Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Ha hétfő, akkor Ausztria (1.rész)

Bécs, 1989. április 4. (MTI-Panoráma) - A magyar világútlevél bevezetése óta az osztrákok meglehetősen hozzászoktak a szomszédok ,,bevásárló rohamaihoz,,. Lassanként már jobban számontartják az ausztriai hétköznapokkal egybeeső magyarországi munkaszüneti napokat, mint mi magunk, mert tudják: ilyenkor újabb ,,magyar invázió,, lesz az ország keleti részében. A kereskedők minden jóra, a többiek, a közlekedő és vásárló polgárok pedig minden rosszra - tolongásra, forgalmi dugókra - felkészülhetnek.

A hétfői ausztriai forgatag még a legszárnyalóbb képzeletet is
felülmúlta. Bevásárló turistáink számáról Bécsben igencsak eltérőek
a becslések. A legmértéktartóbbak is 150 ezerre teszik, mások ennek
kétszeresét emlegetik, sőt, az egyik bécsi napilap - a magyar
járművek számából kiindulva - megkockáztatja a félmilliós számot is.
Az mindenesetre bizonyos, hogy a magyarok özöne e napon jócskán
megdöntötte az Ausztriában ,,legendásnak,, tartott tavaly november
7-iki százezres csúcsot. Ha pedig a közepes, 300 ezer körüli
turistaszámot fogadjuk el reálisként, az is csaknem annyi, mint
ahány magyar néhány éve Ausztriába egy egész év alatt beutazott.

    E rekord-hétfő következményei Ausztria érintett területein csak
felsőfokú jelzőkkel minősíthetőek, sőt szinte nincsenek is megfelelő
kifejezések az állapotok jellemzésére. Mindent felülmúltak a
határállomások előtt mindkét oldalon álló, araszolgató autósorok, s
az eddigi leghosszabb volt a várakozás az átkelésre: 40 kilométeres
autóoszlopok (amint az osztrákok mondják: bádoglavinák) és
hat-nyolcórás határátkelési idők azelőtt ismeretlenek voltak a két
ország közötti idegenforgalomban. A Burgenlandban és Bécs
kereskedelmi negyedeiben kialakult forgalmi helyzetre a ,,káosz,, ,
az országúti állapotokra pedig a ,,torlódás,, szót az osztrák
szakemberek elégtelen, túlságosan enyhe meghatározásnak tartják.

    Nem csoda, hogy az ,,invázió,, az osztrák lakosság számára is
alig elviselhető körülményekkel járt. A magyarok kedvelt
bevásárlóhelyein a helyiek autójának a parkolókban, nekik maguknak
az üzletekben alig jutott hely, vagy ha igen, a tolongás, a
sorbaállás elvette kedvüket a beszerzéstől. A határmenti osztrák
települések lakosainak már éjszaka sokat kellett ,,nyelniük,, a
motorjaikat járató, a kocsiaajtókat csapkodó, az üzletek környékén
,,letáborozó,, magyar autós turisták miatt. Napközben azután a
helybelieknek nemcsak az okozott gondot, ha saját kocsijaikkal
akartak közlekedni, hanem még a falujukon-városukon áthaladó
Bécs-Hegyeshalom országút egyik oldaláról a másikra is bajos volt
átkelni a magyar autósok áradatában. (folyt)


1989. április 4., kedd 16:31


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ha hétfő, akkor Ausztria (2. rész)

Zurndorfban iskolai és óvodai szünnapot rendeltek el, és a
községbeliek jelképesen egy időre el is torlaszolták az átmenő
forgalom útját, tiltakozva a közlekedési ártalmak ellen, és
követelve a lakott helyeket elkerülő autópálya kiépítését.

    A hatóságok szinte emberfeletti erőfeszítésekkel szervezték a
forgalmat. Sok rendőr úgy nyilatkozott, hogy ilyen nehéz helyzetet
még soha nem élt át. Egyikük közölte: hétfői szolgálata folyamán
élete legalább tízszer forgott közvetlenül veszélyben. A
határátkelőhelyeken az osztrák személyzet tagjai félóránként
váltották egymást, mert - mint mondták - az autóáradat - különösen a
magyar kétütemű autók - kipufogó gázai könnyezést, fejfájást és
légzési nehézségeket okoztak.

    A,,rohamnak,, persze a magyar turisták is szenvedő alanyai
voltak, a közlekedési balesetek közül az az egyiknek magyar halálos
áldozata is volt. A rendkívül zsúfolt forgalom gyötrelmeitől, a
sokórás toporgástól és az egyéb kellemetlenségektől pedig senki sem
menekülhetett. Délutánra a Bécs-Hegyeshalom országút úgyszólván
egyetlen váróteremmé változott, Bécsből a határig hat-nyolc óra volt
az út, amit sokak egészsége megsínylett. Az osztrák egészségügyi
szolgálat igyekezett helytállni, amikor pedig már nem bírta egymaga
a rászorulók ellátását, magyar oldalról kért orvosi ,,erősítést,,.

    Mindamellett az osztrák lapok a hétfői tapasztalatokról írva
mellőztek minden gunyoros vagy lenéző hangnemet, tárgyilagosan
meggállapítva, hogy a ,,rohamrekord,, az egymást követő munkaszüneti
napok és a hétvégén életbelépő magyar vám-szigorítások következménye
volt. E türelem azzal is magyarázható, hogy az osztrákok szivesen
látják a magyar látogatókat, még akkor is, ha ,,csak,, vásárolni
kirándulnak országukba, s aránylag jól viselik el a hullámszerű
idegenforgalommal járó viszontagságokat is. Tudják, hogy ez
Ausztriának - és nem csupán a magyar vevőkből közvetlenül hasznot
húzó élelmes kereskedőknek - gazdaságilag igen hasznos már most is,
továbbá, hogy a mai vásárló turistából holnapra könnyen lehet
,,valódi,, minden iránt érdeklődő turista.

    Keddre már mérséklődött a magyarok áradata,. konszolidálódott a
forgalmi és a határátkelési helyzet. Talán mert az érdeklődés már
előző nap ,,kiadta erejét,,, vagy mert mások hétfői viszontagságai
sokakat visszatartottak az átruccanástól. Mindenesetre - csupán
emberi szemszögből nézve is - közös magyar-osztrák érdek, hogy az
április 3-iki forgalmi csúcs maradjon megdönthetetlen, s lehetőleg
ne is ismétlődjék meg. +++

Sebestyén Tibor (Bécs) MTI-Panoráma


1989. április 4., kedd 16:32


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD