Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Háromoldalú politikai tárgyalások (2. rész)

A szakbizottság ezzel kapcsolatos munkáját Tóth András (MSZMP)
ismertette. Elöljáróban elmondta, hogy a bizottság modellezte a
középszinten már konszenzussal jóváhagyott kétfordulós választási
rendszert, amelynek lényege, hogy egyenlő arányban oszlanak el majd
a mandátumok az egyéni választókerületekben és a megyei listákon,
továbbá kontingenst hagy a töredékszavazatok visszaszámlálására. A
modellezés során kiderült, hogy a kis megyékben keletkezhetnek
aránytalanságok. Ennek kiküszöbölésére az alapelemeket -
érintetlenül hagyva a bizottság ajánlotta a kompenzációra
fenntartott helyek számának növelését. Ennek fényében a Parlament
létszáma az eredetileg szereplő 350-ről 374 fősre nőne. A mandátumok
közül 152 egyéni választókerületekben, 152 megyei, fővárosi listán
dőlne el, 70 mandátumot pedig meghagynának a töredékszavazatok
összeszámlálása után arányos szétosztásra. Ezzel a kis módosítással
megszüntethetők a rendszer aránytalanságai. A bizottság ugyancsak
kidolgozta a megyei listán, illetőleg az országos kompenzációs
listán való indulás feltételeit. Ennek értelmében megyei listát a
párt állíthat, amely a megyében az egyéni választókörzetek 25
százalékában indított jelöltet. Az országos kompenzációs listán való
részvétel feltétele hét megyei lista állítása.

    Ezt követően a jelöltállítás kérdéseit vitatták meg. A bizottság
eredetileg azt indítványozta, hogy a törvényjavaslatban két vázlatot
kellene a Parlament elé terjeszteni. Ezek egyike azt tartalmazná,
hogy jelöltet pártok és állampolgárok állíthatnak. Ezt a másik
verzió kibővítené a társadalmi szervezetek és mozgalmak
jelöltállítási lehetőségével. Az erről folytatott vitában az
Ellenzéki Kerekasztal képviselői kifejtették, hogy továbbra is
szilárd véleményük a korporációs parlamenti szisztéma alkalmazásának
elvetése. Ezzel kapcsolatban rámutattak: listán csak azok a
szervezetek állíthassanak jelöltet, amelyek vállalják a pártokra
vonatkozó majdani jogszabályi kritériumokat. Így eleget tesznek az
olyan követelményeknek, mint a vagyon átvilágíthatósága, illetőleg a
zárt tagság. E feltételek esetén az EKA nem látja akadályát annak,
hogy szervezetek is indulhassanak a listán. Ugyanakkor megjegyezték,
hogy továbbra is megvan a lehetőség arra, hogy az ilyen
feltételeknek eleget tenni nem tudó szervezetek - például a
munkahelyeken működő érdekvédelmi szervezetek - egyéni indulókat
támogassanak. Az elmondottakra hivatkozva az EKA úgy foglalt állást,
hogy nem lenne célszerű a törvényjavaslatban kétféle változatot a
parlament elé terjeszteni. (folyt.köv.)


1989. szeptember 6., szerda 18:47


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD