|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
A miniszterelnök interjúja a lehallgatási botrányról (2. rész)
|
x Akkor Ön szerint mi jelentett gondot?
- Az egyik probléma jogi természetű. A belbiztonsági szolgálat tevékenységét a 70-es években hozott titkos határozatok szabályozták. Ezeket csak néhány ember ismerte. Én sem ismertem és a kormány tagjai sem. Most felkutattuk a határozatokat - remélhetőleg az összeset - és a Minisztertanács ülésén hatálytalanítottuk azokat.
- A másik probléma politikai természetű. Ha körülnézünk a környező országokban, akkor azt látjuk, hogy mindenütt, ahol a sztálinista rendszereket megdöntötték, vagy ahol ez a folyamat megkezdődött, napirendre került az állambiztonsági szolgálat megszüntetése.
- Volt, ahol ezt a szolgálatot a népharag söpörte el, másutt a kormányzat elébe ment a dolgoknak. Én úgy gondoltam, hogy nálunk ez a lépés nem olyan sürgős. Ugyan tisztában voltam vele, hogy a korábbi években voltak adminisztratív jellegű intézkedések, erőszakos, zaklatás jellegű cselekmények a szolgálat részéről, azonban az én miniszterelnökségem idején ilyen jogosultságokkal már nem rendelkeztek. Így nem éreztem úgy, hogy a belbiztonsági szolgálat működése akut problémát okozhat. Tévedtem. Ugyan a szolgálat működése a békés átmenetet közvetlenül nem veszélyeztette és a szolgálat is kereste az új alkotmányos rendhez való alkalmazkodás módját, azonban amellett a régi szemlélet is tovább élt, csak éppen nehezen érzékelhetővé vált, mert adminisztratív következményekben, erőszakos fellépésekben nem nyilvánult meg.
x Ön olvasta a belbiztonsági szolgálat jelentéseit?
- Ilyen típusú jelentést - amelyet Kis János, az SZDSZ és Fodor Gábor, a Fidesz képviselője személyesen nyújtott át - eddig még nem láttam. Utána érdeklődtem, hogy ezek milyen anyagok és megtudtam, hogy ezek a jelentések a belbiztonsági szolgálaton belül voltak ismertek és napi összefoglalókat készítettek belőlük, amelyet a Belügyminisztérium néhány vezetője ismert. Természetesen kaptam belpolitikai témájú jelentéseket a belügyminisztertől vagy helyetteseitől is. Ezek bizalmas jelentések voltak - hasonló jellegű anyagokat egyébként a kormányzat más területeiről is kapok (külügy, gazdasági információk) -, amelyek belpolitikai témákat értékeltek, elemeztek.
x Nem gondolt rá, hogy ezeket nem törvényes eszközök alkalmazásával szerzik?
- Nem. Én az elolvasott elemzésekből nem jutottam ilyen követ- keztetésre. Persze lehet, hogy csak azért, mert nem vagyok belügyi szakember. Egyébként a kormányzat a titkos eszközök alkalmazását 1989. október 23. után megtiltotta a pártokkal kapcsolatos informá- ciók szerzésében és erről a nyilvánosságot is tájékoztatta. (folyt)
1990. január 19., péntek 19:54
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|