Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Van-e gátja a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszert előirányzó 1977. évi szerződés részleges nem-teljesítésének, a nagymarosi vízlépcső elhagyásának? (1. rész) (OS)

1989. május 14., vasárnap - A Duna Kör az Országos
Sajtószolgálat útján nyilvánosságra hozza az általa felkért dr. Nagy
Boldizsár független nemzetközi jogi szakértő nyilatkozatát.

    Az 1978. évi 17. sz. törvényerejű rendelettel kihirdetett
egyezmény hallgat a módosítás és a felmondás lehetőségeiről, a
szerződéssel kapcsolatos viták megoldását pedig a
kormánymeghatalmazottak feladatává teszi. Ha a két
kormánymeghatalmazott nem jut megállapodásra, akkor a magyar és a
csehszlovák kormánynak kell kétoldalú tárgyalásokon megállapodnia.
Az egyezmény szerint más út nincs, kötelező bírói döntést semmilyen
szerv nem hozhat e vitában.

    A magyar fél felhívhatja a csehszlovák felet a szerződés olyan
módosítására, ami szerint a nagymarosi vízlépcső nem épül fel. A
szerződés két részese ebben szabadon megállapodhat, hiszen ők az ügy
korlátlan urai, korábbi döntésüket együtt bármikor
megváltoztathatják.

    Ha a csehszlovák fél érzéketlen marad a magyar kormány kérésére
és a magyar lakosság óhajára és ragaszkodik a nagymarosi (emlék)mű
megépítéséhez, akkor a magyar kormány megtagadhatja a szerződés egy
részének a teljesítését.

    Lépésének indoklásakor joggal hivatkozhat arra, hogy az
egyezmény 15. és 19. cikkében foglalt vízminőségvédelmi és
természetvédelmi követelményeknek a csehszlovák fél minden bizonnyal
nem fog eleget tenni, így a szerződés csonkításában maga is
elmarasztalható és a nagymarosi vízlépcső elhagyása éppen a
csehszlovák szerződésszegésből következő veszélyek
(mérgesiszap-lerakódás, hatalmas édesvízkészletek elszennyeződése
illetve elzáródása) elhárítására (is) szolgál.

    Nincs akadálya annak, hogy a magyar fél a szerződéstől való
részleges elállással okozott károkért kártérítést fizessen. Ennek
mértékét csak a közös szakértői tárgyalások határozhatják meg. Az
általános nemzetközi jog csak a közvetlen, bizonyítható más okra
vissza nem vezethető károk megtérítését írja elő. A KGST-országok
gyakorlata pedig még megszorítóbb, fő szabályként pusztán a le nem
szállított áru értékének néhány százalékát kitevő kötbér
megfizetését írja elő. A tényleges károk és a bizonyíthatóan
elmaradt haszon megtérítését csak rendkívüli esetekben irányozza
elő. (folyt.köv.)


1989. május 14., vasárnap 18:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Van-e gátja a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszert előirányzó 1977. évi szerződés részleges nem-teljesítésének, a nagymarosi vízlépcső elhagyásának? (2. rész) (OS)

A magyar-csehszlovák vízlépcső megállapodással azonos nemzetközi
jogi erejű árucsere-forgalmi megállapodásokat és jegyzőkönyveket a
szocialista országok kétoldalú kapcsolataiban szinte minden
alkalommal megsértik, hiszen az abban előirányzott áruk egy részét
nem szállítják le - gondoljunk csak a szovjet újságnyomó papír
szállítások elmaradására -, kártérítést mégsem követelnek egymástól
az érintett országok.

    A hatalmas kártérítéstől való félelem alaptalan tehát, mert:

    - Szocialista országok között kétoldalú gazdasági tartalmú
szerződések megsértése mindennapos gyakorlat, a kártérítés fizetése
viszont fehér holló.

    - Csak az minősül kárnak, amit a Magyar Népköztársaság a
kétoldalú tárgyalásokon kárnak elismer, azaz a csehszlovák fél nem
döntheti el egyoldalúan, hogy mekkora összeget követel tőlünk.

    - A Magyar Népköztársaság a kár mértékének meghatározásakor
csupán a magyar lépés által közvetlenül okozott tényleges károk
megtérítésére köteles.

    - Minél hamarabb bejelenti a magyar kormány, hogy nem építi fel
a nagymarosi vízlépcsőt, annál kisebb lesz a kár, mivel a bejelentés
után a csehszlovák fél jóhiszeműen nem ruházhat be semmit, ami a
nagymarosi vízlépcsőhöz kapcsolódik. Ha rosszhiszeműen mégis
folytatja a munkát, akkor ezért kártérítést nem követelhet.

    - A kártérítés ütemezése, pénzneme vagy kiegyenlítési módja
(például áruszállítással) a két fél megállapodásától függ. Csak azt
kell vállalnunk, amire képesek vagyunk.

    Mi lesz, ha a csehszlovák fél szankciókat alkalmaz? -
kérdezhető. A válasz az, hogy a viták békés rendezése előtt
nemzetközi jogilag tilos szankciókat alkalmazni: ha a Magyar
Népköztársaság kész a jogos csehszlovák igények kielégítésére, akkor
szankció alkalmazásának nincs helye. Az igény jogosságáról pedig
csak a két fél együtt dönthet. A civilizált világ alapelveivel
összhangban senki nem lehet bíró a saját ügyében, azaz Csehszlovákia
nem dönthet egyoldalúan a szankciókról mindaddig, míg a vita békés
rendezésének kihasználatlan módjai állnak rendelkezésre. Ha a
kétoldalú tárgyalások nem hoznak a csehszlovák fél számára kielégítő
eredményt, akkor a felek közös egyetértéssel választott bíróságot
állíthatnak fel, közvetítőt kérhetnek fel, stb. (folyt.köv.)


1989. május 14., vasárnap 18:29


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Van-e gátja a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszert előirányzó 1977. évi szerződés részleges nem-teljesítésének, a nagymarosi vízlépcső elhagyásának? (3. rész) (OS)

Politikai szempontból valószínűtlen a szankcióalkalmazás, hiszen a
vita tárgya nem maga a kártérítés, hanem a csehszlovák és a magyar
álláspont különbözősége a mértéket illetően. Az pedig nem lehet
nagyobb, mint amekkora veszteségeket mindkét fél már a jószomszédság
szellemében közös múltja során nem egyszer - a nyereségek és
veszteségek hosszú távú kiegyenlítődésében bízva - ellenlépések
nélkül tudomásul vett.

    Mindebből az következik, hogy a nagymarosi vízlépcső elhagyását
a nemzetközi jog nem tiltja. Ellenkezőleg, ahhoz a kártérítés
szabályainak rendelkezésre bocsátásával és a viták békés rendezése
módozatainak felkínálásával éppen segítséget nyújt.

    Fogadjuk el ezt a segítő kezet és romboljuk le a gátakat -
magunkban.

(OS)


1989. május 14., vasárnap 18:31


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD