Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Munkagödör

Most már pontosan tudjuk, hogy mit tartanak a szomszédok a
kormány szombati döntéséről, amely szerint javaslatot terjeszt az
Országgyűlés elé, kérve, hogy mentse fel a Bős-nagymarosi beruházás
folytatását jelentő kötelezettsége alól. Egyszerűbben szólva:
felfüggeszti a vízlépcső építését. Nem lehettek illúzióink afelől,
hogy mind a csehszlovák, mind az osztrák partnert hidegen hagyja az
érzelmek hullámverése, amely végül is áttörte a gátat és elsősorban
nem a nagymarosi, hanem a pesti Dunaszakaszon, a Parlamentnél. A
kártérítés, a kötbér, egyáltalán a visszalépés anyagi következménye
kiszámítható volt, minthogy ennél lényegesen kisebb jelentőségű
szerződések esetében is biztosítják magukat az anyagi
következményekről az érintettek. Veszteségünk tehát forintban,
koronában és schillingben is megfogalmazható. A Nagymarosnál tátongó
gödör azonban nemcsak a táj arculatában okozott kárt, hanem pénzben
ki nem fejezhető veszteséggel is megterheli a kormányt. Ez
elsősorban a közvélemény félretájékoztatásából ered. Tény, hogy nem
a mostani miniszterelnök aláírása van az eredeti okmányon, s
bizonyos szempontból nem is lényeges, hogy ki írta alá azokat
eredetileg, itt és most, a halmozódó szociális problémák közepette
azonban számolni kénytelen az erkölcsi hitelvesztéssel is az ország
vezetése.

    Hiszen még a biztonságról adott korábbi nyilatkozatokat is ma
már másképpen fogalmazzák meg a szakemberek. Sőt, azt is
megtudhattuk a beruházás kormánymeghatalmazottjától, hogy: "Az
197O-es évek végén közismert volt, hogy a beruházásokkal foglalkozó
banki vezetőként mennyire elleneztem ezt a nagyberuházást...már
akkor látszott, hogy egy ilyen lassan megtérülő, hatalmas
befektetésre nincs elegendő pénze az országnak. Az 1971-ben
megkötött magyar-csehszlovák államközi szerződést követően néhány
évvel már egyre többen ismerték fel mindezt. Magyarország 1981-ben a
leállást kezdeményezte.."

    Ez az utóbbi mondat valószínű nagyon fontos információ lehetett
volna annak idején. Akkor, amikor a közvélemény jószerivel egyebet
sem hallott, mint azt, hogy milyen előnye és haszna származik az
országnak ebből a műből. Zavarba ejtő ez az őszinteség azok
ismeretében, hogy Bős-Nagymaros krónikái 1981-ben és utána a leállás
kezdeményezőit nem a hivatalos Magyarország képviselőiben jelölték
meg. (folyt.)


1989. május 17., szerda 11:43


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Munkagödör 2. Ha pedig igaz, hogy a döntéshozókban is élt valamiféle bizonytalanság, annál súlyosabb a felelősségük azokkal szemben, akik

megkérdőjelezték az építkezést környezetkárosodásra, veszélyforrásra
hivatkozva egyebek között. És azokkal szemben is, akik e döntést a
Parlamentben és a csendes többség részeként támogatták. A szombati
közlemény leszögezi ugyanis hogy további vizsgálatokra van szükség
"hajózási, környezetvédelmi, energetikai, szeizmológiai, műszaki és
más kérdéskörökben."

    Nem kerülhetjük meg a kérdést: mit, vagy kit fognak igazolni
ezek az újabb vizsgálatok? Hiszen ha helytálló amit a kormánybiztos
nyilatkozott az MTI-nek, hogy tudniillik bankszakemberként ő már a
hetvenes évek végén jelezte, hogy nincs elegendő pénze az országnak,
akkor a mai gazdsági helyzetben ez ügyben nemcsak a bankárokat
felesleges megkérdezni, hanem a technikai szakemberek véleménye is
mellőzhető.

    Minthogy felfüggesztésről van szó, csak abban bízhatunk, amit a
visszahívástól megrettent képviselő is fontosnak tartott. Hogy
tudniillik most már remélni lehet, hogy minden érintett sokkal
nyíltabban és őszintébben le fogja tenni azt a korrekt
környezettanulmányt és számításokat, amelyek alapján nemcsak a
képviselők, hanem az ország lakossága is pontosan tájékozódhat.

    A veszteségek latolgatásában figyelemre méltó az osztrák
kivitelező megjegyzése: azt sajnálja, hogy - amennyiben nem épül fel
a létesítmény - szegényebbek lesznek egy, a jövőbeni külföldi munkák
szempontjából fontos referenciaforrással. Ami bennünket illet,
Bős-Nagymaros referenciaértékű tanulsága az lehet, hogy ennél kisebb
jelentőségű ügyekben se lehessen úgy dönteni sem a Parlamentben, sem
másutt, hogy a számvetés kárfelméréssel kezdődjék. (MTI-Press)



ág/ke K.E.


1989. május 17., szerda 11:45


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD