|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Ülést tartott a Minisztertanács - Szóvivői tájékoztató (1. rész)
|
1989. május 18., csütörtök - A Minisztertanács csütörtöki ülésén áttekintette az Országgyűlés legutóbbi ülésszakának tapasztalatait, és meghatározta az ebből adódó feladatokat.
A kormány megvitatta az 1988. évi állami költségvetés végrehajtásáról, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság ezzel kapcsolatos állásfoglalásáról és a pénzügyi szervek ellenőrzési tapasztalatairól szóló előterjesztéseket. A Minisztertanács a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót az Országgyűlés elé terjeszti. A kormány megtárgyalta az új adórendszer működésének tapasztalatait, és módosította a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény végrehajtási rendeletét. A Minisztertanács előterjesztést hallgatott meg az értékpapírok forgalmazásáról, a tőzsdéről és az Állami Értékpapír Felügyelet létrehozásáról. A Minisztertanács megvitatta a gabonavertikum érdekeltségi és szervezeti fejlesztéséről készített anyagot. (folyt. köv.)
1989. május 18., csütörtök 18:13
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (2. rész)
|
Garajszki István, az MTI tudósítója jelenti:
Június 1-jétől átlagosan 20 százalékkal emelkedik a háztartási energiahordozók fogyasztói ára. A legnagyobb mértékben a szén drágul meg, 47 százalékkal, ezt követi a brikett 39 százalékkal, a koksz 30 százalékkal, a tüzifa 43 százalékkal, a háztartási tüzelőolaj 15 százalékkal, a vezetékes gáz 20 százalékkal, illetve a propán-bután gáz 20 százalékkal. Villamosenergia-áremelés csak Budapesten lesz. A nappali áram 36 százalékkal kerül majd többe a fővárosban. Az áremelkedésekről csütörtöki ülésén hozott döntést a Minisztertanács. Ugyancsak határozat született útalap létrehozásáról a közúthálózat fejlesztésére és fenntartására, ennek pénzügyi fedezetét részben a benzin fogyasztói árának emelésével teremtik meg. A döntésnek megfelelően péntek 0 órától literenként két forinttal emelkedik a különféle oktánszámú benzinek fogyasztói ára. Az ólommentes, 95 oktánszámú, úgynevezett Eurosuper benzin ára literenként egy forinttal növekszik. A kormány ülésének napirendjéről, határozatairól Marosán György szóvivő tájékoztatta a magyar és a nemzetközi sajtó képviselőit délután a Parlamentben. Elmondta, hogy a kormány a belügyminiszter jelentése alapján megtárgyalta a határőrizet hosszú távú feladatairól szóló előterjesztést. A testület szükségesnek tartotta egy törvény kimunkálását az államhatárról, a határőrizetről és határőrségről. Ugyancsak fontosnak ítélte a határforgalom ellenőrzési módszereinek egyszerűsítését és gyorsítását. A belügyminiszter javaslatát elfogadva a Minisztertanács támogatja a statisztikai adatlap megszüntetését, illetve a külföldiek határátlépésével kapcsolatos adminisztráció csökkentését. A tavalyi állami költségvetés végrehajtását értékelve a kormányülés megállapította: az államháztartás hiánya megegyezik ugyan az előirányzottal, azonban a költségvetés helyzete súlyosabb a korábbinál. A költségvetés értékeléséhez kapcsolódott a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság és a Pénzügyminisztérium jelentése a pénzügyi ellenőrzések tapasztalatairól. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 19:56
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (3. rész)
|
A vizsgálatok a népgazdaság szinte minden területén szabálytalanságok tömkelegét tárták fel, felszínre hozva a számviteli rend és a bizonylati fegyelem hiányosságait. A Minisztertanács minden bizonnyal legnagyobb érdeklődéssel várt döntéséről, az áremelkedésekről Vissi Ferenc, az Országos Árhivatal elnöke adott tájékoztatást. A döntés előzményeiről elmondta, hogy a kormány valójában már tavaly decemberben elhatározta a háztartási energiahordozók árának átlagosan 30 százalékos emelését. Az idei inflációs folyamatokat figyelembe véve azonban az Országos Árhivatal a tervezettnél kisebb mértékű változtatásokat javasolt a kormánynak. A Minisztertanács a SZOT-tal folytatott megbeszélések után e javaslat alapján hozta meg döntését. A fogyasztói árak emelkedését mindenekelőtt az indokolja, hogy a lakosság a háztartási energiahordozókért jelenleg általában jóval kevesebbet fizet, mint amennyi a beszerzés, az előállítás költsége. A különbözetet állami támogatás fedezi. A népgazdaság egyensúlyi helyzete, a nemzetközi pénzügyi szervezetek irányában vállalt kötelezettségek szükségessé teszik e támogatások csökkentését. A leépülő költségvetési támogatások gyakorlatilag a fogyasztói árak automatikus növekedését idézik elő. Ennek megfelelően alakult az árváltozások általános elve is: minél nagyobb mértékű az ártámogatás az egyes energiahordozókon, annál nagyobb most a fogyasztói ár emelése. Az energiahordozókon belül külön figyelmet érdemel a villamosenergia. Több fórumon régóta kifogásolják, hogy a mai áramdíjak társadalmilag igazságtalanul alakulnak, mivel az ország egyes településein alacsonyabb, másutt magasabb díjat fizetnek a lakosok. Budapesten például a nappali áramdíj jelenleg 1 forint 25 fillér kilowattóránként, a kiemelt városokban 1 forint 70 fillér, a vidéki városokban 2 forint 5 fillér, míg a falvakban 2 forint 45 fillér. A mostani villamosenergia-áremelés egyfajta támogatáscsökkentésként is értelmezhető, lényege azonban az indokolatlan különbségek mérséklése. Ennek megfelelően kizárólag Budapestet érinti a változás; a nappali díj 1 forint 25 fillérről 1 forint 70 fillérre emelkedik kilowattóránként. Az éjszakai áramdíj, amely országszerte egységesen 90 fillér kilowattóránként, nem változik. A kormánynak egyébként elhatározott törekvése, hogy tovább csökkentse a díjtételek különbözőségét. A benzináremeléssel kapcsolatban Vissi Ferenc elmondta, hogy azt megelőzően számos más elképzelés is felvetődött az úthálózat fejlesztési forrásainak pótlására. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:02
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (4. rész)
|
Miután az autópálya-díj megbukott, az autó-adó bevezetését pedig elvetették, a szokványos benzináremelésnél kötött ki a kormány. A döntés lényege: a közforgalmi úthálózat fejlesztésére és fenntartására útalapot létesítenek, s a benzináremelés ennek részleges pénzügyi fedezetéül szolgál. Az alap bevételeinek, kiadásainak és működtetésének rendjét a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter dolgozza ki, a pénz felhasználását pedig egy társadalmi bizottságnak kell ellenőriznie. A társadalmi testületben helyet kapnának az Országgyűlés illetékes bizottságainak képviselőivel is. Vissi Ferenc önkritikusan szólt arról, hogy a kormány már a tavalyi benzináremeléssel forrásokat akart teremteni az útfejlesztéshez, azonban a többletbevételt az ígéret ellenére másra költötték el. Ezért most az a döntés született, hogy a benzináremelésből befolyó többletbevétel nem kerülhet a költségvetésbe. A pénzt külön alapba helyezik, s az egész alap társadalmi ellenőrzés alá kerül. Az Országos Árhivatal elnöke utalt arra is, hogy a környezetkímélő ólommentes benzin csak egy forinttal drágult, ára viszont még mindig 50 fillérrel magasabb az extra szuper benzinénél. Ennek oka, hogy csak 1992-re fejeződnek be azok a fejlesztések, amelyek eredményeként kellő mennyiségű ólommentes benzin áll majd a magyar autósok rendelkezésére. Addig azonban a jelenlegi benzinfogyasztást nem lehet az ólommentes üzemanyag használatára átterelni. A benzinkutak többsége a hajnali nyitáskor már az új árakon szolgálja ki a vevőket, a folyamatosan üzemelő kutaknál a számlálók átállítása esetleg szombat estig is elhúzódhat, de a vevőket ott is megfelelő módon tájékoztatják az új árakról. A TV Híradó riportja nyomán többen felvetették, miért nem közölte korábban az árintézkedést a kormányt. Vissi Ferenc leszögezte: ebben a kérdésben nem etikai, hanem praktikus forgalomszervezési szempontok vezérelték a Minisztertanácsot. Mindenképpen el akarták kerülni, hogy a forgalmat megbénító tülekedés alakuljon ki a benzinkutaknál. Békesi László pénzügyminiszter arról tájékoztatta az újságírókat, hogy a Minisztertanács jóváhagyta azt a módosítást, amelynek lényege: minden magyar állampolgár, aki saját anyagi erőforrásaiból bármilyen közművet épít, 30 százalékos adókedvezményben részesül, mégpedig visszamenőleges hatállyal 1988 január 1-jétől. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:11
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (5. rész)
|
A Magyar Hírlap tudósítójának érdeklődésére Udvari László közlekedési, hírközlési és építésügyi minisztériumi államtitkár részletezte az útépítésre fordíható forrásokat. Az általános hiedelemmel ellentétben, miszerint az állam kivonult az utak építéséből és fenntartásából, a költségvetés jelenleg is 4,5 milliárd forintot fordít tanácsi utak hálózatának fejlesztésére, és 5,2 milliárdot az országos úthálózat fenntartására és korszerűsítésére. Ehhez járul hozzá a mostani kétforintos benzináremelésből származó bevétel. Így együttvéve az idén csaknem 10 milliárd forint lesz az az összeg, amelyet az országos és a tanácsi úthálózat fenntartására, illetve fejlesztésére lehet fordítani. A Magyar Rádió kérdésére válaszolva a pénzügyminiszter elmondta, hogy a kormány csütörtöki ülésén megvitatta az adórendszer hároméves korszerűsítési programjának téziseit. Ennek részeként a kormány a közeljövőben bemutatja a Parlamentnek a személyi jövedelemadó, illetve a családi jövedelemadó különböző változatait. Ezzel az összehasonlítással azt szeretnék elérni, hogy világossá váljon: a magyar jövedelmi viszonyok, a magyar családstruktúra, a foglalkoztatási szerkezet mellett a lakosság számára melyik adóztatás az előnyösebb, s közben az adószint se változzon. Jelenleg az összes lakossági jövedelemnek 10-11 százalékát teszi ki az adó, s ezt a szintet hosszú távon sem kívánják növelni; azonban csökkentésére sincs lehetőség. Ez Európa legalacsonyabb adószintje. A szakértők véleménye szerint a klasszikus családi jövedelemadó - amely valamennyi jövedelemforrást összevonja családon belül, s az eltartottak létszámával osztja - a magyar viszonyok közepette egyértelműen kedvezőtlen. Sokkal rosszabb helyzetbe kerülnének például a nyugdíjas-családok. Drasztikusan romlana a fiatalok és az egy-gyermekes családok helyzete. Abban viszont teljes az egyetértés, hogy a jelenlegi megkülönböztetést, amely a gyermekek számának alapján biztosít adómentességet, minden körülmények között meg kell szüntetni, már 1991-től. Egy kérdésre Békesi László elmondta, hogy előreláthatólag az év második felében kerül a Parlament elé az a törvénytervezet, amely az értékpapír-piac, az értéktőzsde szabályairól, működéséről rendelkezik. E törvénnyel jelentősen kiszélesedhet a jelenleg embrionális állapotban lévő magyarországi tőzsde működési területe. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:15
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (6. rész)
|
Az értékpapír-törvény - a kormány szándékai szerint - teljeskörűen liberalizálni kívánja a magánszemélyek részvényvásárlását; ami egyben azt is jelenti, hogy felszabadítja a részvények értékét. A sajtókonferencián szóba került az a sajtójelentés, miszerint Románia kezdeményezni kívánja, hogy a Varsói Szerződés tárgyalja meg a magyar demokratizálódással kapcsolatos kérdéseket. Marosán György szóvivő leszögezte: a Minisztertanács csütörtöki ülésén erről nem tárgyalt, a kormánynak hivatalosan nincs tudomása arról, hogy ilyen kezdeményezés történt. Ugyanakkor hozzátette: nehezen képzelhető el, hogy a Varsói Szerződés beavatkozzon az egyes tagországok belügyeibe, ,,azok az idők elmúltak,,. A magyar-román problémákat - mint azt a magyar kormány már többször kinyilvánította - kétoldalú tárgyalásokon kell rendezni. A nagymarosi építkezés felfüggesztéséről hozott kormányhatározat kapcsán megkérdezték Marosán Györgytől: voltak-e előzetes konzultációk az osztrák, illetve a csehszlovák kormánnyal; mekkora a valószínűsége annak, hogy Csehszlovákia nemzetközi bíróság elé viszi Nagymaros ügyét, ha leállítják az építkezést. A szóvivő elmondta, hogy a következő héten sor kerül kormányközi konzultációra Nagymarossal kapcsolatban. Ez megalapozza a kormány döntését a beruházás sorsáról, s azt a jelentést is, amelyet végül a kormány két hónap múlva a Parlament elé terjeszt. Marosán György elmondta azt is: nincs tudomása arról, hogy az esetleges magyar-csehszlovák kártérítési ügyben nemzetközi bíróság döntene. A KGST-ben egyébként az a szokás, hogy az ilyen jellegű vitákat a felek egymás között döntik el. (MTI)
1989. május 18., csütörtök 20:21
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|