Mint ismeretes, a budapesti PTT-ülést a tagállamok a párizsi összeurópai csúcstalálkozót követő időpontra halasztották el.) A szakértői tárgyalások eredményeként a tagállamok - immár de jure is - rögzítik a VSZ közös döntéshozó jellegének megszűnését; formálisan is kimondják a tagok önálló mozgásterének biztosítását. A legfontosabb eredmény azonban minden bizonnyal az a határidő, amely 1991. július 1-jében határozza meg a Varsói Szerződés katonai struktúrája lebontásának határnapját. Ezzel együtt érvényüket vesztik a VSZ nyilvános dokumentumait kiegészítő titkos paktumok is. Annus Antal altábornagy, honvédelmi közigazgatási államtitkár azzal egészítette ki az elmondottakat, hogy a VSZ katonai szervezete - kivéve az egyesített fegyveres erők főparancsnokságát és annak törzsét - de facto nem funkcionál. A magyar honvédség nem vesz részt közös hadgyakorlatokban, Magyarországon nem rendeznek VSZ-gyakorlatokat.
Tamás Gáspár Miklós (SZDSZ) az elhangzott tájékoztató kapcsán egy elvi jellegű problémát felvető megállapítást tett. Véleménye szerint a kormányzat - bár külpolitikai tevékenysége valóban elismerésre méltó - nem hajtotta végre az Országgyűlés határozatát, amely a VSZ-ből való kilépést jelölte meg célként, álláspontja szerint ugyanis a kormány ebben nem rendelkezik interpretációs joggal. Az elvi jellegű problémákat felvető kérdésre Meiszter Dávid meglehetősen nyílt választ adott: Magyarország számára előnyösebb egy széthullott VSZ, mint a kilépés egy még funkcionáló blokkból. Ezért a magyar külpolitikát az a törekvés vezérelte, hogy mindent megtegyen a Varsói Szerződés széteséséért. A helyettes államtitkár nem osztotta azokat az aggodalmakat sem, amelyek a VSZ széthullása után keletkező biztonsági vákum veszélyeit hangoztatták. Magyarország a VSZ felbomlása esetén sem kerül rosszabb biztonsági pozícióba, mint egy esetleges kilépést követően. A lényeg az, hogy Magyarországnak mindent el kell követnie az európai államokhoz fűződő kooperációs rendszerek kiépítése érdekében, ezzel is erősítve a biztonságnak azokat az elemeit, amelyek kiszoríthatják a katonai tényezőket.
Katona Tamás külügyi politikai államtitkár úgy vélekedett, hogy a kormányzat eddigi tevékenységével becsülettel abszolválta az Országgyűlés határozatát; mindenben annak szellemében járt el. Különösen örvendetes, hogy Magyarországnak sikerült támogatókat szereznie törekvéseihez a VSZ kötelékében. (folyt. köv.)
1990. november 14., szerda 19:03
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|