Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Hajléktalanok a fővárosban


--------------------------


München, 1990. november 1. (SZER, Magyar híradó) Demszky Gábor
talpon töltötte főpolgármesterségének első éjszakáját - a főváros
pályaudvarain próbált közvetíteni, vasutasok, rendőrök, utasok és
hajléktalanok között. - Tar Péter tudósít:

    - Már hetekkel ezelőtt elterjedt a hír, hogy a Magyar
Államvasutak november elsejétől az utolsó vonat érkezésekor lezárja
és csak a hajnali első szerelvény indulása előtt nyitja ki a
budapesti pályaudvarait.

    Aki ismeri a három nagy pályaudvar éjszakai életét, az tudja:
több száz, egyesek szerint mintegy másfél ezer embert érint ez. Ők
azok, akik hajlékuk nem lévén, rendszeresen a várótermekben, az üres
vasúti kocsikban hajtják álomra fejüket.

    A MÁV vezetői is tudták, a bezárás előtt nehéz lesz
megtisztítaniuk a helyiségeket a csövesektől. Előzetesen
nyilatkozatban figyelmeztették a társadalmat, hogy a
Belügyminisztérium segítsége nélkül nem tudják megoldani a
kilakoltatásokat.

    A Déli és a Nyugati pályaudvaron aránylag zavartalanul folyt
aztán a takarítás. Az éjfélig meghírdetett akció a Keletiben viszont
elmaradt. Bár kutyákkal, kommandósoknak öltözött vasúti rendészek a
holtvágányokon álló üres kocsikat megtisztították a
hajléktalanoktól, de nem azok hátrahagyott szemeteitől, ürülékeitől.
És nem bírták felszabadítani a nemzetközi várótermet sem, többnyire
nyelvi nehézségek miatt: románok, lengyelek és ukránok teszik ki a
háromnegyedét az itt éjszakázóknak. Többségük a várva várt
paradicsomba, Nyugatra indult, de aztán csak idáig jutott, vissza
pedig nem mennek - otthonuk lett a Keleti várója. (folyt.)



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A hajléktalanok helyzete Budapesten - 1. folyt.


- Azon kívül, hogy megjelent az akció megkezdése előtt a
helyszínen, mit tehet Budapest újonnan megválasztott
főpolgármestere, Demszky Gábor?

    - A napokban egy újabb átmeneti szállást fogunk megnyitni
Budapesten. Kérni fogom az egyházak és a Máltai Szeretetrend
közreműködését, együtt fogok működni a Szegényeket Támogató Alappal,
és már a ma, holnap és holnapután éjszaka lehetővé tesszük a
betegeknek az elszállítását és kórházi elhelyezését, ápolását,
gondozását - mintegy 150 szabad kórházi ágyat jelentettek le nekünk.

    Ezen felül is vannak még a fővárosnak bizonyos tartalékai. Én
azt hiszem, teljesen elfogadhatatlan, hogy a pályaudvarok bezárása
után ezek az emberek az utcára kerüljenek, ugyanakkor ez az állapot
is türhetetlen és tarthatatlan.

    Nagyon súlyos ez a gond, ugyanis hiába oldanák meg a fővárosban
egyedül ezt, mert akkor a vidéki hajléktalanok jelennének meg. Tehát
csak együtt léphet fel valamennyi önkormányzat közös elvek alapján,
átmeneti szállásokat létrehozva és egyáltalán közösen kezelve ezt a
kérdést. És itt van még mindig ez a bizonyos menekültügy. Nem
egészen menekültügy, mert ezek nem menekült státuszú emberek: olyan
külföldi állampolgárok, akik elindultak valahová, s nem érkeztek meg
csak ide, a Keleti pályaudvarra. Velük - én azt gondolom - az
önkormányzat egyedül, magára hagyva nem tud tenni semmit, csak a
kormány és a Nemzetközi Menekültügyi Hivatal, az ENSZ-hivatal
közreműködésével. (folyt.)



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A hajléktalanok helyzete Budapesten - 2. folyt.


Egyre inkább úgy tűnik, hogy Magyarország és Budapest egy
átmeneti szállásává, lakhelyévé válik ezeknek az embereknek. Én azt
hiszem, hogy itt a felelősség közös. Méghozzá nemcsak a kormánnyal
közös felelősség, hanem ebben nemzetközi szervezeteknek is részt
kell venni, hogy megoldást találjunk.

    - A főpolgármester elérte: csak fokozatosan, három nap alatt
zárják be végleg a várókat. Hajnalban aztán a peron egyes
felszabadított területein elkezdték a fertőtlenítést, de a vasutasok
türelme ekkora már elfogyott. Baranyi Imre állomásfőnök
bejelentette: minden dolgozójuk a helyén marad, de amíg nem
szállítják el a hajléktalanokat, nem hajlandóak dolgozni. Több órán
át vesztegelt emiatt a Dráva-expressz, három órás késéssel indult az
Baranya-expressz, mivel csak a rendőri biztosítás megérkeztekor
vették fel újra a munkát.

    Mielőtt bárki is a sztrájkoló vasutasok ellen hangolódna néhány
tény: a Keletiben a lehetetlen körülmények miatt már áthelyezték a
nemzetközi jegypénztárt. Egy helyiséget nyitottak a pályaudvari
misszió számára. Az utóbbi két napban 70 itt éjszakázó pénztelen
románnak fizették ki vonatjegyét a határig. A Madridi úton
felállított szükségszállás bérleti díjának több mint 75 százalékát a
MÁV vállalta magára, és felajánlottak több tucat munkahelyet is a
hajléktalanok számára. Munkalehetőséget ajánlott a
Közterületfenntartó Vállalat is: a hóeltakarításnál látnák szívesen
a munkanélküli csöveseket. Hó azonban még nincs, csak megoldatlan
probléma. +++



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD