|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Munkagödör
|
Most már pontosan tudjuk, hogy mit tartanak a szomszédok a kormány szombati döntéséről, amely szerint javaslatot terjeszt az Országgyűlés elé, kérve, hogy mentse fel a Bős-nagymarosi beruházás folytatását jelentő kötelezettsége alól. Egyszerűbben szólva: felfüggeszti a vízlépcső építését. Nem lehettek illúzióink afelől, hogy mind a csehszlovák, mind az osztrák partnert hidegen hagyja az érzelmek hullámverése, amely végül is áttörte a gátat és elsősorban nem a nagymarosi, hanem a pesti Dunaszakaszon, a Parlamentnél. A kártérítés, a kötbér, egyáltalán a visszalépés anyagi következménye kiszámítható volt, minthogy ennél lényegesen kisebb jelentőségű szerződések esetében is biztosítják magukat az anyagi következményekről az érintettek. Veszteségünk tehát forintban, koronában és schillingben is megfogalmazható. A Nagymarosnál tátongó gödör azonban nemcsak a táj arculatában okozott kárt, hanem pénzben ki nem fejezhető veszteséggel is megterheli a kormányt. Ez elsősorban a közvélemény félretájékoztatásából ered. Tény, hogy nem a mostani miniszterelnök aláírása van az eredeti okmányon, s bizonyos szempontból nem is lényeges, hogy ki írta alá azokat eredetileg, itt és most, a halmozódó szociális problémák közepette azonban számolni kénytelen az erkölcsi hitelvesztéssel is az ország vezetése. Hiszen még a biztonságról adott korábbi nyilatkozatokat is ma már másképpen fogalmazzák meg a szakemberek. Sőt, azt is megtudhattuk a beruházás kormánymeghatalmazottjától, hogy: "Az 197O-es évek végén közismert volt, hogy a beruházásokkal foglalkozó banki vezetőként mennyire elleneztem ezt a nagyberuházást...már akkor látszott, hogy egy ilyen lassan megtérülő, hatalmas befektetésre nincs elegendő pénze az országnak. Az 1971-ben megkötött magyar-csehszlovák államközi szerződést követően néhány évvel már egyre többen ismerték fel mindezt. Magyarország 1981-ben a leállást kezdeményezte.." Ez az utóbbi mondat valószínű nagyon fontos információ lehetett volna annak idején. Akkor, amikor a közvélemény jószerivel egyebet sem hallott, mint azt, hogy milyen előnye és haszna származik az országnak ebből a műből. Zavarba ejtő ez az őszinteség azok ismeretében, hogy Bős-Nagymaros krónikái 1981-ben és utána a leállás kezdeményezőit nem a hivatalos Magyarország képviselőiben jelölték meg. (folyt.)
1989. május 17., szerda 11:43
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Munkagödör 2. Ha pedig igaz, hogy a döntéshozókban is élt valamiféle bizonytalanság, annál súlyosabb a felelősségük azokkal szemben, akik
|
megkérdőjelezték az építkezést környezetkárosodásra, veszélyforrásra hivatkozva egyebek között. És azokkal szemben is, akik e döntést a Parlamentben és a csendes többség részeként támogatták. A szombati közlemény leszögezi ugyanis hogy további vizsgálatokra van szükség "hajózási, környezetvédelmi, energetikai, szeizmológiai, műszaki és más kérdéskörökben." Nem kerülhetjük meg a kérdést: mit, vagy kit fognak igazolni ezek az újabb vizsgálatok? Hiszen ha helytálló amit a kormánybiztos nyilatkozott az MTI-nek, hogy tudniillik bankszakemberként ő már a hetvenes évek végén jelezte, hogy nincs elegendő pénze az országnak, akkor a mai gazdsági helyzetben ez ügyben nemcsak a bankárokat felesleges megkérdezni, hanem a technikai szakemberek véleménye is mellőzhető. Minthogy felfüggesztésről van szó, csak abban bízhatunk, amit a visszahívástól megrettent képviselő is fontosnak tartott. Hogy tudniillik most már remélni lehet, hogy minden érintett sokkal nyíltabban és őszintébben le fogja tenni azt a korrekt környezettanulmányt és számításokat, amelyek alapján nemcsak a képviselők, hanem az ország lakossága is pontosan tájékozódhat. A veszteségek latolgatásában figyelemre méltó az osztrák kivitelező megjegyzése: azt sajnálja, hogy - amennyiben nem épül fel a létesítmény - szegényebbek lesznek egy, a jövőbeni külföldi munkák szempontjából fontos referenciaforrással. Ami bennünket illet, Bős-Nagymaros referenciaértékű tanulsága az lehet, hogy ennél kisebb jelentőségű ügyekben se lehessen úgy dönteni sem a Parlamentben, sem másutt, hogy a számvetés kárfelméréssel kezdődjék. (MTI-Press) ág/ke K.E.
1989. május 17., szerda 11:45
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|