Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Országgyűlés (2. rész)

Dr. Kulcsár Kálmán - aki a jogi, igazgatási és igazságügyi
bizottság állásfoglalását is összegezte - elöljáróban hangsúlyozta:
a kormány elfogadja Balla Éva és más képviselők módosító javaslatát
a törvénytervezet 29. szakasza 1. bekezdését illetően. Ebben arról
van szó, hogy büntető jogi tényállást állapítanak meg akkor, ha
valaki egy adott szervezet bejegyzését elutasító bírósági határozat
után részt vesz a megalakult társadalmi szervezet vezetésében. A
képviselők érvelését elfogadva a törvényjavaslat szövegét úgy
módosították: ,,aki a bíróság által feloszlatott társadalmi
szervezet vezetésében vesz részt, vétséget követ el, és ezért egy
évig terjedő szabadságvesztéssel, javító-nevelő munkával vagy
pénzbüntetéssel sujtható,,. Felhívta a figyelmet arra a lényeges
változásra az eredeti elgondoláshoz képest, hogy a módosított
javaslat szerint nem az büntetendő, aki olyan szervezet vezetésében
vesz részt, amelynek a regisztrálását megtagadták, hanem amelyet a
bíróság feloszlatott.

    A továbbiakban arról szólt, hogy a kormány nem tudja elfogadni
Puja Frigyes képviselő javaslatát, amely arra vonatkozott, hogy a
politikai párt létrehozásának lehetősége ne szerepeljen a
törvénytervezetben. Nem tud azonosulni a kormány azzal a több
képviselő által előadott módosító javaslattal sem, hogy nincs
szükség a politikai pártok alapítását szabályozó külön törvényre. Az
elutasítás indokaként elmondotta: a politikai pártok keletkezése,
létrejötte nem jogi kérdés. A jognak az a feladata, hogy keretet
adjon a társadalmi folyamatokban megjelenő politikai szervezetek
további fejlődéséhez, kibontakozásához. Gondoskodjon arról, hogy
ezek a szervezetek jogilag rendezett formában kapcsolódjanak a
politikai rendszerbe, azaz ne kényszerüljenek illegalitásra,
informális működésre.

    A politikai pártok létrehozására vonatkozó külön törvény
szükségességét indokolva hangsúlyozta: a pártoknak a társadalomban
különböző funkcióik vannak. Ezeket a funkciókat részben politikai
szervezetek is ellátják, anélkül, hogy pártnak neveznék magukat.
Tehát nem az elnevezésen, hanem a tartalmi működésen van a hangsúly.
Utalt a politikatudományi irodalomból ismert fogalomra, az
úgynevezett nyomást gyakorló pártokra. Rámutatott: ezek a pártok nem
rendelkeznek olyan politikai és társadalmi háttérrel és erővel, hogy
valóságos szereplői lehessenek a politikai versengésnek,
befolyásukat azonban fel tudják használni az uralkodó helyzetben
lévő pártok politikájának, illetve a kormány munkájának alakítására.
Ezt a funkciót a politikai szervezetek akkor is el tudják látni, ha
nem nyilvánítják magukat párttá - szögezte le. (folyt.köv.)


1989. január 11., szerda 11:17


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD