Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Autózás Magyaroszágon - A KSH felmérése (1. rész)

1989. február 12., vasárnap - A gépkocsipark jelenleg meghaladja az 1,7 milliót, s míg negyedszázada a személyszállítás háromnegyedrésze a tömegközlekedésre hárult, napjainkra a személygépkocsik már lényegesen nagyobb szerepet kapnak; a közlekedők több mint fele saját gépkocsiján utazik. A dinamikus fejlődés ellenére nemzetközi összehasonlításban Magyarország személygépkocsi-állománya igen szerény, Európában az ezer lakosra jutó gépkocsik számát tekintve a 27. helyen állunk. Ez derül ki abból az összeállításból, amelyet a személygépkocsi-közlekedés helyzete, ipari-kereskedelmi háttere címmel a Központi Statisztikai Hivatal készített a hazai autózással kapcsolatos szerteágazó információkat csokorba gyűjtve. A kötet ismerteti a gépkocsiellátottság, a javítás, az alkatrészellátás és az úthálózat jellemzőit. Részletesen elemzi a hazai gépkocsik futásteljesítményét, üzemeltetési körülményeit és azt is, hogy mindez mibe kerül a lakosságnak. Az összeállítás bemutatja, hogyan alakítja át a gépkocsi időbeosztásunkat, utazási szokásainkat, s számot ad a balesetek alakulásáról is.

A gépkocsik száma nagyobb annál, mint amit a kapcsolódó,
elmaradott infrastruktúra kielégíteni képes. Úthálózatunk hossza 30
ezer kilométer, szerkezete, teherbíróképessége nem elégíti ki a
megfelelő sebességgel és biztonsággal szervezhető áru- és
személyszállítás követelményeit. Kevés az autópálya - hossza alig
haladja meg a 200 kilométert - és a korszerű burkolatú, megfelelő
szélességű országos közút.

    A személygépkocsi-állomány és az infrastruktúra közötti
feszültséget tovább növeli, hogy a személygépkocsik átlagos életkora
az elmúlt hét év alatt 2,5 százalékkal nőtt, s jelenleg már 9 év. A
tíz évnél idősebb gépkocsik képviselik az állomány csaknem felét. Ez
jelentősen megnöveli a gépkocsik javítás- és alkatrészigényét. Az
alkatrészellátásra a mennyiségi és választékbeli hiányok a
jellemzőek, abroncsköpenyekből és tömlőkből - amelyekből hazai
termelés nincs - az elmúlt hat év alatt mintegy 9 százalékkal
csökkent a forgalom, elsősorban a kínálat hiánya miatt.

    A javítókapacitás nem kielégítő, annak ellenére, hogy a
telephelyek, illetve a magánvállalkozók száma az utóbbi években
jelentős mértékben gyarapodott. (folyt.köv.)


1989. február 11., szombat 20:55


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Autózás Magyaroszágon - A KSH felmérése (2. rész)

Jelenleg több mint 1200 állami és szövetkezeti javítóhelyen,
valamint hatezer kisiparosnál vállalják a gépkocsik javítását,
karbantartását. A kereslet azonban még mindig túlsúlyban van. 1981
és 87 között 70 százalékkal emelkedtek a javítószolgáltatások árai,
s azóta, mint ismeretes, az ÁFA tovább növelte az árakat.

    A személygépkocsi-állomány gyártmányok szerinti összetétele 1980
óta lényegében nem változott. A gépkocsipark mintegy 94 százalékát a
szocialista imporból származó tipusok teszik ki, a korszerű,
környezetkímélő, gazdaságosan üzemelő gyártmányok részaránya
elenyésző. A kínálat a korlátozott import miatt, valamint a hazai
gépkocsigyártás és -összeszerelés híján lényegesen elmarad a
kereslettől. Így évente 150 ezer gépkocsit adnak el az országban, s
hogy mindez kevés, azt az is tükrözi, hogy a gépkocsira várakozók
száma növekvő, ma már meghaladja a 300 ezret.

    Az idős és korszerűtlen gépkocsipark, valamint a költséges
üzemeltetés - az üzemanyagárak hat év alatt kétszeresére nőttek, a
100 kilométerre jutó fenntartási költségek másfélszeresére
növekedtek - azt eredményezte, hogy az éves átlagos
futásteljesítmény 12 százalékkal visszaesett. Míg tíz évvel ezelőtt
egy magyar autós átlagosan évi több mint 13 ezer kilométert
közlekedett autójával, ma már csak 10 ezret.

    A közúti balesetek között szerencsére több az, amely csak
könnyűsérüléssel jár; a halálos áldozatok száma az utóbbi években
csökkent. A balesetek adatai idényszerű hullámzást mutatnak:
júliusban-augusztusban, illetve a hétvégi és a késő délutáni
csúcsokban több a baleset. Még mindig nagy számú, de csökken azoknak
a baleseteknek az aránya, amelyeket a gépkocsivezetők ittas
állapotban követnek el.

    A KSH összesítése tavalyi, sok helyütt tavalyelőtti, vagy még
régebbi adatokat tartalmaz. A gépkocsiellátás, a szervízszolgáltatás
és az alkatrészkínálat azonban az elmúlt időszakban nem sokat
változott. Az idén némi bizakodásra adhat okot, hogy a szocialista
partnerekkel aláírt áruforgalmi jegyzőkönyvek valamivel több
személygépkocsi behozatalát irányozzák elő. A megállapodásokban a
partnerek az eddiginél több alkatrész szállítására is vállalkoztak.
A hazai forgalmazók is arra törekednek, hogy segítsenek az autósok
gondjain, elsősorban azzal, hogy az alkatérszek javításához
szükséges kellékeket nagyobb számban kínálják, ezeknek jórészét
itthon állítják elő. (MTI)


1989. február 11., szombat 20:56


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD