Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Felcím: Várják a szervezeteket és az állampolgárokat Főcím: Nemzetközi Környezetvédelmi Központ Budapesten


Budapest, 1990. október 8. Hétfő (MTI-Press)

Egy hónappal ezelőtt adták át a főváros patinás városrészében,
Óbudán a Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi
Központot. A nemzetközi intézmény ötlete a magyarországi független
környezetvédelmi mozgalmaktól eredt, és a 80-as években Budapesten
diplomáciai szolgálatot teljesítő amerikai diplomata, Mark Palmer
/akkori nagykövet/ jóvoltából jutott el tavaly az éppen
a magyarországi látogatásra készülő George Bush elnökhöz. Tavaly
júliusban Budapesten az elnök már kormánya konkrét elhatározásaként
jelenthette be: a majdani környezetvédelmi központ létesítésére a
magyar kormánnyal közösen alapítványt hoznak létre, amelyhez az
Egyesült Államok 5 millió dollárt adományoz. A magyar kormány 50
millió forintos hozzájárulást és egy 80 millió forint értékű
ingatlan átadását vállalta.
    Az alapítvány ötletét felkarolta az Európai Gazdasági Közösség
szervezete is, az USÁ-éhoz hasonló mérvű anyagi támogatást vállalva.
Később további országok - az idén szeptember 7-i ünnepélyes avatás
napjáig Ausztria, Hollandia, Bulgária, Kanada, Csehszlovákia,
Franciaország, Jugoszlávia, Lengyelország, Norvégia és Románia is -
csatlakoztak az alapítványhoz. Hardi Péter, a regionális központ
ügyvezető igazgatója most elégedetten újságolja:
    - A központ átadásával nem zárult le a csatlakozni szándékozó
országok sora. Külön öröm, hogy földrajzi távolságok sem gátjai az
érdeklődésnek: a Szovjetunió és Finnország jelezte bekapcsolódási
szándékát, valamint olyan távoli földrészek képviselői, mint
Ausztrália, vagy Japán környezetvédői.
    - Vajon, minek köszönhető, hogy a a kezdeményezésnek ilyen nagy
a visszhangja világszerte?
    - Mindenekelőtt az általunk felkarolt témakörnek, a
környezetvédelemnek, amely világszerte most kerül az érdeklődés
középpontjáa. A központ révén átfogott földrajzi térség -
Magyarország, Csehszlovákia, Lengyelország, Bulgária, Jugoszlávia
- napjainkban alapvető politikai, gazdasági, társadalmi
változások színhelye, ám ezekben az országokban a környezetvédelem
jórészt ma is megoldatlan. (folyt.)



1990. október 8., hétfő 14:53


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Környezetvédelem 2. rész


A környezet megóvására teendő intézkedésekért eddig inkább csak
elszigetelt, a kormányoktól független csoportok, mozgalmak hallatták
a szavukat. Nem ritkán szembe kellett szállniuk a hivatalos
kormánypolitikával, gondoljunk csak a Bős-Nagymaros körüli
vitákra.
    - Miért éppen Budapestet választották a nemzetközi intézmény
"házigazdájának"?
    - Részint azért, mert az ötlet itt született, részint pedig az
országnak a régióban elfoglalt központi fekvése miatt.
    - Hogyan működik és milyen feladatok ellátásra alkalmas e
központ?
    - Független, nem haszon-orientált szervezetként jegyezték be
alapításkor az intézményt, amelynek élén 15 tagú, nemzetközi
összetételű igazgatótanács áll. Ez szervezi és felügyeli egy
ügyvezető igazgató irányításával és külön e célra létrehozott
tanácsadó testület segítségével a munkát, a résztvevő államok
kormányától teljesen függetlenül. Ez igen lényeges kritérium, bár az
igazgatótanácsban vannak kormányzati tisztségviselők is. Az
igazgatótanács elnöke a lengyel Janusz Kindler. A központ
szándékosan csekély létszámú, alig tíz tagú szakmai stábot működtet,
hogy erőforrásait kizárólag környezetvédelmi szaktanácsadásra, s az
ezzel kapcsolatos szakmai munkára összpontosíthassa. E stáb tagjait
nyilvános nemzetközi pályázat útján - néhány héten belül - fogják
kiválasztani. Munkájukat amerikai program-menedzser, Steven Waselsug
irányítja majd.
    - Milyen célokat tűztek maguk elé?
    - Elsősorban a környezetvédő mozgalmakat és a környezetvédelemmel
kapcsolatos állampolgári kezdeményezéseket kívánjuk felkarolni.
Segítséget és támogatást adunk az általunk helyesnek ítélt
kezdeményezések megismertetéséhez és megvalósításához. Kormányokkal
és üzleti körökkel egyaránt tárgyalni akarunk a térség alapvető
környezetvédelmi kérdéseiről és az azokkal összefüggő régi és új
problémákról. Nem feledhetjük: a régió országaiban átalakulóban van
az iparszerkezet, s ennek környezetvédelmi hatásai igen jelentősek.
Fontos feladatunknak tartjuk a környezetszennyezés egészségi
hatásainak vizsgálatát és az ezzel kapcsolatos teendők
összehangolását; alacsony költségű, a korábbinál hatékonyabb
ellenőrző eljárások, módszerek megismertetését, a velük összefüggő
kutatások és egyéb tevékenységek támogatását, a környezetet jobban
kímélő energiapolitika melletti kiállást. (folyt.)



1990. október 8., hétfő 14:54


Vissza »


Környezetvédelem 3. rész


- Milyen eszközeik vannak ehhez?
- Négy alapvető szolgáltatást vehet igénybe nálunk bárki, aki
érdekelt az előbbi témakörökben. Használhatja információs
forrásainkat, igényelhet intézménye környezetvédelmi fejlesztéseihez
támogatást, tájékoztatást a környezetvédelem nemzetközi
szakirodalmáról. Tehát szellemi-anyagi segítség közvetítésére
vállalkozunk, s az üzleti és környezetvédelmi szempontok
összehangolásakor számítunk az érintett kormányok partneri
támogatására.
    - Független intézményként bízhatnak ebben?
    - Igen, hiszen a központ alapító okiratát aláíró és az
alapszabályunkat elfogadó államok képviselői kötelezettséget
vállaltak arra, hogy kormányaik a környezetvédelem aktuális
kérdéseinek megoldását célzó tárgyalásoktól nem fognak elzárkózni.
    - Milyen önálló munkát tud végezni az intézmény?
    - Egyedülálló lehetőségünk, hogy a térség egészéről adatbázist
tárolhatunk és a környezetvédelem témakörébe vágó tényekről,
összefüggésekről részletes információs hálózatot működtethetünk.
Ehhez lézerlemezes számítógéprendszert építettünk ki, amely össze
van kapcsolva a nemzetközi adatbázisokkal. Éppen ez a regionalitás
hallatlan előnye: a térség több, vagy valamennyi országát érintő
környezetvédelmi problémákról és azok megoldásának lehetőségeiről
nyerhetők és adhatók tovább így ismeretek.
    Másik alapvető tevékenységünk: a környezetvédelmi képzés,
továbbképzés szervezése, amelyhez a központ saját gárdát fog
kialakítani. Ez a szakembereknek a legfrissebb kutatási
eredményekkel való megismertetésétől a környezetvédelmi alapfogalmak
és alapvető szempontok szélese körű propagálásáig, a
környezetvédelmi analfabétizmus társadalmi méretekben történő
felszámolásáig terjed. Európa, a központhoz tartozó régió és benne
hazánk környzetvédelmi viszonyai, s ezzel összefüggésben a lakosság
romló egészségi állapota alapján mondhatom így: a huszonnegyedik
órában. (MTI-Press)



1990. október 8., hétfő 14:55


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD