|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Az SZDSZ állásfoglalása a népszavazásról (1. rész) (OS)
|
1989. október 27., péntek - Mint köztudomású, a Szabad Demokraták Szövetsége népszavazást kezdeményezett a békés átmenet legfontosabb, még nyitott kérdéseiről. A kétszázezer támogató aláírás hitelesítése befejeződött, a népszavazás kitűzése minden bizonnyal az Országgyűlés október 30-án kezdődő ülésének napirendjére kerül. A 200 000 aláíró máris jelentős eredményt ért el, hiszen az Országgyűlés az MSZMP-MSZP ajánlásaival szemben úgy határozott, hogy jogutód nélkül feloszlatja a Munkásőrséget, és a munkahelyek elhagyására kötelezi a pártszervezeteket. E siker ellenére szükségesnek tartjuk, hogy a kezdeményezés valamennyi kérdésében tartsák meg a népszavazást. Ez a már megoldottnak látszó kérdésekben sem felesleges. Emlékezzünk: az újjászervezett MSZP kongresszusán még dübörgő taps üdvözölte a munkahelyi pártszervezetek csorbíthatatlan megőrzését. Ha a legfőbb szuverén, a nép kinyilvánítja akaratát, lehetetlenné válik a döntés későbbi parlamenti felülvizsgálata. Az állampolgárok a népszavazáson megerősíthetik a Munkásőrség feloszlatását. Végérvényessé tehetik a politikai pártok munkahelyi működésének tilalmát. Rendelkezhetnek az állampárt vagyonának sorsáról. Dönthetnek az elnökválasztás időpontjáról. Ha úgy határoznak, hogy csak a szabad országgyűlési választások után kerülhet sor az elnökválasztásra, akkor megakadályozzák az elnökjelöltek puccsszerű megválasztását. Ilyen módon a népszavazás megtartása visszafordíthatatlanná teszi a demokratikus átementet. Takarékossági szempontok miatt elfogadhatónak tartjuk azt a kompromisszumot, hogy a kormány által javasolt népszavazást a címer és a nemzeti ünnep ügyében egyidőben tartsák meg az állampolgári kezdeményezésű népszavazással. Elfogadhatatlan azonban, hogy a népszavazás eredményének kihirdetése előtt kitűzzék az elnökválasztást. Ez az aláírók szándékának kijátszása, a népszavazás intézményének lejáratása volna. Hiszen az elnökválasztás nem a szavazólapok kitöltésével, hanem a választás időpontjának kitűzésével kezdődik. Ekkor indul el a jelöltállító aláírások gyűjtése, az elnökjelöltek bemutatása, egyszóval a választási hadjárat, amelyben ma még nem lehet biztosítani az elnökjelöltek esélyegyenlőségét. De ez az egyenlőtlenség csak az egyik baj volna. A másik az, hogy ha egy ilyen hatalmas választási gépezet mozgásba lendül, nem lehet megállítani. Ilyen körülmények között már nem lehet higgadtan eldönteni a népszavazás tulajdonképpeni kérdését: időszerű-e egyáltalán az elnökválasztás. (folyt.köv.)
1989. október 27., péntek 15:22
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|