|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Ha hétfő, akkor Ausztria (1.rész)
|
Bécs, 1989. április 4. (MTI-Panoráma) - A magyar világútlevél bevezetése óta az osztrákok meglehetősen hozzászoktak a szomszédok ,,bevásárló rohamaihoz,,. Lassanként már jobban számontartják az ausztriai hétköznapokkal egybeeső magyarországi munkaszüneti napokat, mint mi magunk, mert tudják: ilyenkor újabb ,,magyar invázió,, lesz az ország keleti részében. A kereskedők minden jóra, a többiek, a közlekedő és vásárló polgárok pedig minden rosszra - tolongásra, forgalmi dugókra - felkészülhetnek.
A hétfői ausztriai forgatag még a legszárnyalóbb képzeletet is felülmúlta. Bevásárló turistáink számáról Bécsben igencsak eltérőek a becslések. A legmértéktartóbbak is 150 ezerre teszik, mások ennek kétszeresét emlegetik, sőt, az egyik bécsi napilap - a magyar járművek számából kiindulva - megkockáztatja a félmilliós számot is. Az mindenesetre bizonyos, hogy a magyarok özöne e napon jócskán megdöntötte az Ausztriában ,,legendásnak,, tartott tavaly november 7-iki százezres csúcsot. Ha pedig a közepes, 300 ezer körüli turistaszámot fogadjuk el reálisként, az is csaknem annyi, mint ahány magyar néhány éve Ausztriába egy egész év alatt beutazott. E rekord-hétfő következményei Ausztria érintett területein csak felsőfokú jelzőkkel minősíthetőek, sőt szinte nincsenek is megfelelő kifejezések az állapotok jellemzésére. Mindent felülmúltak a határállomások előtt mindkét oldalon álló, araszolgató autósorok, s az eddigi leghosszabb volt a várakozás az átkelésre: 40 kilométeres autóoszlopok (amint az osztrákok mondják: bádoglavinák) és hat-nyolcórás határátkelési idők azelőtt ismeretlenek voltak a két ország közötti idegenforgalomban. A Burgenlandban és Bécs kereskedelmi negyedeiben kialakult forgalmi helyzetre a ,,káosz,, , az országúti állapotokra pedig a ,,torlódás,, szót az osztrák szakemberek elégtelen, túlságosan enyhe meghatározásnak tartják. Nem csoda, hogy az ,,invázió,, az osztrák lakosság számára is alig elviselhető körülményekkel járt. A magyarok kedvelt bevásárlóhelyein a helyiek autójának a parkolókban, nekik maguknak az üzletekben alig jutott hely, vagy ha igen, a tolongás, a sorbaállás elvette kedvüket a beszerzéstől. A határmenti osztrák települések lakosainak már éjszaka sokat kellett ,,nyelniük,, a motorjaikat járató, a kocsiaajtókat csapkodó, az üzletek környékén ,,letáborozó,, magyar autós turisták miatt. Napközben azután a helybelieknek nemcsak az okozott gondot, ha saját kocsijaikkal akartak közlekedni, hanem még a falujukon-városukon áthaladó Bécs-Hegyeshalom országút egyik oldaláról a másikra is bajos volt átkelni a magyar autósok áradatában. (folyt)
1989. április 4., kedd 16:31
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ha hétfő, akkor Ausztria (2. rész)
|
Zurndorfban iskolai és óvodai szünnapot rendeltek el, és a községbeliek jelképesen egy időre el is torlaszolták az átmenő forgalom útját, tiltakozva a közlekedési ártalmak ellen, és követelve a lakott helyeket elkerülő autópálya kiépítését. A hatóságok szinte emberfeletti erőfeszítésekkel szervezték a forgalmat. Sok rendőr úgy nyilatkozott, hogy ilyen nehéz helyzetet még soha nem élt át. Egyikük közölte: hétfői szolgálata folyamán élete legalább tízszer forgott közvetlenül veszélyben. A határátkelőhelyeken az osztrák személyzet tagjai félóránként váltották egymást, mert - mint mondták - az autóáradat - különösen a magyar kétütemű autók - kipufogó gázai könnyezést, fejfájást és légzési nehézségeket okoztak. A,,rohamnak,, persze a magyar turisták is szenvedő alanyai voltak, a közlekedési balesetek közül az az egyiknek magyar halálos áldozata is volt. A rendkívül zsúfolt forgalom gyötrelmeitől, a sokórás toporgástól és az egyéb kellemetlenségektől pedig senki sem menekülhetett. Délutánra a Bécs-Hegyeshalom országút úgyszólván egyetlen váróteremmé változott, Bécsből a határig hat-nyolc óra volt az út, amit sokak egészsége megsínylett. Az osztrák egészségügyi szolgálat igyekezett helytállni, amikor pedig már nem bírta egymaga a rászorulók ellátását, magyar oldalról kért orvosi ,,erősítést,,. Mindamellett az osztrák lapok a hétfői tapasztalatokról írva mellőztek minden gunyoros vagy lenéző hangnemet, tárgyilagosan meggállapítva, hogy a ,,rohamrekord,, az egymást követő munkaszüneti napok és a hétvégén életbelépő magyar vám-szigorítások következménye volt. E türelem azzal is magyarázható, hogy az osztrákok szivesen látják a magyar látogatókat, még akkor is, ha ,,csak,, vásárolni kirándulnak országukba, s aránylag jól viselik el a hullámszerű idegenforgalommal járó viszontagságokat is. Tudják, hogy ez Ausztriának - és nem csupán a magyar vevőkből közvetlenül hasznot húzó élelmes kereskedőknek - gazdaságilag igen hasznos már most is, továbbá, hogy a mai vásárló turistából holnapra könnyen lehet ,,valódi,, minden iránt érdeklődő turista. Keddre már mérséklődött a magyarok áradata,. konszolidálódott a forgalmi és a határátkelési helyzet. Talán mert az érdeklődés már előző nap ,,kiadta erejét,,, vagy mert mások hétfői viszontagságai sokakat visszatartottak az átruccanástól. Mindenesetre - csupán emberi szemszögből nézve is - közös magyar-osztrák érdek, hogy az április 3-iki forgalmi csúcs maradjon megdönthetetlen, s lehetőleg ne is ismétlődjék meg. +++ Sebestyén Tibor (Bécs) MTI-Panoráma
1989. április 4., kedd 16:32
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|