|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Középszintű politikai egyeztető tárgyalások (3. rész)
|
A szünetet követően kezdődött meg a politikai pártok működésének jogi szabályozásával kapcsolatos kérdések áttekintése. Először azt vitatták meg, hogy mely személyi körökben kell szűkíteni a párttagság lehetőségét. Konszenzus van abban, hogy nem lehet pártnak tagja bíró, alkotmánybíró, valamint ülnök. Ugyancsak korlátozni kell az ügyészek és szabálysértési előadók párttagságát mindaddig, amíg szabadságot korlátozó kényszerintézkedést alkalmazhatnak. Egyelőre még nem sikerült összehangolni a felek álláspontját atekintetben, hogy miként korlátozzák a fegyveres erők és testületek tagjainak a pártokban való részvételi jogát. Az EKA véleménye szerint a fegyveres testületek depolitizálásához tartozna: megtiltani a hivatásos állományúaknak, hogy pártban választott tisztségviselők, illetve ügyintézők legyenek. Az MSZMP szerint elég lenne azt korlátozni, hogy a hivatásos állományba tartozók országos jellegű vezetői funkciót töltsenek be. A harmadik oldal véleménye az EKA-éhoz áll közel, miszerint a hivatásos állományúak semmilyen tisztséget ne tölthessenek be pártokban. Ezt követően került sor a legnagyobb nézetkülönbséget magában rejtő téma, a pártok vagyoni kérdései megvitatására. Egyetértés mutatkozik abban, hogy a pártok bejegyzéséhez vagyonmérleget kell benyújtani. Ugyancsak egységes a vélemény abban is, hogy a többpártrendszer költségvetési finanszírozása ne kerüljön többe, mint az egypártrendszeré. Továbbra is nyitott kérdés az, hogy az újonnan alakuló pártok kapnak-e az idén finanszírozást előlegként. Az EKA részéről felvetődött, hogy a pártok működésével kapcsolatos kérdésben megkönnyítené a megegyezést, s ugyanígy a választásokra való felkészülést, ha az MSZMP és a társadalmi szervezetek infrastruktúrájuk egy részét átengednék az újonnan alakuló szervezeteknek. Szabad György (EKA) kifejtette: az Ellenzéki Kerekasztal nem konfiskálásra és szekularizálásra készül. Ugyanakkor úgy véli, hogy fel kell készülni a párt- és az államvagyon becsületes felosztására. Pozsgay Imre ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott: a pártok vagyonának átvilágításáig az MSZMP kész vagyonának egy részét a kormány rendelkezésére bocsátani, hogy lehetőség nyíljék az új pártok infrastruktúrájának megteremtésére. Ezzel kapcsolatban olyan megállapodás született, hogy küldjenek ki szakértői munkacsoportot ennek kimunkálására. (folyt.köv.)
1989. augusztus 28., hétfő 21:21
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|